Elfläkt i tvåtaktare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Elfläkt i tvåtaktare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Elfläkt i tvåtaktare

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      januari 12, 2002 at 15:59 #8326

      Jag har monterat en 65:amotor i min kortnos. Det var rätt knöligt med kylslangarna, men det är löst om än provisoriskt än så länge. Dock skulle jag vilja termostatstyra elfläkten istället för att som nu göra det genom att slå på och av en strömbrytare på intstrumentbrädan. Naturligtvis har nån av saabkamraterna smarta lösningar på detta problem.Hur gör jag detta billigt och bra?
      Hälsningar
      Tomas

        januari 14, 2002 at 15:41 #62691

        Hej Tomas!
        Jag föreslår att Du “befriar” en gammal 99-kylare från termostatbrytaren som sitter på kylaren och styr elfläkten. Montera denna i “till-röret” till Din kylare och låt den styra över ett relä.
        Ta en titt på denna bild från Lennart Jarenbäck och lycka till!

        http://www.saabklubben.com/arkiv/misc/misc09.jpg

          januari 17, 2002 at 17:31 #62692

          Hej!

          Har en kompis som löste problemet med en kylare från en 70tals VW Golf den har redan elfläkt och termostat och passar ganska smärtfritt. Lite slangdragning får Du ju räkna med i vilket fall som helst.

          Lycka till.

          NÄR SAAB AXAR STÅR FANTOMEN STILLA

            Anonym
            januari 18, 2002 at 11:10 #62693

            Ni som svarat på termostat till 2-t, från 99 a. mm
            det kan bli eventuella problem, efter som vattnet
            öppnar försent då med kolvras, som följd !

            Tips köp en ställbar styrning, som går att ställa
            manuellt från 60-90 grader. fins på mekonomen &
            förmodligen på andra bilt.f.

            en 2-t motor går opptimalt 68-72 celsius.

            Vänliga hälsningar raset Bergman av erfarenhet…..

              januari 31, 2002 at 20:45 #62694

              Har hittat en termokontakt som jag tror bör funka bra till en tvåtaktare. Den är till Mazda 929 v6, samt 626 88-, och har en “arbetstemperatur” på 67-72 grader. Artikelnummer 23-550125 hos Mekonomen.

              /Krister

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.