Dunkande ljud från broms

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Dunkande ljud från broms

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Dunkande ljud från broms

  • Författare
    Inlägg
    • mars 18, 2012 at 16:59 #5846

      Hej,
      Ett litet problem har uppstått… Jag har fått dunkande/rumlande ljud från höger frambroms. Ett dunk/rummel per varv hjulet rullar verkar det som. Slutar så fort man lägger foten på bromsen.

      Jag trodde det var bromklotsarna som var dåliga, så dessa har jag bytt. Smorde upp oket ordentligt med kopparpasta och det var lugnt ett tag tills idag,en vecka senare….

      Vad kan detta vara? :wrench

      Som vanligt TACKSAM för era tips!!! :race

        mars 18, 2012 at 19:58 #41109

        Hjullager som tystnar när bromsen läggs an genom att skivan trycks i ett annat läge eller bara att vibrationerna dämpas? Är skivan fräsch och rostfri eller rostig och knölig?

          mars 18, 2012 at 20:03 #41110

          Misstänker att det är en V4a vi pratar om. låter som glappa slitna bromsok!

          John.

            mars 18, 2012 at 20:48 #41118

            Det där låter lite bekant! Det kan klonka och dunka rätt läskigt ibland om lösa bromsok. På min förra bruksbil, en gammal fiat, smällde det till ibland när man trampade på bromsen, i synnerhet vid första inbromsningen efter att ha backat och bromsat. Ibland kunde det klucka svagt i låg fart när man frirullade framåt. Den bilen hade ganska rostiga skivor som i vissa lägen också fick bromspedalen att vibrera något vid hårt bromsning i hög fart.

            Jag sätter därmed min gissning om hjullager längre ner på sannolikhetsskalan. Jag har en gång varit med om att ett hjullagers ytterbana spruckit “varvet runt” till två lagerringar (!) och då fick jag både dunkande ljud och ett väldigt glappt framhjul. Vill minnas att det blev tystare och stadigare då jag bromsade. (bilen var en Lada Niva)

              mars 18, 2012 at 21:13 #41121

              @JohnA wrote:

              Hjullager som tystnar när bromsen läggs an genom att skivan trycks i ett annat läge eller bara att vibrationerna dämpas? Är skivan fräsch och rostfri eller rostig och knölig?

              Skivan är rätt fräsch…. När jag lägger foten på bromsen tystnar det helt. Inga vibrationer alls.

                mars 18, 2012 at 21:15 #41122

                @John GT wrote:

                Misstänker att det är en V4a vi pratar om. låter som glappa slitna bromsok!

                John.

                Ja, en V4a -75B. Jag var otydlig….

                Det märkliga är att det är tyst en vecka efter uppsmörjning och nya klossar.

                  mars 18, 2012 at 21:19 #41123

                  @JohnA wrote:

                  Det där låter lite bekant! Det kan klonka och dunka rätt läskigt ibland om lösa bromsok. På min förra bruksbil, en gammal fiat, smällde det till ibland när man trampade på bromsen, i synnerhet vid första inbromsningen efter att ha backat och bromsat. Ibland kunde det klucka svagt i låg fart när man frirullade framåt. Den bilen hade ganska rostiga skivor som i vissa lägen också fick bromspedalen att vibrera något vid hårt bromsning i hög fart.

                  Jag sätter därmed min gissning om hjullager längre ner på sannolikhetsskalan. Jag har en gång varit med om att ett hjullagers ytterbana spruckit “varvet runt” till två lagerringar (!) och då fick jag både dunkande ljud och ett väldigt glappt framhjul. Vill minnas att det blev tystare och stadigare då jag bromsade. (bilen var en Lada Niva)

                  Det är inget klonkande och dunkande så som jag tror du menar… Det är mer ett missljud per varv hjulet rullat som tystnar när man lägger foten på bromsen.
                  Men det kanske är så att oket är glappt?
                  Finns det nya ok att få tag på? Eller kan man göra något åt detta?

                    mars 20, 2012 at 09:26 #41194

                    Jag tror också på glappt ok.

                    /Anders

                      mars 21, 2012 at 09:53 #41250

                      @Rallysaaben wrote:

                      Jag tror också på glappt ok.

                      /Anders

                      Tack för era tips!!

                        mars 21, 2012 at 18:42 #41274

                        Håller med, glappt ok är nog felorsaken. Det brukar märkas precis som du beskriver.
                        Glappar kommer från ledbulten som håller okhalvorna till varandra, jämte att spåret upptill där flytande del löper i fast d:o blivit för brett. Nytt utbytesok är bästa åtgärden (klubben har färdiga för omgående leverans).

                        En temporär akutåtgärd är att påläggsvetsa lite i spåret och sedan slipa in detsamma, så att glappet blir mindre. Obs att det rör sig om tiondelars spårminskning. Blir spåret för tajt blir det anliggning istället.

                          mars 21, 2012 at 19:03 #41277

                          @Matthias R wrote:

                          Håller med, glappt ok är nog felorsaken. Det brukar märkas precis som du beskriver.
                          Glappar kommer från ledbulten som håller okhalvorna till varandra, jämte att spåret upptill där flytande del löper i fast d:o blivit för brett. Nytt utbytesok är bästa åtgärden (klubben har färdiga för omgående leverans).

                          En temporär akutåtgärd är att påläggsvetsa lite i spåret och sedan slipa in detsamma, så att glappet blir mindre. Obs att det rör sig om tiondelars spårminskning. Blir spåret för tajt blir det anliggning istället.

                          Tack snälla för detta tips! Ska kolla klubbens shop! :AP

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.