Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Era tankar på dessa rostskador
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2011-07-27 01:46 av .
- FörfattareInlägg
- 26 juli, 2011 kl. 11:58 #4114
gurra
DeltagareHej!
Plockade i helgen bort framskärmarna från min nya 96:a (-76) och hittade som väntat en hel del rost. Vad är er reaktion när ni ser bilderna nedan? 🙂 Kan vara skönt att få lite reaktion från er som har hållt på lite längre med dessa vackra bilar.
Min tanke är att skära ut bitarna som har rostat sönder och helt sonika svetsa dit nya bitar.
Hur är det med karossen förresten, vad är det som är bärande på 96:orna?
MVH Gurra
26 juli, 2011 kl. 15:24 #30197emul
ModeratorDet låter rimligt, ungefär det jag håller på med på min 96:a.. =)
26 juli, 2011 kl. 15:45 #30202William
DeltagareKapa bort så du får bort allt ”tunnt” runt skadan, å lappa ihop med frisk plåt. Är nog ett väldigt typiskt rostställe du har där. Dessbättre är det varken bärande eller särskilt synligt. Bra ställe att träningssvetsa å få lite känsla för V4ans plåt för ev fler olustigheter 🙂
Andra typiska ställen är främre/bakre del av trösklar, särskilt runt domkraftsfästen. Främre delen av kupégolvet mot torpeden, övre och främre bakskärms kanten, stötdämparfästen bak…
26 juli, 2011 kl. 16:35 #30204gurra
Deltagare@William wrote:
Kapa bort så du får bort allt ”tunnt” runt skadan, å lappa ihop med frisk plåt. Är nog ett väldigt typiskt rostställe du har där. Dessbättre är det varken bärande eller särskilt synligt. Bra ställe att träningssvetsa å få lite känsla för V4ans plåt för ev fler olustigheter 🙂
Andra typiska ställen är främre/bakre del av trösklar, särskilt runt domkraftsfästen. Främre delen av kupégolvet mot torpeden, övre och främre bakskärms kanten, stötdämparfästen bak…
Härligt, precis det svar jag hade hoppats på 🙂 Jo, har aldrig svetsat innan, så detta ska bli jävligt roligt att göra 🙂
Märkte att mitt domkraftsfäste var lite mört, så vad gör man där i sådana fall om det skulle rostat rakt igenom? Byter man ut mot ett friskt fäste från en reservdelsbil?
MVH Gurra
26 juli, 2011 kl. 17:10 #30209Per-Erik
Deltagarelättast att göra är att kapa väck domkraftsfästet, samt det dåliga i golvet och svetsa dit ny, lite tjockare plåt, och skippa fästet (om det nu inte är en absolut orginalrenoverng du tänker dig), skippa fästet och använd dig därefter av en bräda eller dyl. som mellanlägg när du ska hissa upp bilen…
26 juli, 2011 kl. 18:23 #30216gurra
Deltagare@Per-Erik wrote:
lättast att göra är att kapa väck domkraftsfästet, samt det dåliga i golvet och svetsa dit ny, lite tjockare plåt, och skippa fästet (om det nu inte är en absolut orginalrenoverng du tänker dig), skippa fästet och använd dig därefter av en bräda eller dyl. som mellanlägg när du ska hissa upp bilen…
Tack igen. Njae, det är ingen originalrenoveringen jag ska ge mig på, så ditt förslag låter som något för mig 🙂
27 juli, 2011 kl. 01:46 #30239Janne Hagnell
ModeratorAnnars är ju fästet gjort i rejält grov plåt så jag sågade bara bort det, skar bort tröskelplåten från dess baksida, slipade och grundade och svetsade sedan tillbaka det. 🙂
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.