Elbränslepump???

Forum / Övrigt / SSR / Elbränslepump???

Forum / Övrigt / SSR / Elbränslepump???

  • Författare
    Inlägg
    • juni 23, 2005 at 13:42 #12801

      Det gäller en Dellorto dubbelförgasarinstallation.

      Innan jag springer iväg för att köpa en Facet Red Top eller liknande undrar jag om det inte går lika bra att montera en bränslepump från en insprutare och därefter en bränsletryckregulator? Jag har en bränslepump liggande nämligen.
      En skillnad jag kan tänka mig är att bränslepumpen från insprutaren är avsedd för att sitta i tanken istf i motorutrymmet. Dvs sugande resp. tryckande.

      Blir trycket innan regulatorn för högt med en insprutningspump?
      Eller räcker det med en frisk original membranpump och en bränsletryckregulator?

      Comments??

        juni 23, 2005 at 14:02 #87503

        Instrutingspumpen ger för högt tryck.

        Std kan fungera, allt beronde på effektuttag.

        Jag håller på Facet Red Top och en bärsletrycksregulator typ FilterKing.
        Finns även Facet Silver Top som ger lägre tryck som sägs inte skall behöva tryckregulator.
        Men jag skulle inte åka utan.

          juni 23, 2005 at 14:10 #87504

          Jag har en Mitsuba-Elbränslepump i 1760cc-v4:an med korsinsug och 2x Weber 45DCOE och de verkar bra.

          Mitsuba-elbränslepump

          Jag kör utan tryckregulator.

          MVH,
          Erik

            juni 23, 2005 at 14:32 #87505

            Erik:
            0,3bar ligger precis vad Weberens nålventiler klarar av.

              juni 23, 2005 at 14:42 #87506

              Darför har jag ingen tryckregulator.

                juni 23, 2005 at 16:44 #87507

                När jag åkte i skogen med V4 använde jag original br.pump utan minsta problem. Motorn var 1815-1840 korsisug weber45 dubbelblås.Vetfler som körde så.

                  juni 23, 2005 at 19:10 #87508

                  Tack för svar så långt.
                  En titt i VHB säger att den mekaniska bränslepumpen levererar 0,17-0,25 kp/cm2 (statiskt) vid startmotorvarv. Innebär det att trycket ökar vid högre varv eller är det bara mängden som ökar?

                    juni 23, 2005 at 20:22 #87509

                    Man bör aldrig ha ett bränsletryck över 0,22 på en förgasarmotor!

                    Ökat tryck medför inte att det flödar mera!

                    Erik! Put on an regulator directly! You will feel the diffrence!

                    Visst går det utmärkt att använda orginalpumpen men då ska den vara utav rätt modell & på V4:an även ha en något längre pumpstång.

                    /Fredrik

                      juni 23, 2005 at 20:24 #87510

                      Ökar mängden så ökar trycket, med tanke på att tvärsnitt arean på inasidan av bränsle rör/slang är den samma.

                        juni 23, 2005 at 20:39 #87511

                        Håller med om det, men samtidigt är ju slangen ingen slutet kärl, eftersom det i andra änden finns en förbrukare som förbrukar mer ”någorlunda proportionellt” med varvtalet.

                          juni 23, 2005 at 20:52 #87512

                          Kör du otrimmat i övrigt så använd originalpumpen utan regulator, har kört så på flertalet bilar utan problem. Friska nålventiler är alltid en fördel oavsett pump. En mekanisk membranpump pumpar ju aldrig mer än motorn förbrukar, stänger nålventilen och det blir ”stopp” så avlastar pumpen och tryckstången går för sig själv tills förbrukningen ökar. En elpump kan förvisso ha en överströmningsventil som bryter vid för ögt tryck men anledningen till att ha en regulator är just att de oftast ger för högt tryck i förhållande till vad nålventilerna klarar.

                            juni 24, 2005 at 06:09 #87513

                            Erik! Put on an regulator directly! You will feel the diffrence!

                            Hej Fredrik!

                            This pump is made especially for use with double-weber-carburettors. It works fine, and my carb-mechanic at the ”bromsbank”, who adjusted the carburettors, told me that a regulator is not necessary.
                            But I will ask again next time I am there, as I need the new engine to be adjusted again. So perhaps we can test it with regulator then and see if it makes any difference.

                            Best Regards,
                            Erik

                              juni 24, 2005 at 08:07 #87514

                              Jag tog och letade lite mina böcker/papper och på Weber så rekomenderar man MAX 0,3bar(kp/cm^2)
                              Med andra ord JAG skulle åka med tryckregulator med en pump som lämnar 0,3bar.
                              Och ställa in trycket på 0,25-0,28bar.

                              Men det funkar nog utan också, men varför changsa???

                                juni 24, 2005 at 08:09 #87515

                                Hm. I will measure the fuelpressure and see how much it is…

                                Erik

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.