gv8

  • Sätt en voltmeter mellan spolens plus och batteriets minus och kolla att det är 0V när tändning är frånslagen och 12V när tändning är påslagen.
    Kolla även att jordningen mellan motor, chassi och batteri minus har bra kontakt och även att ignitor-enhetens skruvfäste verkligen har bra jordkontakt mot metallen i fördelaren.
    Det skulle också…[Läs mer]

  • Surfade in på Pertronix hemsida (www.pertronix.com) och kollade lite. Dom har rätt många varianter så det gäller väl bara att hitta den variant som passar till sitt fordon.
    Men lite generellt så säger dom att om man behåller org spole så ska man också behålla org förkopplingsmotstånd om sådant finns.
    Om man väljer en Flame Thrower spole så finns…[Läs mer]

  • Ja så går det när man bara kör o kör och glömmer bort det där med oljebyten.
    Brorsans förra 900 står här hos mig sedan länge med totalhavererad motor så egentligen är jag inte så förvånad.

  • Du borde se till och köpa en högeffektspole som ej ska ha förkopplingsmotstånd eftersom det inte finns något enkelt sätt att nyttja fördelarna med förkopplingsmotståndet på en gammal TT SAAB.

    Tanken med förkopplingsmotståndet är det ska vara förbikopplat när startmotorn går och sedan vara inkopplat när motorn går.

    Det borde finnas uppgift om…[Läs mer]

  • Flyttar över 900’an till en egen tråd. Första delen av renoveringen finns i min turbo-tråd.
    Det är en silvergrå 900 i hyfsat skick som ägs av min bror men var i min ägo från 87 till 92.

    Ser ut så här.

    Fick till slut loss remskivan.

    Motornummer

    Isärplockning

    Extremt mycket avlagringar överallt.

    Helt igensatt oljekanal. Mot…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet K-jetronic i forumet 90/99 1 vecka, 6 dagar sedan

    Jag har håller på med en Turbo av 78-års modell. Den är rätt lika din EMS -77.
    Jag köpte en tryckmätare med slangar och kopplingar på Hydroscand.

    Tryckmätare upp till 10 bar med snabbkoppling.

    Mätslangar monterade med dubbelbanjoskruvar.
    Snabbkopplingar i andra änden på slangarna som är täta och som gör att det går att ansluta och ta bort mät…[Läs mer]

  • gv8 svarade på ämnet K-jetronic i forumet 90/99 2 veckor, 1 dag sedan

    Om vi antar att felet sitter i insprutningen så kommer här några tips på vad man kan kolla.
    Behöver startgas:
    Svårstartad kan bero på att kallstartventilen inte öppnar.
    Ta lös den och se om den sprutar bränsle medan startmotorn går.
    Om det inte kommer bränsle så kan det bero på att kallstartventilen är trasig eller att den inte får spänning.…[Läs mer]

  • Kul att ni gillar att mina försök att plåtlaga klenoderna.
    Håller med om att plåtjobb är bland det mest givande och hålla på med.
    900’an var tacksam eftersom den i grunden är i ett bra och orört orginalskick.
    När det gäller turbokarossen så har den blivit mer eller mindre dåligt lagad efter en skada vänster bak. Skulle tro att dessa lagningar…[Läs mer]

  • Började med att tillverka ett motorfäste som passar H-motorn och motorstativet. Den övre balken är till för att lyfta motorn.

    Med motorn i stativet tänkte jag ta av remskivan men den satt hårt så jag får nog skaffa en starkare mutterdragare.

    I väntan på en mutterdragare så gav jag mig på turbo-karossen. Montage av dragkroksfäs…[Läs mer]

  • Den är i stort sett rostfri frånsett lagningarna men TRV’s saltning de senaste vintrarna har påbörjat små rosthärdar på några ställen i motorrummet. Har provat lite med rostomvandlare för att åtminstone på kort sikt stoppa rostangreppen. Om bilen endast används som entusiastbil i fortsättningen så blir den förhållandevis lätt att få i bra skic…[Läs mer]

  • Inte så mycket gjort på turbon det senaste året. Istället har det blivit renovering av brorsans 900’a.
    Trodde att det skulle räcka med några veckor men allt tar ju längre tid än man tror.
    Lite karosslagningsträning innan man ger sig på viktigare objekt är inte helt fel.

    Inpassning av ny bottenplåt och sidoplåt som kommer från SAAB-klubben.…[Läs mer]

  • Har kollat lite i VHB och inte blivit klokare av det ,Det är lite kluven information om den. Det är förbryllande att den är beskriven i texten men finns med på några elscheman. Men den finns ju bevisligen.
    Mest logiskt är om den fungerar som givare för tillskottsbränsle vid ökning av throttel-läget dvs ungeför som acc-pumpen på en förgasare. D…[Läs mer]

  • Tack så mycket för bilderna.
    Kanon med tumstocken.
    Är den gjord av järn- eller aluminiumplåt ?
    Var den målad eller omålad ursprungligen ?
    Det här plåtskyddet och frontspoilern var de delar som saknades på min T-78.
    Jag försöker f.n. rita upp elschemat på tändmodulen för att kunna felsöka på den om den skulle gå sönder. Om jag blir klar någon gå…[Läs mer]

  • Jag tänkte på den plåt som sitter skruvad i kylaren resp batterilådan enl bilden nedan.

  • Otroligt fin finish får man säga.
    Om du har skyddsplåten mellan turbon och batteriet kvar så vore en bild på den värdefull. Jag saknar den på min men ska försöka göra en.

  • Om man tittar på ritningen på reläet så blir slutsatsen att det är ungefär lika med ett original-relä för 75 eller senare. Motståndet som sitter under hel/halv-spolen tillkom 75. Beteckningen 56a på helljusutgången heter F på ett orginalrelä. Men det borde fungera åndå.
    Om det var så att du endast hade parkeringsljuset kvar när du åkte hem så går…[Läs mer]

  • Nu är det dags för lite felsökning.
    Innan du byter kylare kan du ta av undre slangen på kylaren och sedan fylla på upptill och se om det kommer ut där nere. Om det inte kommer ut nåt så byt kylare.
    Nästa Steg kan vara att se om vattnet tar sig ända fram till termostaten, alltså ta bort kåpan och termostaten och provkör och se om det kommer vatte…[Läs mer]

  • Antar att du menar den som sitter mellan pump och tank enl bild.
    Det här är en 78-årsmodell men det är nog samma som 75.
    Ytterdiam = 11,6 cm.
    Tjocklek = 5,8 mm.

  • Kylkanalerna i motorblock och topplock kan ju ha slaggat igen.
    Lyfte toppen på en motor som väntar på renovering.
    Det blir lite dålig cirkulation när det ser ut så här.

  • Jag tror att ditt problem är att skovlarna inte tätar mot bakplanet i pumpen.
    Alla mina v4-pumpar ser ut som på bilden nedan.
    På 99’an är det raka skovlar och det fungerar bra men skoveln måste vara anpassad till pumphuset.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng