gv8

  • Vevaxeln är återigen urtagen och nya standard-lager är monterade.

    Nya mätningar är gjorda med Plastigauge-metoden som säger att alla lagerspel nu ligger inom tolerans rätt så väl centrerade inom tillåtet intervall. Axiallagret går inte att mäta med Plastigauge-metoden så det är väl bara och hoppas att det är OK också.
    Nu återstår bara at…[Läs mer]

  • När det gäller lack så är jag helt novis, men på YouTube kan man ju hitta information det mesta.

    Hittade en helsvart frontpanel för radion som med lite justering kommer att passa. Sedan tar jag upp ett fyrkantigt hål i radiogallret för equalizern som är nästan lika stor som gallret. Sedan så fyller jag på med skumplast runt equalisern…[Läs mer]

  • Har inventerat radioförrådet och hittat en del av det som satt i turbon när den köptes. Tyvärr hittar jag inte radiokonsolen men i reservdelsbilen satt denna monterad. Är den är ett SAAB orginaltillbehör ?

    Den här Clarion-radion satt i bilen från början men har tvärr fått lite skador och blivit av med ena ratten. Dock ljudmässigt är den helt O…[Läs mer]

  • Eftersom det har blivit lite trångt inne i garaget pga GLI-motor-renoveringen så tar jag dörrarna så länge. GLI-motor-renoveringen står dessutom stilla i väntan på delar från SAAB-klubben som har tagit semester.

    Här har svetsskarven spacklats.

    Lagt ny grundfärg över spacklingen och svetsskarven blev rätt svår att upptäcka.…[Läs mer]

  • Ja det är mycket nostalgi i den bilen. Brorsan, som är några år äldre än mig,
    köpte en likadan blå 70’a i början på 70-talet som vi åkte runt med på många
    äventyr. Sedermera blev den ombyggd till rallybil och vi båda körde den fram
    till 91 då den gick ur tiden.

    Jag testade samtliga lager med plastigauge och de flesta mätvärdena ligge…[Läs mer]

  • Tack för tipset med ”Plastgauge-mätning”.
    Mätprotokollet nedan visar att fyra av fem ramlager samt ett av fyra vevlager har för stort spel.
    Nya ram- och vevlager samt axiallager beställda.

    Öppningstiderna för båda kammarna har uppmätts och verkar vara exakt lika.
    Eftersom GL-kammen är i bättre skick så väljer jag att montera den.

    Mätni…[Läs mer]

  • Har inte bytt ram- o vevlager (inte ännu i varje fall). Tvekar att byta eftersom jag inte
    känner till något sätt att mäta lagerspelet. Man vet ju inte om lagerspelet blir korrekt efter byte om nya okända lager monteras. Om någon kan tipsa om hur det går till att mäta lagerspelet så är jag tacksam.

    Angående hålen i topplockspac…[Läs mer]

  • Ventiler på plats.

    Kamaxelbryggan från reservmotorn.

    Kamsläporna från reservmotorn.

    GL-Kamaxel från reservmotorn.

    Kamaxeldrev från org.motorn.

    Ny packning.

    Gamla packningen har fler kylkanaler öppna nya packningen.
    Hur gör ni i detta fall? Tar ni upp hål i nya packningen
    så att den blir lika som org packningen?

    Med allt på plats…[Läs mer]

  • GLI-kamaxeln har SAAB-nr: 935471

    GL-kamaxeln har SAAB-nr: 931062

    En skillnad som motiverar olika nummer är att GL-kamaxeln har ett uttag för mekanisk drivning av bränslepumpen.
    Men visuellt så ser nockarna väldigt lika ut.
    Med kamaxlarna monterade så kan jag mäta öppningsvinklarna vilket borde ge svaret på frågan.

  • Intressant projekt som blir intressant att följa.
    Det är inte speciellt många kvar av denna modell. Endast ca 10 kvar i registret enl CarInfo.
    Lycka till med renoveringen.

  • Brorsan hade redan införskaffat glidskenor och sträckare och jag hade införskaffat nedre drevet
    så till slut blev det bara övre drevet som får får fortsatt tjänstgöring.

    Montering av både fram och bak på motorn.

    Ventilerna har handslipats med slippasta och snurrmetoden.
    Det kommer att bli mer noggran rengöring innan montering.…[Läs mer]

  • Hej
    Är intresserad av den gröna fronten med blank grill.
    Mail: stig.berg@hotmail.com
    Tel: 070-5518139

  • Håller med och samtidigt så ger ju detta lite övning i motorrenovering som kan komma till pass i andra projekt.
    Har funderat länge på om jag ska renovera eller låta turbomotorn vara som den är men nu tror jag att jag tittar igenom den också.

  • Ja det var väl lite tur att jag öppnade motorn och kollade. Hade inte tänkt göra det från början.
    Trodde inte i min vildaste fantasi att en motor kunde slagga igen på detta sätt.
    I stort sett så var det stopp i alla oljekanaler förutom i de som går till vevaxeln.

  • Ihopmonteringen började idag när jag fick hem nya kolvringar från Kyrk Motorsport.
    Klubben hade inga vad jag kunde se.
    Block, vevaxel och ramlager är från orginalmotorn.

    En låda med Kolvar o vevstakar som kommer från reservmotorn som är något mindre sliten än org.motorn..
    Vevlagren är överflyttade från org.motorn. Kolvringarna är som sagt nya.…[Läs mer]

  • Hej Lars

    Jag håller på och bygger en replika av min gamla rally V4’a och saknar saknar f.n. förgasaren som var en Weber 40DFI.
    Om du inte redan sålt dom så är jag intresserad av en.
    Maila elller ring så köper jag en av dig.
    Tel: 070-5518139
    Mail: stig.berg@hotmail.com

    MVH/Stig

  • gv8 svarade på ämnet Frågor Fomoco! i forumet 95/96 V4 3 månader sedan

    Sorry. Såg inte att det redan i rubriken stod Fomoco.
    Är ej expert på förgasare men kan föröka svara ändå.

    1. Om metallpackningen under vacumplattan saknas i satsen så återanvänd den gamla metallpackningen. Mellan vacumplatta och förgasare så monteras den nya papperspackningen.

    2. Om den flödar över så måste flottör/nålventil fela på något sätt…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Frågor Fomoco! i forumet 95/96 V4 3 månader sedan

    Vilken förgasare har du ?
    Mina V4’or har haft Fomoco enkelförgasare men det har även funnits Solex i både enkel o dubbelutförande.

  • Rengöringen fortsätter.
    Det räcker inte med lösningsmedel, det krävs att man skrapar bort den jordliknande beläggningen.

    Rengöringen av topplocket kändes mest som en arkeologisk utgrävning.

    Den mest slitna av kamaxel-överfallen. Har en extra motor som kanske går att plocka från.

    Den sämsta av kamnockarna, men ny GLI-kamaxel kan ju vara svår…[Läs mer]

  • Sätt en voltmeter mellan spolens plus och batteriets minus och kolla att det är 0V när tändning är frånslagen och 12V när tändning är påslagen.
    Kolla även att jordningen mellan motor, chassi och batteri minus har bra kontakt och även att ignitor-enhetens skruvfäste verkligen har bra jordkontakt mot metallen i fördelaren.
    Det skulle också…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng