gv8

  • Här kommer teori om kall kupéluft som det skulle vara kul att få lite kommentarer på!

    Vid kall motor så är 1’an stängd och 3’an öppen. Nu går vatten från 3’an till vattenpumpen och kupe-värmeväxlaren.

    Vid termostatens öppningstemp öppnar 1’an mot kylaren och 3’an är fortfarande öppen.

    Om motorns temperatur fortsätter att stiga så kommer 3’an s…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Defekt värmespjäll? i forumet 90/99 1 vecka sedan

    Mest troligt är väl luft i systemet. Så luftning borde vara 1’a åtgärd.
    Skulle också kunna vara termostatstyrningen i vattenventilen men det känns lite långsökt. Dock så finns det en justerskruv som är värd att kolla.
    Sen kan man fråga sig om fläkten går hela tiden.

  • gv8 svarade på ämnet Defekt värmespjäll? i forumet 90/99 1 vecka sedan

    Om du vill kolla vattenventilen så kan du ta bort slangarna och blåsa.
    Det ska gå att öppna resp stänga vattenventilen med reglaget på instrument panelen.
    De två öppningarna längst ner på värmepaketets framsida tar in luft från motorrummet annars kommer luften in uppifrån från intaget framför vindrutan.
    Du kan kolla på min tråd där det finns li…[Läs mer]

  • Det kan ev sitta en skyddsplåt underst på växellådan i de tre skruvar som du ser på bilden nedan. Den här plåten brukar vara borttagen på de flesta V4’or. Om den är kvar så måste den bort. Kan vara knepigt att få bort den när motorn sitter i bilen.

    I övrigt kan det vara de två styrrören på nedersta bultarna eller så går centrumaxeln trögt i…[Läs mer]

  • Elsystemet är bra och ha lite koll på så nu testar jag bränslemätare och givare tillsammans.
    Mätare och givare följer varandra väldigt fint precis som man önskar.
    Även kontrollampan för låg nivå tänds enl. förväntan.

    Simulering av hög bränslenåvå.

    Simulering av låg bränslenåvå.

  • Ja det är väl inte så farligt mycket i detta fall och repplåtar är redan införskaffade från SAAB-klubben.
    Tror inte att det är så mycket mer än det som syns på bilden men vi får se om något ytterligare dyker upp.
    Urtagning av motor pågår f.n.

  • Gjorde ett nytt test idag med hastighetsgivaren denna gång med inkopplad magnetventil för att se om magnetventilen slår till resp från som den ska.
    Vid ca 140 km/h på hastighetsmätaren så ökar spänningen på stiftet på magnetventilen till 2 volt lägre än matningsspänningen och det hörs ett klick från magnetventilen. Sannolikt så fungerar det. Sp…[Läs mer]

  • Hej

    Torkarmotorn på denna bild är till en Turbo-78, men jag antar att du har en likadan i din.
    På stora plast hjulet finns en nock som den lilla plastpinnen går mot. Motorn stannar när nocken trycker in plastpinnen om spaken på rattstången är ställd på avstängd.

    Stora plasthjulet med avstängningsnock.

    Plastpinnen påverkar en microbrytare…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Däck i forumet 90/99 4 månader sedan

    På SAAB-klubbens Facebook-sida så hittade jag en tidningsartikel från England som visar att 80-års modell levererades till England med Pirelli P6 195/60 HR 15.
    Men när man söker på svenska sedaner både 79 och 80, på TRV, så har dom 175/70 HR 15.

  • Provkörning av fläktmotorn.

    Med värmepaketet på plats så är kylsystemet komplett.

  • Hej

    Jag har gjort en renovering på min tankgivare på turbo-99’an i min tråd:

    Renovering av min gamla Turbo 99’a

    Har kollat lite på schemor för några 96’or och 99’or av olika årsmodeller och funnit att det verkar vara samma grundfunktion oavsett årsmodell ungefär som skissen nedan.

  • På tal om tvärstopp i motorn.
    Wastegaten var trasig när jag köpte bilen och den blev inte lagad under den tid jag använde bilen. En gång testade jag fullgasacceleration och då vid ca 160 km/h, fortfarande under kraftig acceleration, så slog tryckvakten till som bryter strömmen till bränslepumpen och då kändes det som ett riktigt tvärstopp i…[Läs mer]

  • Ja man undrar ju hur bra det kan vara om motorn rör på sig så mycket.
    Har letat efter nytt framfäste under en längre tid utan framgång men nu finns dom på SAAB-klubben så jag beställde ett genast.

    Fotade kopplingsknuten till växelspaksröret. Det syns att den fått utså påkänningar.

  • Ihopmontering av värmepaketet har påbörjats.

    Bytt slangar samt blästrat och lackat det vinklade plåtfästet.

    Vattenventilen efter rengöring och smörjning.

    Undrar om det här är vanligt på 99’or med B-motor. Generatorn tar i värmepaketet när motorn rör på sig. Det är liknande skada på reservdelsbilen.

  • gv8 svarade på ämnet Däck i forumet 90/99 4 månader, 3 veckor sedan

    Orginal på SAAB 99 Turbo -78:
    Fälgar 5,5 tum, däck 175/70 HR 15. Fabriksmonterade däck av märket Pirelli Cinturato CN 36 SM (Wikipedia).

    Om det gäller för sedanerna också vet jag inte men jag gissar att man fortsatte med samma däck på alla 99 turbo. Rätta mig om jag har fel.

    Jag har länge letat efter däck i orginaldimension till turbon utan…[Läs mer]

  • Påbörjat en genomgång av värmepaketet.

    Rengöring och byte av skumplast behövs.

    Vattenventilen behöver kollas.

    Värmecensorn hade åkt ut en aning vilket orsakade att ventilen inte gick att stänga helt.

  • Har riggat några kringkomponenter i kväll.

  • Migatronicen har fått jobba lite i helgen.
    Bakre fästen har fästs på plats. Nästa steg blir att lyfta av motorn för att lättare komma åt och svetsa klart och även komplettera med några förstärkningar.

  • Ja det är ju bra och testa att alla delar fungerar innan de monteras i bilen.
    Visserligen har motorn stått sedan 1985 men den har inoljats och runddragits kontinuerligt under årens lopp så det bör inte vara något större problem med den. Kringkomponenterna såsom elsystem, tändning, insprutning, turbo/wastegate kan ju också vara bra att få lite k…[Läs mer]

  • Motorstativet har nu fått hjul och främre motorfäste.

    Motorn står och väntar.

    Börjar lyfta på plats.

    Framfäste

    Återstår nu bla att tillverka bakre fästen och en hel del annat.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng