Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › EMS-fälgsfrågor
- Detta ämne har 18 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-08-03 13:45 av .
- FörfattareInlägg
- 22 juli, 2006 kl. 19:41 #14559
fredric c
DeltagareGod afton!
Har kommit över 4 st EMS-fälgar(4-bultade) helt i silver och 2 st som är svarta och silver. Har börjat funderat lite kring fälgmodellen så jag hoppas någon kunnig kan svara.
Fråga 1. Har det verkligen funnits EMS-fälgar helt i silver?
Fråga 2. Finns det några 96:or med 4-bult eller är alla 5-bultade?
Fråga 3. Någon som har lackat de svarta fälten själv och fått ett snyggt resultat, eller ska man lämna det till proffs?Trevlig helg
Fredric22 juli, 2006 kl. 21:14 #96811Bengt Åkesson
DeltagareEMS hade svart och silver. GLE hade guld. Varianter finns säkert eftersom fälgarna gick att köpa på Saab.
Saab 96 Sport 2-takt med varianter hade fyrbultat med skivbromsar fram. En del ombyggda vanliga 96or till fyrbult finns också. Alla med V4 hade 5-bultat orginal.
[image]http://www.akesson-motorsport.se/v4/lackklar.jpg[/image]
Visst kan du måla det svarta själv! Se här! Jag är nöjd med mitt ”kluddande” i alla fall.
/B
22 juli, 2006 kl. 22:04 #96812fredric c
DeltagareÄr det krångligt att bygga om? Vad vinner man på det bortsett från att man kan använda andra fälgar?
Läste i en äldre tråd här att det är speciella bultar till fälgarna som man kunde köpa genom klubben, stämmer det fortfarande?
Ser ju väldigt snyggt och prydligt ut Bengt, ska nog ge mej på det själv.
22 juli, 2006 kl. 22:26 #96813Bengt Åkesson
DeltagareMan kan ju bygga om på olika sätt. Tex montera hjulnav och bromstrumma från en Saab Sport. Inte så lätt att få tag i.
Bygga om med 99-grejor.
Ändra om fembultade hjulnav och bromstrumma till 4-bultat. Kräver lite kunskaper om metallbearbetning mm för att få det hållbart.Fälgtillgången är väl bättre med fyrbultat.
Angående hjulbultar så titta på Reservdelssidan under Kaross här på hemsidan. Där finns bultar till Saab 96 i alla fall.
Måla på bara! Men se till att du får bort all oxid innan du målar. Jag målade först hela fälgen ”silver”. Därefter en tidsödande maskering och sedan på med svart.
[image]http://www.akesson-motorsport.se/sonett/3lte.jpg[/image]
Här hittar du ett annat av mina fälgprojekt.
Lycka till!
/B
23 juli, 2006 kl. 08:57 #96814fredric c
DeltagareInspirerande!
Vad hade du för maskeringstejp? Jag har aldrig lyckats hittat någon bra som inte går sönder eller trasslar till sig om man ska skära den.
23 juli, 2006 kl. 09:04 #96815Bengt Åkesson
DeltagareInspirerande!
Vad hade du för maskeringstejp? Jag har aldrig lyckats hittat någon bra som inte går sönder eller trasslar till sig om man ska skära den.
Måla på bara! Om det blir fel – Gör om! Gör rätt!
Jag använde vad jag hade hemma, en relativt tunn tejp av papperstyp som det gick lätt att skära ut konturer ur med en ”rakbladskniv”. Plus lite vanligt omslagspapper.
/B
23 juli, 2006 kl. 17:38 #9681697sonett
DeltagareFinns bara ett sätt att få det som det ska vara, blästra , måla svart, sen svarva fram aluminiumet till en blank yta.
Sen klarlacka=klart
Finns inte många som vill svarva dessa pga fälgens ”böjning”.
Ström är nog den som gör det bäst.
Mina blev helt super23 juli, 2006 kl. 20:18 #96817anonymous
DeltagareBengt:
Vad använde du för typ av färg när du lackade hela fälgen?(silver). Den färgen borde väl gå att använda även till andra fälgar som ska vara helt i silver?23 juli, 2006 kl. 20:31 #96818Bengt Åkesson
DeltagareHar ingen färg här hemma men jag skall kolla.
/B
23 juli, 2006 kl. 20:52 #96819anonymous
DeltagareTillverkades inte fotbollsfälgarna i Norge?
26 juli, 2006 kl. 19:32 #96820Bengt Åkesson
DeltagareBengt:
Vad använde du för typ av färg när du lackade hela fälgen?(silver). Den färgen borde väl gå att använda även till andra fälgar som ska vara helt i silver?Färgen jag använde är Carlofon Silver fälgfärg nr 2610 och Carlofon klarlack 2625. Den svarta färgen var av typen svart maskinfärg blank.
/B
26 juli, 2006 kl. 20:15 #96821Martin
DeltagareCarlofon klarlack 2625. Hurpass UV-beständig är den?
En del klarlacker tenderar till att gulna. FFA 1-K lacker.26 juli, 2006 kl. 20:23 #96822Bengt Åkesson
DeltagareTre år sedan jag lackade men det syns inget gulnat. Kan ju också bero på att bilen står inomhus till vardags.
/B
27 juli, 2006 kl. 10:21 #96823anonymous
DeltagareTack för svar!
Har nämligen ett par halvrisiga ronalfälgar till 99:an, som skulle kunna få sig en liten blästring och lite lack.
Använde du en massa färg (hur många lager av varje), och använde du någon grundfärg?
Har nämligen hört att man måste pulverlacka alimjumjum fälgar, och det låter lite halvdyrt när man inte kan göra det själv.
27 juli, 2006 kl. 12:11 #96824Bengt Åkesson
DeltagareJag blästrade av oxid mm med sandbläster och avslutade med glasbläster. Nej jag använde inte grundfärg men det är kanske att föredra om man skall använda fälgarna året runt. Jag lackade 3 lager plus ett par lager klarlack. Tunna lager dock.
Räkna med en stor ”dosa” per två fälgar. Köp en i reserv också om det krisar.
Pulverlack är kanske bättre men jag har ingen kunskap om detta.
/B
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.