EMS 1973

  • Författare
    Inlägg
    • november 5, 2010 at 12:07 #23054

      någon som vet hur justeringsratten på styrboxen till gamla EMS insprutningen fungerar? vad påverkas?

        november 5, 2010 at 14:20 #164349

        Bengt,

        Här kommer svaret, skall inte gå in på allt för mycket detaljer om elecroniken, utan försöka att summera på ett förståligt sätt.

        Vredet på styrdonet används till att justera styrningen av insprutningsmängden till insprutningsventilerna. Om jag inte tar fel så är det 15 hack (knäpp) på vredet, och fullt motsols (vänster) är +-0, detta om du står vid sidan av styrdonet, ger 0 % i CO-värde, och motorn går illa. Om du inte har CO-mätare så börja med att ställ vredet 5 hack (knäpp) medsols, upp till 9 hack medsols, detta ligger i runda slängar runt standardvärdet, som skall vara max 3,5 %. Själv så har jag en CO-mätare och ställer värdet på 2,5 %,(under detta värdet går motorn inte jämt), och grabbarna på SBP är glada, detta sagt är givetvis en förutsättning att spjällkontakten är rätt justerad (mycket viktigt), anslagsskruven på spjället justeras så att spjällskivan står öppen exact 0,05 mm, så justera inte styrdonsvredet före du har kontrollerat spjällskivan.
        Vidare så förutsätter jag att du har kollat alla andra komponenter i systemet, hela vägen från bränslepump till spridare, och att allt står rätt till.
        När du gör den sista justeringen på vredet så skall motorn vara varm (normal arbetstemperatur), och tomgången skall vara 800 > 850 r/min vid justeringen. ¨

        Lycka till, och välkommen åter med rapport om hur det går, eller ytterligar frågor.

        Mvh,

          november 5, 2010 at 14:48 #164350

          tack för ett bra svar

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.