Tror bilen drar ohyggligt mycket soppa???

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Tror bilen drar ohyggligt mycket soppa???

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Tror bilen drar ohyggligt mycket soppa???

  • Författare
    Inlägg
    • december 30, 2007 at 17:46 #17256

      Lämnade in bilen på fixa av CO värdet osm var på 5,5 så fick ombesiktiga.
      Verkstaden fixade värdet till 0,5 men sen dess tycker jag den drar sjukt mycket soppa, 1 tank räcker till 30-35mil förut komm jag upp till mellan 45-55 iaf.

      Kan nå ha hänt eller inbillar jag mig bara, menar inte kan väl kallt väder dra så jävla mycket mer soppa, har alltid motorvärmare osv å den funkar.

      Några tips??

      //TOmmy

        december 30, 2007 at 17:59 #116427

        Det första är att beerätta för verkstaden vad bra det blev med co-halten sen ber du dem ingående redogöra för vad dom gjort, berätta sen varför du undrar, inte före.

        Jag erkänner att jag tycker att det verkar skumt att co blev bra och soppa förbrukning åt hel***te. Är det förgasare eller insprutning?

        Om det är förgasare så kolla att choken går hela vägen tillbaka till att börja med.

          december 30, 2007 at 18:14 #116428

          gör service med filter stift mm sen kan du kolla co igen, dom skruvade troligen ner nålen för långt då blir det så här

            december 31, 2007 at 11:52 #116452

            men alla stift å T-kablar å alla oljor å filter är nya sedan hösten, även rotor och fördelare är nybytt.

            Är förgasare på bilen har tänk å kolla membranet i den med inte haft tid ännu, men skall kolla det där med choken. Är juh så jävligt att man måste lämna in den varje gång för å kolla CO, å det kostar 🙁

            Tack.

            //Tommy

              januari 3, 2008 at 13:37 #116567

              Något tips på vad man kan göra förutom åka förbi verkstaden?
              Kan man byta eller skruva i nå 😛

              //Tommy

                januari 3, 2008 at 13:49 #116568

                Kolla gummimembranet i förgasaren om du inte gjort det. Kolla samtidigt att det finns “dämpolja” i förgasaren och att allt rör sig lätt.

                /B


                Bengt Åkesson
                bengt@akesson-motorsport.se
                Facebook

                  januari 3, 2008 at 16:20 #116571

                  min 99 gl med dubbla webrar drog över 2.5 liter milen gick hur bra som helst mvh

                    januari 3, 2008 at 18:22 #116575

                    Dämpolja finns, får dock fylla på rätt tätt, minst 1gång i veckan, skall kolla membran osv så fort jag får tid.

                    Ockey att det är en gammal bil men nå är juh knas efter som den huxflux drar det dubbla förut har den legat på ca 50-55mil för en fulltank nu sa 25-30. Förstår inte heller du Co värdet kan vara OK med den förbrukningen.

                    //Tommy

                      januari 4, 2008 at 20:11 #116622

                      De där ska ligga på ca 3 i co om jag inte minns fel.
                      Annars blir de slöa och tar soppa.
                      Hade en merca med insprut som va lika dan, skruva ner inför bes sen upp igen för annars tog den 1.2 istället för 0.9l/mil

                        januari 5, 2008 at 07:45 #116633

                        ahaaa. men hur fasen vet jag när den kommer upp i 3 ?? Finns juh som ingen Co mät på e vanlig skruva själv verkstad, eller? Skall kolla på det där hörde nå liknand från en annan som sa pracis samma, att den skall liga kring 3 av nån anledning.

                          januari 5, 2008 at 09:03 #116635

                          Jag har ett “hemmamekarinstrument” som heter Colourtune.
                          Den består av ett genomskinligt tändstift som gör att du kan se in i förbränningsrummet när motorn går. Du kan alltså se själva förbränningen.

                          Med hjälp av referensbilder kan du ställa in motorn till du får en optimal förbränning som indikeras med en blåaktig färgton.

                          Du kan inte alltså inte ställa CO-halten enligt ett siffervärde med instrumentet, men en optimalförbräning ger ett bra CO-värde.

                          Colourtune tillverkas av Gunson

                          http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm

                            januari 5, 2008 at 13:05 #116639

                            Körsätt, körsträcka och yttertemperatur har mycket stor betydelse för bränsleförbrukningen. (Det är vinter nu.)
                            Kortkörningar med kall motor kan höja förbrukningen 2-3ggr.
                            Jag gjorde för många år sedan en förbrukningsmätning på en firmabil som gick korta sträckor mellan byggarbetsplatser utan att bli varm. På denna typ av körning drog bilen över 4 liter per mil. Utan någon som helt justering av tändning eller CO-värde drog samma bil strax under 1 liter/mil i konstant fart 90 km/h.
                            Har tidigare skrivit om Konstantvakumförgasare med bränslenål där blandningsförhållandet ändras på hela körområdet när nålen sänks alternativt munstycket höjs för att få ner CO-halten. Med sliten nål går det bara att få bra förbränning i ett kort varvtalsområde.
                            Byt nål och munstycke eller som nödlösning låt motorn ha för högt CO på tomgång så att körbarheten och bränsleförbrukningen förbättras.

                            Framgår inte tydligt att detta är en förgasarmotor, om inte finns betyligt fler möjliga fel som påverkar förbrukningen.

                            Sabbe

                              januari 5, 2008 at 14:04 #116641
                              walle wrote:
                              min 99 gl med dubbla webrar drog över 2.5 liter milen gick hur bra som helst mvh

                              Men då skall man ha i åtanke att din motor byggdes för att ha hög effekt, inte som en snål vardagsbil. Man kan ju inte jämföra en rallycrossmotor och en standardmotor i bränsleförbrukning.

                              Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
                              Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

                                januari 5, 2008 at 21:11 #116646

                                fasen vad najs, lätt att köpa en sådan, hittade på http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=GUN4170

                                Villken storlek kan det vara saab har? Orkar inte leta själv haha, ytt kört 30mil, å då verkar den dra nästan normalt iaf lite mer än halva tanken kvar efter fulltankning å har kört 30mil, så för långkörningar som jag vanligen INTE kör så är den ganska bra inställd men inte för korta stadskörningar.

                                Men skall fixa förgasaren som nån tidigare skrev, skall kolla det jag själv törs kolla, typ byta membran å packning överst, byta nålen osv.

                                //Tommy

                                  januari 5, 2008 at 21:38 #116647

                                  Bra, jag har haft god nytta av min Colortune. Saab har 14 mm gänga på stiften, förutom Saab 3 cyl tvåtakt som har 18mm.

                                  wortex2k wrote:
                                  fasen vad najs, lätt att köpa en sådan, hittade på http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=GUN4170

                                  Villken storlek kan det vara saab har?


                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.