Elschema og900 t16 -85
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Elschema og900 t16 -85
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-06 18:29 av
Raffe.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 2, 2012 kl. 21:17 #25916
Hej!
Köpte mig en og900 t16 för några år sedan som kabelstammen till insprutet hade brunnit på. förra ägaren hade skarvat stammen så fult så jag slet ur skiten. Bilen gick dock bra ändå!
Bilen blev stående några år och nu skulle jag klämma ihop elen igen tänkte jag, Dock så går det inte som jag har tänkt mig. Får ingen signal till pumpen. Dom två reläna som sitter under klädseln på pass-sida sitter rätt, Dock är det någon kabel jag inte fattar var den ska gå.
Kommer en tunn Grön/röd ifrån spridarna, finns en tjock grön/röd därifrån också som går till boxen, Men vart ska den tunna grön/röda gå? Sitter en hon-kontakt på kabeln som det ska tryckas i en hane (Flatstift) i!
Jag kan tvångsköra pumpen från reläna, Inget mer händer, inget när jag vrider på nyckeln!Någon som har något elschema till bilen? Hitta en från en verkstadshandbok men det är så suddigt så man ser inte,
Har även en og900 Aero – 84 hemma men det stämmer inte med den, Dom ändra väl lite efter -84?Ang LH-boxen! Ska dom 3 sista siffrorna vara 533 eller 517 på den boxen som ska sitta i -85:an?
All hjälp tas hjärtligt emot 😉
Mvh joacim
Hej.
@Joacim3x900 wrote:
Hej!
Köpte mig en og900 t16 för några år sedan som kabelstammen till insprutet hade brunnit på. förra ägaren hade skarvat stammen så fult så jag slet ur skiten. Bilen gick dock bra ändå!
Exakt vad slet du ut? Jag läser det som att du slet ut kabelstammen, men bilen går bra ändå? Eller är det bara att bilen gick bra, även om skarven var ful?
@Joacim3x900 wrote:
Bilen blev stående några år och nu skulle jag klämma ihop elen igen tänkte jag, Dock så går det inte som jag har tänkt mig. Får ingen signal till pumpen. Dom två reläna som sitter under klädseln på pass-sida sitter rätt, Dock är det någon kabel jag inte fattar var den ska gå.
Kommer en tunn Grön/röd ifrån spridarna, finns en tjock grön/röd därifrån också som går till boxen, Men vart ska den tunna grön/röda gå? Sitter en hon-kontakt på kabeln som det ska tryckas i en hane (Flatstift) i! Jag kan tvångsköra pumpen från reläna, Inget mer händer, inget när jag vrider på nyckeln!Den tjocka grön/röda kabeln som är 2,5mm2 kommer från spridarna och går in på stift 13 i boxen.
Den tunna grön/röda kabeln, är den 0,75mm2? Sitter den ensam i en flatstiftshona, eller den sitter i en trepolig kontakt där det är en violett/vit kabel ansluten?
Den enda grön/röda kabeln annars till insprutningen kommer ifrån trottelvinkelgivaren och går in på stift 12 i boxen.@Joacim3x900 wrote:
Någon som har något elschema till bilen? Hitta en från en verkstadshandbok men det är så suddigt så man ser inte,
Har även en og900 Aero – 84 hemma men det stämmer inte med den, Dom ändra väl lite efter -84?Det är inte så stor skillnad mellan en -84:a och en -85:a. Iallafall inte på LH Europasystemet.
@Joacim3x900 wrote:
Ang LH-boxen! Ska dom 3 sista siffrorna vara 533 eller 517 på den boxen som ska sitta i -85:an?
Mvh joacim
Det skall vara en box som heter -521. -517 är till årsmodell -84,5 (vet att det ser konstigt ut, men T16 kom ju inte förrens till våren på -84:orna) och -533 är till -86. Skulle kunna tänka mig att det inte skulle vara några problem att använda en -533 box i en -85:a, men kan inte vara säker.
/M
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
@Bovy wrote:
Det skall vara en box som heter -521. -517 är till årsmodell -84,5 (vet att det ser konstigt ut, men T16 kom ju inte förrens till våren på -84:orna) och -533 är till -86. Skulle kunna tänka mig att det inte skulle vara några problem att använda en -533 box i en -85:a, men kan inte vara säker.
/M
Skillnaden mellan boxarna skulle kanske kunna vara motorlampan ?
De första årsmodellerna hade ju ingen motorlampa.
Kanske även någon mindre skillnad i mappning då det skiljer i topplock och kammar mellan 84/85 och 86-
Har även -86:an justerbar LMM ?
Det är väl möjligen nån skillnad i LMM som skulle kunna spöka med en nyare box ?Gissar att det även gjorts hårdvaruuppgraderingar i boxarna så ur den aspekten kan en nyare vara att föredra.
@SaabAero wrote:
@Bovy wrote:
/M
Skillnaden mellan boxarna skulle kanske kunna vara motorlampan ?
De första årsmodellerna hade ju ingen motorlampa.
Kanske även någon mindre skillnad i mappning då det skiljer i topplock och kammar mellan 84/85 och 86-
Har även -86:an justerbar LMM ?
Det är väl möjligen nån skillnad i LMM som skulle kunna spöka med en nyare box ?Gissar att det även gjorts hårdvaruuppgraderingar i boxarna så ur den aspekten kan en nyare vara att föredra.
Det är sant att motorlampan kom på -86 års modell, men jag ser också att -85:orna har en kabel som går ifrån samma stift som används till lampan, som går till testuttaget. Denna funktion verkar inte till att finnas på -84:or. Sen har det disskuterats om -84:orna får in varvtalet till boxen eller inte, däremot får både -85:or och -86:or detta, men från olika håll.
Och även jag tror att det gjordes uppgraderingar på de nya boxarna som sattes i. Dessa brukar ju dessutom vara bakåtkomplatibla då man vill hålla nere antalet produkter att hålla som reservdel. Se bara på Lucas-systemen där boxar och spridare är bakåtkomplatibla.Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
augusti 3, 2012 kl. 12:54 #192094@Bovy wrote:
Hej.
@Joacim3x900 wrote:
Hej!
Exakt vad slet du ut? Jag läser det som att du slet ut kabelstammen, men bilen går bra ändå? Eller är det bara att bilen gick bra, även om skarven var ful?
@Joacim3x900 wrote:
Kommer en tunn Grön/röd ifrån spridarna, finns en tjock grön/röd därifrån också som går till boxen, Men vart ska den tunna grön/röda gå? Sitter en hon-kontakt på kabeln som det ska tryckas i en hane (Flatstift) i! Jag kan tvångsköra pumpen från reläna, Inget mer händer, inget när jag vrider på nyckeln!Den tjocka grön/röda kabeln som är 2,5mm2 kommer från spridarna och går in på stift 13 i boxen.
Den tunna grön/röda kabeln, är den 0,75mm2? Sitter den ensam i en flatstiftshona, eller den sitter i en trepolig kontakt där det är en violett/vit kabel ansluten?
Den enda grön/röda kabeln annars till insprutningen kommer ifrån trottelvinkelgivaren och går in på stift 12 i boxen.@Joacim3x900 wrote:
Någon som har något elschema till bilen? Hitta en från en verkstadshandbok men det är så suddigt så man ser inte,
Har även en og900 Aero – 84 hemma men det stämmer inte med den, Dom ändra väl lite efter -84?Det är inte så stor skillnad mellan en -84:a och en -85:a. Iallafall inte på LH Europasystemet.
@Joacim3x900 wrote:
Ang LH-boxen! Ska dom 3 sista siffrorna vara 533 eller 517 på den boxen som ska sitta i -85:an?
Mvh joacim
/M
Hehe lite otydlig,
Bilen gick bra innan jag slet ur stammen 😉
Köpte sedan en stam till bränslet av någon på saab klubben.Ja den röd/gröna är en 0,75mm2 med flatstiftshona, Finns en 3-stifts kontakt som det bara sitter 2 kablar i. Limp-home?
Jag skruva mycket med 900orna när jag var yngre men jag har glömt av mycket, Och någon el är jag ingen hejare på direkt.
Jag ska ta lite foton sen så får ni se 😉Tack så länge!
Här har vi den röd/gröna kabeln
LÄNKTEXTÄr denna blå från stift 1 rätt kopplad? Går till tändningen?
LÄNKTEXT2 gula som ska gå vart?
LÄNKTEXTSka vara till?
LÄNKTEXT?
LÄNKTEXTHur ska det vara kopplat här? Är en jordpunkt och något relä?
Den röd/gula ska vara?
LÄNKTEXTFinns ingen motkontakt för denna! Den röd går in på stift 16 i lh-box.
LÄNKTEXT@Joacim3x900 wrote:
Finns ingen motkontakt för denna! Den röd går in på stift 16 i lh-box.
LÄNKTEXTJag måste fråga, för jag får inte rätt med det om jag jämför med elschemat. Från vilken årsmodel kommer kabelstammen ifrån?
Jag har ingen röd tjock kabel in på stift 16 på mina ritningar? Är du säker på att det är stift 16?Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
augusti 4, 2012 kl. 14:55 #192104@Bovy wrote:
@Joacim3x900 wrote:
Finns ingen motkontakt för denna! Den röd går in på stift 16 i lh-box.
LÄNKTEXTJag måste fråga, för jag får inte rätt med det om jag jämför med elschemat. Från vilken årsmodel kommer kabelstammen ifrån?
Jag har ingen röd tjock kabel in på stift 16 på mina ritningar? Är du säker på att det är stift 16?Jag kommer inte ihåg vilken årsmodell härvan kommer ifrån.
Japp, Den röda går till stift 16 i boxen. Kollar jag i en verkstadshandbok så står det Att det är (röd = AC, stift 16 i box)
Innan denna röda går till boxen så delar den sig till här LÄNKTEXT
Sen är det en svart kabel = jordpunkt och sen denna i delningen efter motståndet LÄNKTEXTÄr det någon som har en härva till just -85an så köper jag bums 🙂
Elschema, om länken fungerar.
https://picasaweb.google.com/104356626700324900778/Elschema?authkey=Gv1sRgCJbqzLLv3v7HIw#
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.