Elbränslepump???

Forum Övrigt SSR Elbränslepump???

Detta ämne innehåller 13 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-06-24 08:09.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12801

    Martin
    Deltagare

    Det gäller en Dellorto dubbelförgasarinstallation.

    Innan jag springer iväg för att köpa en Facet Red Top eller liknande undrar jag om det inte går lika bra att montera en bränslepump från en insprutare och därefter en bränsletryckregulator? Jag har en bränslepump liggande nämligen.
    En skillnad jag kan tänka mig är att bränslepumpen från insprutaren är avsedd för att sitta i tanken istf i motorutrymmet. Dvs sugande resp. tryckande.

    Blir trycket innan regulatorn för högt med en insprutningspump?
    Eller räcker det med en frisk original membranpump och en bränsletryckregulator?

    Comments??

    #87503

    fuling
    Deltagare

    Instrutingspumpen ger för högt tryck.

    Std kan fungera, allt beronde på effektuttag.

    Jag håller på Facet Red Top och en bärsletrycksregulator typ FilterKing.
    Finns även Facet Silver Top som ger lägre tryck som sägs inte skall behöva tryckregulator.
    Men jag skulle inte åka utan.

    #87504

    eriks
    Deltagare

    Jag har en Mitsuba-Elbränslepump i 1760cc-v4:an med korsinsug och 2x Weber 45DCOE och de verkar bra.

    Mitsuba-elbränslepump

    Jag kör utan tryckregulator.

    MVH,
    Erik

    #87505

    fuling
    Deltagare

    Erik:
    0,3bar ligger precis vad Weberens nålventiler klarar av.

    #87506

    eriks
    Deltagare

    Darför har jag ingen tryckregulator.

    #87507

    b-a larsson
    Deltagare

    När jag åkte i skogen med V4 använde jag original br.pump utan minsta problem. Motorn var 1815-1840 korsisug weber45 dubbelblås.Vetfler som körde så.

    #87508

    Martin
    Deltagare

    Tack för svar så långt.
    En titt i VHB säger att den mekaniska bränslepumpen levererar 0,17-0,25 kp/cm2 (statiskt) vid startmotorvarv. Innebär det att trycket ökar vid högre varv eller är det bara mängden som ökar?

    #87509

    fredrik
    Deltagare

    Man bör aldrig ha ett bränsletryck över 0,22 på en förgasarmotor!

    Ökat tryck medför inte att det flödar mera!

    Erik! Put on an regulator directly! You will feel the diffrence!

    Visst går det utmärkt att använda orginalpumpen men då ska den vara utav rätt modell & på V4:an även ha en något längre pumpstång.

    /Fredrik

    #87510

    micke l
    Deltagare

    Ökar mängden så ökar trycket, med tanke på att tvärsnitt arean på inasidan av bränsle rör/slang är den samma.

    #87511

    Martin
    Deltagare

    Håller med om det, men samtidigt är ju slangen ingen slutet kärl, eftersom det i andra änden finns en förbrukare som förbrukar mer ”någorlunda proportionellt” med varvtalet.

    #87512

    stefan
    Deltagare

    Kör du otrimmat i övrigt så använd originalpumpen utan regulator, har kört så på flertalet bilar utan problem. Friska nålventiler är alltid en fördel oavsett pump. En mekanisk membranpump pumpar ju aldrig mer än motorn förbrukar, stänger nålventilen och det blir ”stopp” så avlastar pumpen och tryckstången går för sig själv tills förbrukningen ökar. En elpump kan förvisso ha en överströmningsventil som bryter vid för ögt tryck men anledningen till att ha en regulator är just att de oftast ger för högt tryck i förhållande till vad nålventilerna klarar.

    #87513

    eriks
    Deltagare

    Erik! Put on an regulator directly! You will feel the diffrence!

    Hej Fredrik!

    This pump is made especially for use with double-weber-carburettors. It works fine, and my carb-mechanic at the ”bromsbank”, who adjusted the carburettors, told me that a regulator is not necessary.
    But I will ask again next time I am there, as I need the new engine to be adjusted again. So perhaps we can test it with regulator then and see if it makes any difference.

    Best Regards,
    Erik

    #87514

    fuling
    Deltagare

    Jag tog och letade lite mina böcker/papper och på Weber så rekomenderar man MAX 0,3bar(kp/cm^2)
    Med andra ord JAG skulle åka med tryckregulator med en pump som lämnar 0,3bar.
    Och ställa in trycket på 0,25-0,28bar.

    Men det funkar nog utan också, men varför changsa???

    #87515

    eriks
    Deltagare

    Hm. I will measure the fuelpressure and see how much it is…

    Erik

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng