En liten funderare kring styrservoolja, NG900

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / En liten funderare kring styrservoolja, NG900

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / En liten funderare kring styrservoolja, NG900

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • november 4, 2022 at 14:32 #498225

      Tjena. Jag brukar hjälpa en vän med hans bil. Bilen är en intetsägande NG900 2.0L, som köptes genom annons här på klubben. Bilen är i rimligt skick, men tyvärr har rosten börjat göra allt för stort angrepp och det är lite bud på att hålla igång den tills att den inte går igenom besiktningen mer… pga rost dvs, Under tiden så investeras det i delar som kan hamna i en senare bil. Bilen har gjort ett starkt intryck på oss båda. För hans del så ämnar han hitta en riktigt fin icke-turbo, när denna går ur tiden och för egen del så inhandlades en 2.0L med automatare för knappt ett år sedan. – Nog med kuriosa!

      Vid senaste besiktningen fick bilen nedslag på vänster styrledsdamask… japp. Skyddsdamasken byttes hur som helst efter ett par timmars jobb. Nya tätningar till rören bjöd jag på också. Oljan skulle hällas på och det ända jag hittade över disk var det Mekonomen rekommenderade. Bilen rullade några dagar och gick sen igenom besiktningen. Väl på vägen därifrån kunde en ylande servopump konstateras och senare ett väl tilltaget läckage – från pumpen.

      Jag tog mig ann bilen ånyo. Man vill ju inte göra halvdant jobb. Läckage vid pumpen, som ser relativt ny ut, kunde konstateras. Jag kastade en blänkare på flaskan, vars vätska jag begagnat och förfärades av att det var av syntetisk sort. Mycket riktigt rekommenderar Mekonomen just syntetisk olja.

      Här drar jag parallellen om att det är oljan jag valt som orsakat läckaget vid pumpen, men skulle gärna ta del av andra åsikter i ämnet. Val av olja ter sig oftast som en het potatis!
      Oavsett ser jag ett problem med tex en smulig sugslang, så ny olja med lite effektivare egenskaper, skulle mycket väl kunna löst upp gammal bös som gett ett tidigare tätt system – syntetisk som mineral.
      Även om systemet ser ut att likna senare modeller så verkar ju ändå mineralolja vara det som krävs.

      Trevlig helg!

      900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

        november 4, 2022 at 17:05 #498233

        måste skölja systemet grundligt, oljan som ska användas går knappt att få tag på, så byte till den nya typen brukar vara enda utvägen.
        men ibland rasar pump eller växel efter byte.

          november 4, 2022 at 18:44 #498238

          måste skölja systemet grundligt, oljan som ska användas går knappt att få tag på, så byte till den nya typen brukar vara enda utvägen. men ibland rasar pump eller växel efter byte.

          Okej. Maptun Parts har någon mineralolja. Jag beställde 4 flaskor för att just skölja rent den nya oljan.

          I och med att pumpen är kass och skall bytas så är ju valet att spola rent med mineralolja eller köra i en ny flaska syntetisk med styrväxeln som insats? Jag är ingen storspelare, så valet hamnar på att gå tillbaka till mineralolja. Nu är det ju ganska tacksamt att plocka ner en styrväxel på en NG, men att faktiskt renovera styrväxeln hade varit mer kul vid ett senare tillfälle.

          När väl det är på tal och något som faktiskt kan bli aktuellt, om det blå skåpet gläntar: finns det något vettig sida att beställa nya tätningar och renoveringssatser? Gärna en lite mer omfattande till den breda marknaden.

          900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

            november 11, 2022 at 17:30 #498600

            Då jag redan har en tråd om ämnet så passar jag på att ventilera lite… jag fick hem en ny pump från Speedparts förra helgen, men har inte hunnit med att byta förrens nu.
            Jag ventilerar lite här innan jag skickar ett klagomål då jag inte har lust att vara trevlig just nu. Jag greppar lite efter halmstrån nu med, men går det att justera avståndet mellan pump och remskiva utan att demontera den eller skada tätningen till axeln?

            servopump

            Den nya pumpen är till höger.
            Remskivan tar i motorn såpass mycket att den inte går att montera ordentligt.

            900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

            Attachments:
              november 11, 2022 at 18:49 #498608

              köp en begagnad
              nya är skit, du får köpa 3 för att kanske få en som fungerar

                Anonym
                november 11, 2022 at 19:06 #498609

                köp en begagnad nya är skit, du får köpa 3 för att kanske få en som fungerar

                😂 🤣

                  november 13, 2022 at 14:58 #498688

                  köp en begagnad nya är skit, du får köpa 3 för att kanske få en som fungerar

                  Det var en tråkig insikt att ta del av, men jag tar det till mig. Får la ev bli en beg och reklamera. Jag skruvade isär den gamla och kunde finna ett glapp i axiell riktning med locket av. Nu vill jag egentligen reklamera eländet, men jag har varken skrivare eller lust, så möjligtvis kan den nya åtgärdas. Då är ju frågan om den nya är tät… Börjat bli osaligt less på alla billiga skitdelar som verkar finnas till våra bilar.

                  Igen: känns någon vid en sida för ändamål att inkassera diverse rep.satser?

                  900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.