Dubbelblåstoppar V4

Forum Övrigt SSR Dubbelblåstoppar V4

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-02-01 22:17.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13775

    stefan w
    Deltagare

    Hej!
    Jag är ny här i forumet och ber att få svar på några småfrågor
    Det är så att jag råkat stypa över ett par dubbelblåstoppar till V4, med tillhörande insugningsrör och 2-portförgasare Jag undrar nu, är detta nån form av standard på vissa modeller, isåfall vilka? Innebär det någon prestandahöjning om jag monterar dessa på en i övrigt std V4 motor?
    Jag har av utseendet att döma förstått att jag isåfall ev får borra hål i golvet nånstans bakom drivaxlarna, eller kröka mig ut genom originalhålen
    Jag skall söka lite på tidigare inlägg så får jag samtidigt lite koll på vad som försigår här. Jag har varit medlem i ett antal år så jag hoppas på att jag får svar samt att jag kan bidra med något när det behövs. Stefan W

    #92131

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    [image]http://www.akesson-motorsport.se/v4/cylhead.jpg[/image]

    Dubbelblåstopparna togs fram för tävlingsbruk och finns inte monterat på någon vanlig V4 som man hittade hos återförsäljarna. De var också bearbetade för större ventiler.

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/563051-gearblow.jpg[/image]

    Att göra hål vid växellådan är inga problem speciellt om motor och låda är urplockade. Själv använde jag håltagningsverktyg i rätt ”kaliber”. Akta bränsleröret bara om du kastar dig över jobbet med skärbrännare!

    Man kan naturligtvis bygga ett eget ”ormbo” av rör som går ut i orginalhålen men det har jag inte pysslat med utan överlämnar detta med varm hand till ”Fuling” som säkert kommer att skriva här i tråden.

    /B

    #92132

    roger
    Deltagare

    Hej!
    Jag är ny här i forumet och ber att få svar på några småfrågor
    Det är så att jag råkat stypa över ett par dubbelblåstoppar till V4, med tillhörande insugningsrör och 2-portförgasare Jag undrar nu, är detta nån form av standard på vissa modeller, isåfall vilka? Innebär det någon prestandahöjning om jag monterar dessa på en i övrigt std V4 motor?
    Jag har av utseendet att döma förstått att jag isåfall ev får borra hål i golvet nånstans bakom drivaxlarna, eller kröka mig ut genom originalhålen
    Jag skall söka lite på tidigare inlägg så får jag samtidigt lite koll på vad som försigår här. Jag har varit medlem i ett antal år så jag hoppas på att jag får svar samt att jag kan bidra med något när det behövs. Stefan W

    Hej Stefan.. Ser dina toppar ut som på bilden? Så det inte är dubbelblåstoppar till en 2-liters V4:a motor du fått tag i.?

    #92133

    stefan w
    Deltagare

    Hej!!! Ja de är snarlika såvitt jag kan se, jag köpte mina utifrån ett foto men slog till eftersom insug och förgasare medföljde samt en bit av själva grenrören. Det kändes rätt att handla snabbt i detta fall.

    #92134

    stefan w
    Deltagare

    Hej!! Snygga bilder o ritning, jag funderar på att kapa hålen underifrån. Jag måste då mäta noga och se upp så att jag inte kapar i sånt man inte bör kapa i. Det är lite oljigt så skärbrännaren får vila denna gång Jag funderar även på att skarva med ett bultförband typ universal som man kan köpa på t.e.x. Mekonomen, där jag går igenom golvet så att jag enkelt kan dela rören samt att det flexar lite. Jag ska fundera mer på det när jag får hem topparna.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng