Dubbelblåstoppar V4

Forum / Övrigt / SSR / Dubbelblåstoppar V4

Forum / Övrigt / SSR / Dubbelblåstoppar V4

  • Författare
    Inlägg
    • februari 1, 2006 at 10:45 #13775

      Hej!
      Jag är ny här i forumet och ber att få svar på några småfrågor
      Det är så att jag råkat stypa över ett par dubbelblåstoppar till V4, med tillhörande insugningsrör och 2-portförgasare Jag undrar nu, är detta nån form av standard på vissa modeller, isåfall vilka? Innebär det någon prestandahöjning om jag monterar dessa på en i övrigt std V4 motor?
      Jag har av utseendet att döma förstått att jag isåfall ev får borra hål i golvet nånstans bakom drivaxlarna, eller kröka mig ut genom originalhålen
      Jag skall söka lite på tidigare inlägg så får jag samtidigt lite koll på vad som försigår här. Jag har varit medlem i ett antal år så jag hoppas på att jag får svar samt att jag kan bidra med något när det behövs. Stefan W

        februari 1, 2006 at 17:09 #92131

        [image]http://www.akesson-motorsport.se/v4/cylhead.jpg[/image]

        Dubbelblåstopparna togs fram för tävlingsbruk och finns inte monterat på någon vanlig V4 som man hittade hos återförsäljarna. De var också bearbetade för större ventiler.

        [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/563051-gearblow.jpg[/image]

        Att göra hål vid växellådan är inga problem speciellt om motor och låda är urplockade. Själv använde jag håltagningsverktyg i rätt “kaliber”. Akta bränsleröret bara om du kastar dig över jobbet med skärbrännare!

        Man kan naturligtvis bygga ett eget “ormbo” av rör som går ut i orginalhålen men det har jag inte pysslat med utan överlämnar detta med varm hand till “Fuling” som säkert kommer att skriva här i tråden.

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          februari 1, 2006 at 17:33 #92132

          Hej!
          Jag är ny här i forumet och ber att få svar på några småfrågor
          Det är så att jag råkat stypa över ett par dubbelblåstoppar till V4, med tillhörande insugningsrör och 2-portförgasare Jag undrar nu, är detta nån form av standard på vissa modeller, isåfall vilka? Innebär det någon prestandahöjning om jag monterar dessa på en i övrigt std V4 motor?
          Jag har av utseendet att döma förstått att jag isåfall ev får borra hål i golvet nånstans bakom drivaxlarna, eller kröka mig ut genom originalhålen
          Jag skall söka lite på tidigare inlägg så får jag samtidigt lite koll på vad som försigår här. Jag har varit medlem i ett antal år så jag hoppas på att jag får svar samt att jag kan bidra med något när det behövs. Stefan W

          Hej Stefan.. Ser dina toppar ut som på bilden? Så det inte är dubbelblåstoppar till en 2-liters V4:a motor du fått tag i.?

            februari 1, 2006 at 21:52 #92133

            Hej!!! Ja de är snarlika såvitt jag kan se, jag köpte mina utifrån ett foto men slog till eftersom insug och förgasare medföljde samt en bit av själva grenrören. Det kändes rätt att handla snabbt i detta fall.

              februari 1, 2006 at 22:17 #92134

              Hej!! Snygga bilder o ritning, jag funderar på att kapa hålen underifrån. Jag måste då mäta noga och se upp så att jag inte kapar i sånt man inte bör kapa i. Det är lite oljigt så skärbrännaren får vila denna gång Jag funderar även på att skarva med ett bultförband typ universal som man kan köpa på t.e.x. Mekonomen, där jag går igenom golvet så att jag enkelt kan dela rören samt att det flexar lite. Jag ska fundera mer på det när jag får hem topparna.

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.