Dubbelblås

Forum Övrigt SSR Dubbelblås

  • Detta ämne har 31 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-04 18:39 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24178
    1850 s
    Deltagare

    Jeg har fått støpt nye utblås til dobbelblåstopper.Den nye diameteren er ca.40mm,men kan selvsagt modifiseres.Noen som vet hvilken størrelse og utforming som er optimal ?

    #173796
    eimund
    Deltagare

    Jeg ville nok beholdt 40mm utblås. Er litt for store hull i S&R toppene. Men det avhenger jo også på hva du har av ventiler og forgasser arrangement.
    Klakkene ser jo fryktelig bra ut 🙂

    #173976
    1850 s
    Deltagare

    Har ett sett xtra,hvis noen har interesse

    #174198
    skyttfallet
    Deltagare

    Vad har du för pris på dubbelblås klotarna?

    #174225
    1850 s
    Deltagare

    Kom gjerne med et bud 🙂 Etter 550 visninger hadde det vært hyggelig om noen ville dele sine meninger om utformingen av klakkene.

    #174309
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag tycker de ser bra ut, jag har två ”riktiga” toppar varav den ena är paj, på den har jag kapat bort ”kloten” bara för att inspektera hur det är gjort, och den ser ju precis lika ut som din, så dessa kommer nog funka fint, personligen skulle jag nog inte fila upp hålen mer heller, på de gamla topparna är hålen onödigt stora.
    När du ska svetsa fast dom så ska du helt klart få hjälp av nån som är kunnig när det gäller svetsning i just gjutjärn, det är ett jävla skitmaterial att svetsa i, man ska veta vad man gör annars blir det nästan garanterat skit+dyrt.

    /Anders

    #174328
    1850 s
    Deltagare

    Hyggelig at noen vil dele kunnskapen sin,så cred til Rallysaaben :race Jeg har kjørt 1200 mil med min gategodkjente v4,med denne typen dobbelblås.Vi støpte disse klakkene i et materiale som var homogene med toppene,og det eneste vi gjorde når vi sveisa de fast var å varme toppene og klakkene på en vedovn.Deretter sveisa vi de fast med vanlig MIG,0.6 mm tråd. Min motor : http://bildr.no/view/ZjlJSm9S

    #174339
    rallysaaben
    Deltagare

    @1850 s wrote:

    Hyggelig at noen vil dele kunnskapen sin,så cred til Rallysaaben :race Jeg har kjørt 1200 mil med min gategodkjente v4,med denne typen dobbelblås.Vi støpte disse klakkene i et materiale som var homogene med toppene,og det eneste vi gjorde når vi sveisa de fast var å varme toppene og klakkene på en vedovn.Deretter sveisa vi de fast med vanlig MIG,0.6 mm tråd. Min motor : http://bildr.no/view/ZjlJSm9S

    Snyggt arrangemang, och kul att det funkade med självpulade toppar.

    Du har förmodligen haft tur som inte haft krångel med topparna, gjutjärn är inte att leka med, det kan LÄTT bli skit av alltihopa om man gör fel,(fråga mig, jag vet) nu känns det ändå lite som att ”kloten” sitter på ett ställe som kan vara till fördel, det är liksom mitt på topplocket på nått sätt.

    Kör du med kopparringar i blocket också?

    /Anders

    #174340
    1850 s
    Deltagare

    Ja ,har vært hos Strøm og borra 94mm,og kjører med kobberringer.Kolvstakar m flytande bult og ARP enl. bild

    #174351
    rallysaaben
    Deltagare

    Ok.
    Jag fick en sprucken topp när jag köpte ringar och packningar av ström, om han inte har ändrat på grejerna nyligen så är hans kopparringar inte av koppar, utan av en legering som är betydligt hårdare än koppar, det syns också tydligt på färgen på ringarna.
    Det hela slutade med att jag köpte ringar av honom och använde några gamla som försökskaniner, jag körde dom till ett lab i Hagfors järnverk och de fick prova att glödga dom i lite olika temperaturer, till slut hittade vi rätt temp och då körde vi de nya ringarna, de blev betydligt mjukare, sen kör jag med biltemas blockpackningar, det är de som har funkat bäst.
    Orsaken till att jag fick problem från början var att jag fick för hårda ringar i kombination med alldeles för mjuka blockpackningar (från Elwis), dessa packningar är inte bra, och det har ström också erkänt själv för mig, så köp inte Elwis packningar och använd i hop med kopparringar.
    Problemet med denna kombination är att när man drar fast topplocket så är ringen så hård att den inte riktigt följer efter, men packningen är så mjuk att den följer efter direkt, så toppen bryter mot ringarna så att säga.

    Efter att jag monterat glödgade ringar och packningar från biltema(och en ny topp) så har jag inte haft några problem.
    Jag skriver detta som ett tips eftersom det är något att tänka på om man håller på att montera likadana grejer, kan man undvika dylika problem så är det ju bra.

    /Anders

    #174433
    stefan
    Deltagare

    värt att poängtera är ju att det inte finns nån standard i hur tjock en topplockspackning får vara så mellan fabrikat kan det såklart skilja tiondelar så jag tror inte fabrikatet är så kinkigt utan ringarna ska ju såklart måttas in efter packningen man väljer. Att blanda och ge mellan fabrikat är nog ingen bra ide utan man lär nog måtta in sånt här noga.

    #174436
    rallysaaben
    Deltagare

    @Stefan wrote:

    värt att poängtera är ju att det inte finns nån standard i hur tjock en topplockspackning får vara så mellan fabrikat kan det såklart skilja tiondelar så jag tror inte fabrikatet är så kinkigt utan ringarna ska ju såklart måttas in efter packningen man väljer. Att blanda och ge mellan fabrikat är nog ingen bra ide utan man lär nog måtta in sånt här noga.

    Japp, det är det viktigaste att ta hänsyn till, dvs ringarna måste göras efter en viss packning och sen får inte ringen monteras ihop med en annan packning, MEN om du känner på en elwis packning och tex biltemas så kommer du känna en viiiiiiiiiss skillnad i hårdhet, elwispackningen är fruktansvärt mjuk, medans biltemas är betydligt hårdare, detta gör att elwispackningen inte ger nått motstånd när man drar fast locket, medans ringarna är så hårda (pga att de är legerade) att de inte dras i hop utan spjärnar emot, då får man det fenomenet att locket bryter mot ringarna vilket ger spänningar som till slut kan få locket att spricka.

    En annan fruktansvärt ledsam sak med elwispackningarna är när man ska ta av ett lock, har man elwispackningar så har man en heldag med att ta bort resterna från packningsytorna, det har man inte med andra märken av typ hårdare modell, de är inget annat än rena skiten bokstavligt talat, men det är min högst personliga åsikt.
    Möjligen skulle jag kunna använda dom på en helt std bil som man inte skruvar på ofta och som inte har tex ringar monterade, men längre än det skulle inte jag sträcka mig iaf.

    Fotnot:
    Jag vet inte hur många ringar och packningar jag köpte av ström innan jag fick ordning på mitt spruckna lock, jag tror jag rev av locket typ 4 gånger på typ en månad, och i med nya ringar+packningar varje gång, och varje gång envisades ström med att skicka mig elwispackningar, till slut sa jag till honom att ”jag skaffar egna packningar och skickar ner så gör du ringar till dem” och då skickade jag ner biltemas modell, dvs en hårdare modell, sen fick jag de nya ringarna glödgade under kontrollerade former, sen monterade jag de ringarna och de hårdare packningarna och efter det har jag inte haft problem.(dock bytte jag topplock också då eftersom det gamla var sprucket överallt)

    Jag vet också att det finns många faktorer som kan göra att ett lock spricker, jag kan bara ha haft otur helt enkelt, men det jag vill komma fram till är att elwispackningar är av tveksam kvalite, och ströms ringar är för hårda eftersom de inte är av koppar, utan de är av en betydligt hårdare legering, sröm har också själv sagt till mig att dessa packningar inte verkar vara helt ok, och vad beträffar ringarna så vet jag inte vilket material han använder idag, men för ett par år sen var det iaf inte ren koppar.

    /Anders

    #174445
    stefan
    Deltagare

    jo men då kan ju inte ringarna vara anpassade efter elwis packningarna? man måste ju montera en sådan och mäta hur tjock den är vid monterat tillstånd och detsamma gäller ju alla slags fabrikat och ringarna tillverkas därefter.
    Om ström gjort ringar i decennier efter kanske tyska reinz packningar så kan han ju inte helt plötsligt bara byta till elwis utan att anpassa ringarna. Man kan ju som sagt inte gärna bara titta på en packning och veta hur den komprimerar sig utan det lär man ju mäta upp.

    #174458
    rally
    Deltagare

    Summa sumarum är att det är få fördelar med att använda kopparringar över huvud taget!

    /Fredrik

    #174464
    rallysaaben
    Deltagare

    @Stefan wrote:

    jo men då kan ju inte ringarna vara anpassade efter elwis packningarna? man måste ju montera en sådan och mäta hur tjock den är vid monterat tillstånd och detsamma gäller ju alla slags fabrikat och ringarna tillverkas därefter.
    Om ström gjort ringar i decennier efter kanske tyska reinz packningar så kan han ju inte helt plötsligt bara byta till elwis utan att anpassa ringarna. Man kan ju som sagt inte gärna bara titta på en packning och veta hur den komprimerar sig utan det lär man ju mäta upp.

    Hur ström gör när han ska göra ringar vet jag inte då jag inte har stått vid hans sida och själv sett, men jag vet vad han har sagt. Jag vet också vad han själv har sagt om just elwispackningarna, och den åsikt han hade om dom delar jag med honom.
    Jag tror inte du riktigt förstår vad jag menar, men om jag säger så här då, vad händer om du monterar legerade ringar utan topplockspackning och drar 12kg?
    Jo toppen kommer brytas av nånstans, och det är just det som händer med elwispackningarna, eftersom de är så jävla mjuka att de i ytterkanterna av toppen inte ger något motsånd mellan block/topp, det i kombination med alldeles för hårda ringar ger att topplocket bryter mot/böjs över ringarna.

    /Anders

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.