Elfel? Startar ej??

Forum Modellspecifika forum 90/99 Elfel? Startar ej??

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-03-23 12:03.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #394834

    b-motor
    Deltagare

    Hej

    Min fars 99 turbo startar inte efter vintern, gick tre varv på startmotorn, sedan helt död, finns ingen tändning.

    Upptäckte vid lite mätande att det inte finns någon spänning ner till tändningslåset. Är det den gula kabeln som ska ha konstant spänning?

    Hur felsöker jag vidare?

    Tacksam för hjälp!

    Mvh Daniel

    #394986

    gv8
    Deltagare

    Vilken årsmodell är det? Det finns skillnader mellan årsmodellerna.
    Om det är en -78’a, likadan som min, då ska det vara konstant 12V på den tjocka grå kabeln som går till mittenstiftet (30) på tändlåset. Den gula kabeln, stift 50, på tändlåset går till startspärrreläet som sitter som nr 2 framifrån bland reläerna. Lyssna på reläet när du vrider om nyckeln till startläge, det borde höras när det slår till. Det reläet är lätt och testa. Ta ur reläet och lägg 12V över stift 85 och 86 så kommer du att höra om det slår till. Ohm-mät mellan stift 30 och 87/87b under tiden. Om du vill så kan du ta ur startspärreläet och sedan lägga 12V på den kontakt (87b) som är närmast säkringsraden och då ska startmotorn gå. Man kan kanske enklast spänningsmäta på startspärreläet något uppdraget ur sockeln bara så att man kommer åt med mätkablarna. Mät mellan jord och stift 86 på startspärreläet och vrid tändnyckeln till tändläge och instrumentet borde då visa 12V. Om det inte händer något på stift 86 så är det något fel före reläet, ex.tändlåset. Om du inte får någon spänning fram till tändlåset så kan du mäta på den gemensamma skenan för säkring 7-12, varifrån strömmen kommer. OSV.

    #394987

    b-motor
    Deltagare

    Hej

    Problemet löst idag, efter kluranden med elscheman.

    I skarvkontakten som finns under benskyddet på passagerarsidan hade det gått varmt vid den grå kabeln som ska ge spänning konstant till tändlåset. Förmodligen varit lite dålig kontakt .

    Skarvade ihop den vid sidan om kontaktstycket istället, och vips så brummar det gott igen!

    Härligt när det till slut löser sig 🙂

    Tack ändå för inlägget.

    Mvh Daniel

    #395014

    gv8
    Deltagare

    Skönt att höra att det gick bra.
    Blir lite avis på er som har fungerande turbosar.
    Min är just nu långt ifrån fungerande. Helt tom kaross. Tog ur instrumentbräda och elsystem denna vecka.
    /Stig

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng