gv8

  • Har kollat lite i VHB och inte blivit klokare av det ,Det är lite kluven information om den. Det är förbryllande att den är beskriven i texten men finns med på några elscheman. Men den finns ju bevisligen.
    Mest logiskt är om den fungerar som givare för tillskottsbränsle vid ökning av throttel-läget dvs ungeför som acc-pumpen på en förgasare. D…[Läs mer]

  • Tack så mycket för bilderna.
    Kanon med tumstocken.
    Är den gjord av järn- eller aluminiumplåt ?
    Var den målad eller omålad ursprungligen ?
    Det här plåtskyddet och frontspoilern var de delar som saknades på min T-78.
    Jag försöker f.n. rita upp elschemat på tändmodulen för att kunna felsöka på den om den skulle gå sönder. Om jag blir klar någon gå…[Läs mer]

  • Jag tänkte på den plåt som sitter skruvad i kylaren resp batterilådan enl bilden nedan.

  • Otroligt fin finish får man säga.
    Om du har skyddsplåten mellan turbon och batteriet kvar så vore en bild på den värdefull. Jag saknar den på min men ska försöka göra en.

  • Om man tittar på ritningen på reläet så blir slutsatsen att det är ungefär lika med ett original-relä för 75 eller senare. Motståndet som sitter under hel/halv-spolen tillkom 75. Beteckningen 56a på helljusutgången heter F på ett orginalrelä. Men det borde fungera åndå.
    Om det var så att du endast hade parkeringsljuset kvar när du åkte hem så går…[Läs mer]

  • Nu är det dags för lite felsökning.
    Innan du byter kylare kan du ta av undre slangen på kylaren och sedan fylla på upptill och se om det kommer ut där nere. Om det inte kommer ut nåt så byt kylare.
    Nästa Steg kan vara att se om vattnet tar sig ända fram till termostaten, alltså ta bort kåpan och termostaten och provkör och se om det kommer vatte…[Läs mer]

  • Antar att du menar den som sitter mellan pump och tank enl bild.
    Det här är en 78-årsmodell men det är nog samma som 75.
    Ytterdiam = 11,6 cm.
    Tjocklek = 5,8 mm.

  • Kylkanalerna i motorblock och topplock kan ju ha slaggat igen.
    Lyfte toppen på en motor som väntar på renovering.
    Det blir lite dålig cirkulation när det ser ut så här.

  • Jag tror att ditt problem är att skovlarna inte tätar mot bakplanet i pumpen.
    Alla mina v4-pumpar ser ut som på bilden nedan.
    På 99’an är det raka skovlar och det fungerar bra men skoveln måste vara anpassad till pumphuset.

  • Om den är undanvikt så kan det vara för någon utlandsmarknad. Om det är 12-volts-matningen du letar efter så kan du test-mäta de blå kablarna med en voltmätare och se om du får 12 volt när tändningen är påslagen. I så fall kan du kanske använda den. Original 12-volts-matar-kabel är brun och kommer från olika ställen beroende på årsmodell enl. tidi…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Drivknutar i forumet 95/96 V4 10 månader, 1 vecka sedan

    Om damasken har gått sönder och grus kommit in i drivknuten så kan det knäppande ljudet uppkomma. Om man gör ren knuten medtryckluft omedelbart så brukar det bli bra.

  • Varvräknarens utgående kablar.

    Uttag för tändkontroll, stift 5. Intill säkringarna.

    Undersidan av uttaget. Gula kabeln stift 5 kommer från varvräknaren.

  • 81 har ingen varvräknare så någon fördragen kabel finns inte enl. schemat.
    På 83-84 så kommer + från kontrollampa choke och – från stift 5 på uttaget för tändkontroll.
    Närmast neråt årsmässigt och jämföra med blir väl 80-års turbo. Där hämtas + från strömställare uppvärmning bakruta. – hämtas från samma som ovan.
    Stift 5 på uttaget för tändkontrol…[Läs mer]

  • Om du tar av den gråa plastkåpan på vattenventilen så ser du om reglagearmen på
    vattenventilen följer reglaget på instrumenpanelen. Kåpan sitter bara i den synliga
    skruven på framsidan.
    Tempsensorn i vattenventilen är involverad i öppnadet av ventilen och kan
    påverka en del. Men som sagt, det är enkelt att testa ventilen genom att ta
    av båda s…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet Däck? i forumet 95/96 V4 1 år sedan

    Jag kör på Toyo 155 R15 som går tyst och har en mjuk o fin gång. Är supernöjd med dom.

  • Ja det har du rätt i. Förgasarmotorer from 1978 har det för att styra tomgången ser jag nu i VHB. Hoppas att den som klubben säljer även passar i din bil.
    Jag har en kort vajer på min turbo och den är 24 cm lång. Klubbens är nog också 24 cm. Du kan jämföra med den du har. Om dom finns i alla 78-or och framåt med förgasare så borde det inte vara s…[Läs mer]

  • Antar att du har turbo för det är väl bara turbon som har delad hastighetsmätarvajer.
    Den finns i alla fal på SAAB-Klubben:

  • gv8 svarade på ämnet Inget helljus. i forumet 95/96 V4 1 år, 1 månad sedan

    Vilken årsmodell ?
    Om det är årsmodell 72-76 (har bara dessa scheman) så går inte kupébelysningen via tändlåset. Alltså någon form av omkoppling är gjord.
    Det finns en lös tamp för drivning av klocka som sitter på samma säkring som kupébelysningen. Den kan ev ligga mot jord och kortsluta om du inte har klocka.
    Även bagagerumsbelysn…[Läs mer]

  • Här kommer teori om kall kupéluft som det skulle vara kul att få lite kommentarer på!

    Vid kall motor så är 1’an stängd och 3’an öppen. Nu går vatten från 3’an till vattenpumpen och kupe-värmeväxlaren.

    Vid termostatens öppningstemp öppnar 1’an mot kylaren och 3’an är fortfarande öppen.

    Om motorns temperatur fortsätter att stiga så kommer 3’an s…[Läs mer]

  • Mest troligt är väl luft i systemet. Så luftning borde vara 1’a åtgärd.
    Skulle också kunna vara termostatstyrningen i vattenventilen men det känns lite långsökt. Dock så finns det en justerskruv som är värd att kolla.
    Sen kan man fråga sig om fläkten går hela tiden.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng