gv8

  • Ja turligt nog så var det inte någon rost under underredsmassan.
    Däremot är det lite små-bucklor här och där. Jag tänkte slå ut de de bucklor som är enkla att slå ut och spackla övriga.

    Motorstativ under konstruktion.

  • Hej

    Ser bra ut med rostlagningen av dörens nederkant. Man kan knappt tro att det är samma dörr.
    Gör du nåt åt rosten mellan plåtarna som du inte kommer åt?
    Använder du kemikalier s.k. rostomvandlare ?
    Jag har tänkt att använda rostomvandlare på oåtkomliga ställen i mitt renoveringsprojekt.
    Det gäller bara att hitta en produkt som fungerar. Jag…[Läs mer]

  • Jag håller med om att det skulle vara kul att se den klar.

    Är det din gamla KEG som är på bilden ?
    Jag såg ingen vindavvisare för takluckan, därav frågan.

    Jag har tänkt påbörja bygge av motorstativ, nu under julledigheten, så att motorn kan provköras. Sen får vi se om den behöver renoveras eller om det räcker med mindre justeringar.…[Läs mer]

  • Jag kan bidraga med en bild tagen med högerdörren borttagen.

  • Fler möjligheter angående startprolem:
    Termotidkontakten som styr kallstartventilen kan vara en möjlig orsak. Den ska dosera startbränsle efter motortemp.
    Du skulle kunna kolla om stiften är torra eller blöta efter ett misslyckat startförsök för att avgöra om det är för lite eller för mycket bränsle.
    Om du vill få lite bättre koll på insprutninge…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Elschema? i forumet 90/99 4 månader, 3 veckor sedan

    Man blir lite nyfiken. Vad ska du ha det till ?

  • gv8 svarade på ämnet Elschema? i forumet 90/99 4 månader, 3 veckor sedan

    Intervalltorkare finns på GLE o Turbo -78, Turbo -79, Turbo -80 och 84. Vilken vill du ha?

  • Det går kanske att använda nyare raka stag även på din 69’a.
    Mätte lite på mina stag.
    Centrumavstånd = 28,0 cm.
    Sidoavstånd = 4,6 cm.

    Lite kuriosa angående hur 99’an var utrustad vid leverans 1969.
    Kollade lite på gamla fotografier på min pappas 99’a av årsmodell 69.
    På ett foto när den var ny så satt det backspeglar av typ 96.
    SAAB hade tydlig…[Läs mer]

  • Det går kanske att använda nyare raka stag även på din 69’a.
    Mätte lite på mina stag.
    Centrumavstånd = 28,0 cm.
    Sidoavstånd = 4,6 cm.

    Lite kuriosa angående hur 99’an var utrustad vid leverans 1969.
    Kollade lite på gamla fotografier på min pappas 99’a av årsmodell 69.
    På ett foto när den var ny så satt det backspeglar av typ 96.
    SAAB hade tydlig…[Läs mer]

  • Jag vet inte exakt vilken hydralpress du har, men enligt de bilder som finns i tråden så kanske det skulle gå att göra som jag gjorde med min hydralpress. Jag lade ner hydralpressen på två pallbockar och därefter monterades axeln i pressen. En gängstång på ca 30cm med en mutter användes både för att trycka ur och i bussningen.
    Det är beskrivet…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Fotbromslampan i forumet 95/96 V4 6 månader sedan

    95-cyl. passar utan modifikation.

  • gv8 svarade på ämnet Fotbromslampan i forumet 95/96 V4 6 månader sedan

    Du får betydligt bättre total bromsverkan men även en tendens till bakhjulslåsning vilket rallyåkarna använder i positiv mening för att få sladd på bilen.
    Det var standard på rally-V4-orna förr. Tekniken med vänsterbromsning kräver 95-cylindrar bak samt lite högre motoreffekt.
    Jag har 95-cylindrar bak på min nuvarande 96’a och det känns verkli…[Läs mer]

  • Enl VHB så ska man mäta systemtrycket efter 20 min efter att motorn stängts av och då ska trycket vara minst 1,5 bar.
    För att uppnå detta så måste hela insprutningssystemet vara tätt. Behövs bara en läcka någonstans för trycket ska sjunka.
    Kan tänka mig att om någon av insprutningsventilerna läcker så blir motorn svårstartad som i ditt fall.
    Jag…[Läs mer]

  • Vilket Bosch-nummer har du på den nya accumulatorn ?

    Jag har hittat två accumulatorer som jag inte testat ännu.
    Den stora har nummer: 0 438 170 030 och den lilla har nummer: 0 438 170 001.
    Enl. VHB så är 0 438 170 001 tänkt för GLE och EMS fram till 1977.
    Original ska vara 0 438 170 014.
    Den stora har nr: 0 438 170 030. Vet inte till vilken…[Läs mer]

  • Vilket Bosch-nummer har du på den nya accumulatorn ?

    Jag har hittat två accumulatorer som jag inte testat ännu.
    Den stora har nummer: 0 438 170 030 och den lilla har nummer: 0 438 170 001.
    Enl. VHB så är 0 438 170 001 tänkt för GLE och EMS fram till 1977.
    Original ska vara 0 438 170 014.
    Den stora har nr: 0 438 170 030. Vet inte till vilken…[Läs mer]

  • Jag aktualiserar frågan igen om det finns fler än 100 förseriebilar.
    Här har vi en blå 5-dörrars polisbil tillverkad i finland och en beige som vi inte i nuläget vet var den är tillverkad.
    Ben Gustavsson hävdar på Facebook att det endast finns cardinalröda 5-dörrars. Ben har säkert koll de svensktillverkade men hur är det med finsktillverk…[Läs mer]

  • Intressant är att när man tittar i listan över de 100 testbilarna från 1977 så finns det 5 st 99 GL-5CKL-SIMM-PO. De har testnummer 914, 915, 916, 987 och 988. Tillägget PO finns endast på dessa fem och kan antyda polisvariant. Frågan är då om de finska också är bland de 100 testbilarna eller om vi får skriva om historieboken och lägga till y…[Läs mer]

  • Jag har bara sett svarta ventilkåpor på B-motorer.
    Blinkersfunktionen är lika på årsmodellerna runt 78.
    Det är inte så mycket som kan gå fel.
    Först är det säkring nr 11 på 5A, sedan är det själva blinkreläet som sitter lite illa till under instrumentbrädan.
    Därefter är det omkopplaren för varningsblinkers.
    Sedan är det blinkersspaken och…[Läs mer]

  • Kul med en turbotråd.
    Ser fram emot att följa ditt Turbo-projekt.

    Det kan vara fel styrtrycksventil.
    VHB säger att styrtrycksventil ”020” är för insprutare from 1977 (troligen utan turbo).
    Turbo tom 1979 har styrtrycksventil ”051” och Turbo from 1980 har styrtrycksventil ”070”
    Oavsett vilken styrtrycksventil man har så är det ändå systemtryck,…[Läs mer]

  • Tack Daniel !
    Kul att det inspirerar. Någon gång ska jag skaffa en riktig kamera så bilderna blir lite bättre.

    Har länge funderat på att göra om underredsbehandlingen eftersom den inte blev korrekt utförd då på 80-talet. Som sagt ambitionsnivån har ökat nu och det är mycket enklare nu när karossen är uppsatt i snurran.

    Har börjat skrapa…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng