EFFEKTER V4

Forum Övrigt SSR EFFEKTER V4

  • Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2002-11-24 16:27 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11539
    anonymous
    Deltagare

    Jag undrar lite över effekter på v4 motorer
    1. std B hur stark var den som mest
    2. 1740 cc med enkelblås med 45:or
    3. 1815 cc med enkelblås med 45:or
    vi säger att motorn har 7,6 kam
    det vore tacksamt om någon har lite uppgifter åt mej

    Mvh

    #80847
    roger
    Deltagare

    Hej..
    Jag har en Std B motor som är byggd -79 av Matti Pajula, den är bromsad till 97 hk, men det fanns dom som had emer hk.
    Mvh roger

    #80848
    fuling
    Deltagare

    Nu du Per, kliv du in ett av mina faboritämnen

    Std B lyckades att plocka ut ca 105hk på slutet om man skall tro rykterna och de bromspapper jag sätt.

    Mellan 1740 och 1815 skilger det inte så mycket i topp effekten men vridet blir något bättre med 1815. En vild gissing allt mellan 130-150hk borde någ vara möligt. Borde skilja ca 4-5hk på toppen mellan en frisk 1740 och 1815hk.

    Går även att borr plocken 94mm och det ger 1850, men jag skulle inte borra mer än 92, max 93(1815)

    #80849
    anders lovmark
    Deltagare

    Motoreffekter är och har alltid varit ett infekterat ämne, alla vill höra höga siffror !

    Jag jobbade i 25 års tid ihop med Bo Reinicke, som bland annat var kartläsare åt Håkan Lindberg, Stig Blomqvist och Per Eklund. Av denna anledning fick jag en ganska god inblick om vad som timat på tävlingsavdelningen.

    1500-motorerna lämnade som max 130 hk, sommaren 1970 fick man till en riktig ”drömknota” åt Stig som lämnade 135 hk, längre kom man aldrig.

    Under hösten 1970 började man experimentera med 1700-motorer, jag tror att debuten med den var i Bergslagsrallyt 1971. Dessa lämnade ca 145 hk.

    Sommaren 1973 började man med dubbelblås och då åkte man väl 1815 antar jag, motorerna blev då så starka att man började åka 7:38, effekten var då ca 150 hk.

    Sista året 1975 åkte man med sprut, motorerna lämnade då 160 hk. Förvisso åkte man med sprut redan 1968 på V4:orna, men det var inte så lyckat.

    På ”Svenska” sagda år var det nära att alla fabriksbilar fick bryta, då de inte gick igång. Strax innan respiten gick ut fick de igång bilarna, så det blev att gå tillbaks till de gamla goa Webrarna igen !

    Eftersom ”farbror” börjar bli gammal så kan jag minnas fel, men ni får ha överseende med det !

    #80850
    mikael_h
    Deltagare

    Jag har en helt ny std B Matti motor, som är bromsad till 105 hk. Har även en 1850 enkelblås Ström motor, som ska ge 145 hk, men har inga broms papper på den än.

    Mikael Hemmingsen

    #80851
    fuling
    Deltagare

    Här finns lite info om div effekt mm se
    http://www.vsaab.com/SportRally/TOC.htm
    se kapitell 6 i slutet.

    #80852
    anonymous
    Deltagare

    Tack för alla svar…
    Jag står nämligen i valet och kvalet om jag skall bygga 1740 el 1815 efter som SBF inte gillar 1815 men man kan ju åka tävling ändå
    eftersom ingen kommer att riva min motor(räknar INTE med några höga resultat)

    MVH

    #80853
    jezze
    Deltagare

    jag tycker att du ska bygga på 1815 motorn så som ja har gort. har gort så i min å de ända som sbp brukar gnälla på att CO halten som är lite hög men efter som att de är en 73:a å finns de inga avgaskrav på dom. men brukar alldig ha nå problem me dom förutom att dom tykker att de är en mykket rolig maskin att köra

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng