gv8

  • Om den är undanvikt så kan det vara för någon utlandsmarknad. Om det är 12-volts-matningen du letar efter så kan du test-mäta de blå kablarna med en voltmätare och se om du får 12 volt när tändningen är påslagen. I så fall kan du kanske använda den. Original 12-volts-matar-kabel är brun och kommer från olika ställen beroende på årsmodell enl. tidi…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Drivknutar i forumet 95/96 V4 4 veckor sedan

    Om damasken har gått sönder och grus kommit in i drivknuten så kan det knäppande ljudet uppkomma. Om man gör ren knuten medtryckluft omedelbart så brukar det bli bra.

  • gv8 svarade på ämnet Varvräknare SAAB 99 -81 i forumet 90/99 4 veckor sedan

    Varvräknarens utgående kablar.

    Uttag för tändkontroll, stift 5. Intill säkringarna.

    Undersidan av uttaget. Gula kabeln stift 5 kommer från varvräknaren.

  • gv8 svarade på ämnet Varvräknare SAAB 99 -81 i forumet 90/99 1 månad sedan

    81 har ingen varvräknare så någon fördragen kabel finns inte enl. schemat.
    På 83-84 så kommer + från kontrollampa choke och – från stift 5 på uttaget för tändkontroll.
    Närmast neråt årsmässigt och jämföra med blir väl 80-års turbo. Där hämtas + från strömställare uppvärmning bakruta. – hämtas från samma som ovan.
    Stift 5 på uttaget för tändkontrol…[Läs mer]

  • Om du tar av den gråa plastkåpan på vattenventilen så ser du om reglagearmen på
    vattenventilen följer reglaget på instrumenpanelen. Kåpan sitter bara i den synliga
    skruven på framsidan.
    Tempsensorn i vattenventilen är involverad i öppnadet av ventilen och kan
    påverka en del. Men som sagt, det är enkelt att testa ventilen genom att ta
    av båda s…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Däck? i forumet 95/96 V4 2 månader, 3 veckor sedan

    Jag kör på Toyo 155 R15 som går tyst och har en mjuk o fin gång. Är supernöjd med dom.

  • Ja det har du rätt i. Förgasarmotorer from 1978 har det för att styra tomgången ser jag nu i VHB. Hoppas att den som klubben säljer även passar i din bil.
    Jag har en kort vajer på min turbo och den är 24 cm lång. Klubbens är nog också 24 cm. Du kan jämföra med den du har. Om dom finns i alla 78-or och framåt med förgasare så borde det inte vara s…[Läs mer]

  • Antar att du har turbo för det är väl bara turbon som har delad hastighetsmätarvajer.
    Den finns i alla fal på SAAB-Klubben:

  • Vilken årsmodell ?
    Om det är årsmodell 72-76 (har bara dessa scheman) så går inte kupébelysningen via tändlåset. Alltså någon form av omkoppling är gjord.
    Det finns en lös tamp för drivning av klocka som sitter på samma säkring som kupébelysningen. Den kan ev ligga mot jord och kortsluta om du inte har klocka.
    Även bagagerumsbelysn…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Defekt värmespjäll? i forumet 90/99 4 månader sedan

    Här kommer teori om kall kupéluft som det skulle vara kul att få lite kommentarer på!

    Vid kall motor så är 1’an stängd och 3’an öppen. Nu går vatten från 3’an till vattenpumpen och kupe-värmeväxlaren.

    Vid termostatens öppningstemp öppnar 1’an mot kylaren och 3’an är fortfarande öppen.

    Om motorns temperatur fortsätter att stiga så kommer 3’an s…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Defekt värmespjäll? i forumet 90/99 4 månader sedan

    Mest troligt är väl luft i systemet. Så luftning borde vara 1’a åtgärd.
    Skulle också kunna vara termostatstyrningen i vattenventilen men det känns lite långsökt. Dock så finns det en justerskruv som är värd att kolla.
    Sen kan man fråga sig om fläkten går hela tiden.

  • gv8 svarade på ämnet Defekt värmespjäll? i forumet 90/99 4 månader sedan

    Om du vill kolla vattenventilen så kan du ta bort slangarna och blåsa.
    Det ska gå att öppna resp stänga vattenventilen med reglaget på instrument panelen.
    De två öppningarna längst ner på värmepaketets framsida tar in luft från motorrummet annars kommer luften in uppifrån från intaget framför vindrutan.
    Du kan kolla på min tråd där det finns li…[Läs mer]

  • Det kan ev sitta en skyddsplåt underst på växellådan i de tre skruvar som du ser på bilden nedan. Den här plåten brukar vara borttagen på de flesta V4’or. Om den är kvar så måste den bort. Kan vara knepigt att få bort den när motorn sitter i bilen.

    I övrigt kan det vara de två styrrören på nedersta bultarna eller så går centrumaxeln trögt i…[Läs mer]

  • Elsystemet är bra och ha lite koll på så nu testar jag bränslemätare och givare tillsammans.
    Mätare och givare följer varandra väldigt fint precis som man önskar.
    Även kontrollampan för låg nivå tänds enl. förväntan.

    Simulering av hög bränslenåvå.

    Simulering av låg bränslenåvå.

  • Ja det är väl inte så farligt mycket i detta fall och repplåtar är redan införskaffade från SAAB-klubben.
    Tror inte att det är så mycket mer än det som syns på bilden men vi får se om något ytterligare dyker upp.
    Urtagning av motor pågår f.n.

  • Gjorde ett nytt test idag med hastighetsgivaren denna gång med inkopplad magnetventil för att se om magnetventilen slår till resp från som den ska.
    Vid ca 140 km/h på hastighetsmätaren så ökar spänningen på stiftet på magnetventilen till 2 volt lägre än matningsspänningen och det hörs ett klick från magnetventilen. Sannolikt så fungerar det. Sp…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Vindrutetorkarspaken i forumet 90/99 7 månader sedan

    Hej

    Torkarmotorn på denna bild är till en Turbo-78, men jag antar att du har en likadan i din.
    På stora plast hjulet finns en nock som den lilla plastpinnen går mot. Motorn stannar när nocken trycker in plastpinnen om spaken på rattstången är ställd på avstängd.

    Stora plasthjulet med avstängningsnock.

    Plastpinnen påverkar en microbrytare…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Däck i forumet 90/99 7 månader, 3 veckor sedan

    På SAAB-klubbens Facebook-sida så hittade jag en tidningsartikel från England som visar att 80-års modell levererades till England med Pirelli P6 195/60 HR 15.
    Men när man söker på svenska sedaner både 79 och 80, på TRV, så har dom 175/70 HR 15.

  • Provkörning av fläktmotorn.

    Med värmepaketet på plats så är kylsystemet komplett.

  • Hej

    Jag har gjort en renovering på min tankgivare på turbo-99’an i min tråd:

    Renovering av min gamla Turbo 99’a

    Har kollat lite på schemor för några 96’or och 99’or av olika årsmodeller och funnit att det verkar vara samma grundfunktion oavsett årsmodell ungefär som skissen nedan.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng