900_t8

  • 900_t8 svarade på ämnet i16 tickar i forumet OG900 1 månad, 2 veckor sedan

    Tack för svaren! Jag har försökt läsa på lite under tiden och det är just tryckarna jag misstänkt. Bilen har rullat några få hundra mil sen jag förvärvade den och då var den nyservad. Den står dock ute och jag varmkör den (med varierande varv) ca var 14dag om ca 15-20 min. Senast var riktigt kallt och fuktigt!

    Detta tickandet, i tron om att d…[Läs mer]

  • Jag har en välvårdad som tyvärr inte får plats i garaget just nu, så därför varmkör jag den lite då och då.

    Under dagens inspektionsrunda så noterade jag ett ifrån motorn. Det låter inte som kedjerassel utan mer klart. Dock låter det som metall och verkar nästan komma mitt ifrån toppen.
    Med lite varv på motorn så avtar ljudet – eller om det jä…[Läs mer]

  • Mina tidigare frågor om olika gav ingen större diskussion, så jag tar och redigerar tråden efter mina erfarenheter istället, för att dra någon nytta av det hela.

    Bilen i fråga är en och frågorna som ställdes gällde och , samt om det fanns något mer att tänka på.
    Det som skulle bytas var slangarna från till (1) och (2), samt backventilen på…[Läs mer]

  • Hej! Ta en titt på Ebay så finner du en hel del skivor med WIS och EPC. Priset brukar bara ligga runt 100-lappen.

  • Nya originalstag installerade och bilen glider fram, som den skall.

  • Jomen visst är det de!

    Kan efter ca 350mil säga att problemet ej visat sig än.

  • Jag skall försöka reklamero jo. Minns dock inte vart jag köpt dem (vilket kanske kan vara mer utav intresse som referens till problemet) eller vart jag har kvittot… nåja, jag återkommer med mer info efter att jag fått ihop den. Det är fortfarande lite 900-väder kvar, så jag har inte så bråttom att få ihop den!

  • Jag har nu hunnit felsöka lite mer. Jag kunde ganska lätt konstatera att det var framvagnen ljudet kom ifrån och inte bak.

    Jag testade nu i helgen att montera bort de nya krängningshämmarstagen och tog en provtur. Bilen är helt tyst och känns bra mycket mjukare än innan. Jag var faktiskt besviken över den skumma svampiga kännslan som tillkom e…[Läs mer]

  • Det låter rimligt, speciellt med tanke på hur lågt bilen ligger där bak. Jag kan tänka mig att de bakre fjädrarna borde vara i liknande skick som de främre som jag böt ut, så visst har ett utbyte där bak också varit med på listan. Planen har dock varit att sänka bilen, så lite snål har man varit… tills att nu då föräldraledighe…[Läs mer]

  • Jag böt fjädrar fram efter att dessa hade spruckit. I samband med detta så installerades även nya från Speedparts (om jag inte minns fel, eftermarknadsmodell hur som helst).

    Bitvis så började ett tilltagande, klonkande, ljud träda fram mer och mer och till slut så tröttnade jag och böt även ut samt .
    Jag tog bilen på en testtur och ljudet var h…[Läs mer]

  • Jag fick bilen avläst och den hade 2st felkoder: båda U3FFF <okänt>, och efter en sökning på ”U3FFF 9-5”, så kan parallellerna dras till klimatsystemet.

    Koderna släcktes, hur som helst, och nu verkar det faktiskt som om att systemet fungerar som det skall. Om det är tillfälligt eller ej återstår dock att se.

    /Mikael.L

  • Väl ute på söndagstur med 9-5an så klagade min flickvän på att det blåste full värme i ventilerna där bak. Detta när kontroller-inställningen var hyfsat låg om 18/18.
    Då jag ändrade höger kontroll till lägsta så blåste även de bakre ventilerna kallt, men enbart på de lägsta. Höjde jag ett hack så var det full värme som gällde igen.
    Satte jag…[Läs mer]

  • Då det verkar som om att dieslarna skall tvingas bort från städerna så lär priset på både bil och bränsle gå ner… kan man hoppas.
    Jag är inte speciellt insatt alls i hur den här utvecklingen ter sig och inte heller har jag varit det minsta intresserad av att hälla diesel i en personbil, men kanske närmar sig ett ypperligt tillfälle att köpa ny p…[Läs mer]

  • Tjena! Står med fjäderbenet till min 9-3 och kan inte lista ut hur jag skall lossa toppmuttern på rätt sätt. Jag vill bara byta fjäder, så att gripa tag om stötdämparen vågar jag inte.

    Jag har sett just lösningen med torx/insex som mothåll tidigare (krängningshämmarstaget bla) men då har man kunnat komma åt med blocknyckel.

    Är det ett specialv…[Läs mer]

  • Tjena! Står med fjäderbenet till min 9-3 och kan inte lista ut hur jag skall lossa toppmuttern på rätt sätt. Jag vill bara byta fjäder, så att gripa tag om stötdämparen vågar jag inte.

    Jag har sett just lösningen med torx som mothåll tidigare (krängningshämmarstaget bla) men då har man kunnat komma åt med blocknyckel.

    Är det ett specialverktyg s…[Läs mer]

  • Tjena! Står med fjäderbenet till min 9-3 och kan inte lista ut hur jag skall lossa toppmuttern på rätt sätt. Jag vill bara byta fjäder, så att gripa tag om stötdämparen vågar jag inte.

    Jag har sett just lösningen med torx som mothåll tidigare (krängningshämmarstaget bla) men då har man kunnat komma åt med blocknyckel.

    Är det ett specialverktyg s…[Läs mer]

  • Tjena! Står med fjäderbenet till min 9-3 och kan inte lista ut hur jag skall lossa toppmuttern på rätt sätt. Jag vill bara byta fjäder, så att gripa tag om stötdämparen vågar jag inte.

    Jag har sett just lösningen med torx som mothåll tidigare (krängningshämmarstaget bla) men då har man kunnat komma åt med blocknyckel.

    Är det ett specialverktyg s…[Läs mer]

  • Sökte tidigare en SAAB 90/900, men jag får hålla lite på det ett tag.

  • Det verkar som om att jag har gått ifrån att tänka ”en sån blir det då aldrig” till att faktiskt hoppas på att det skall finnas en fin SAAB 90 där ute, som jag kanske kan få bekanta mig med.

    Jag har en rätt så knapp budget, men letar ändå efter en fin och rostfri bil med låga mil och 5 växlar men gärna färre tidigare ägare.
    För att låta minnena…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng