Ersättningspump TT -62

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Ersättningspump TT -62

  • Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-11 10:40 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6951
    phermansson
    Deltagare

    Funderar på att skaffa en ersättningsbränslepump till min lätt trimmade -62a. Läste lite här: http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=116102&Searchpage=4&Main=19976&Words=br%C3%A4nslepump&Search=true#Post116102

    Där står att Biltemas 523227 fungerar bra och att bränsletrycket ska vara 02 bar. Enligt Biltemasidan är maxtrycket hos pumpen 0,27-0,40 bar.

    För att kolla trycket kan man enligt Lars M använda en genomskinlig gummislang kopplad till pumpens utlopp. Kan pumpen pumpa bensin två meter upp i slangen är trycket 0,2 bar.

    Enligt VHB ska tryckhöjden vara 0,5 till 1,1 meter, vilket då borde motsvara 0,05 till 0,11 bar. Borde då inte Biltemas 523226 med ett maxtryck på 0,10 bar passa bättre?

    #51997
    pelle s
    Deltagare

    Jag föreslår att du tittar på Hardi hos Mekonomen.

    #51998
    rally
    Deltagare

    0,2-0,25 bar är max vad flottör ventilen klarar av.

    Jag kör alla mina bilar på 0,2bar & det fungerar bra.

    Tänk på att om du pressar tin 2-taktare så går det åt väldigt mycket bränsle = det kan bli problem med för klen pump

    /Fredrik

    #51999
    phermansson
    Deltagare

    Ok, då är det nog bäst att hålla sig runt 0,20. Lite större halsring, ombestyckat och 65ans luftburk har jag ju på. Med Saabon efter och fullgas så får man tanka ofta…
    Hardi såg intressant ut, men är den värd mer än det dubbla mot Biltemapumpen? Givetvis förstår jag att kvaliten på Biltemapumpen säkert är ojämnare, men om man har en pump på reserv i bagaget?

    #52000
    Dicst
    Deltagare

    Ja, den är värd pengarna. Du behöver aldrig mer byta eller ens fundera på om det är rätt eller fel (med undantag för ev skit i soppan).
    Jag har hittills inte sett en enda Biltemapump som legat under 0.47 och jag har kollat 5st olika.

    #52212
    greven
    Deltagare

    Bara en liten reflektion. På min förra TT, 63:an, så monterades just en Hardypump (eller heter den Hardi). Bilen krånglade konstant och stannade framförallt på broar, höga som låga. Bilen felsöktes av en bekant enligt konstens alla regler. Alla tänddelar byttes bit för bit, tanken byttes, bränsleledningar, filter osv. Bilen gick fint, i fem minuter – sen stannade den (oftast med en smäll). Bärgning, ytterligare byte av delar och allt gick fint – i fem minuter. Tvärstopp (oftast på en bro), smällande och ny bärgning.
    Så småningom visade det sig att den nya pumpen hade något fabrikationsfel och den byttes följaktligen ut med garantins hjälp. Allt frid och fröjd och bilen gick som den skulle – i fem minuter !!!!!!!!!! Samma sak igen.
    Nu fick Solna Saabservice ta över och nu visade det sig att även den nya Hardypumpen var paj. Världsrekord, enligt mig. Lösningen blev renovering av originalpumpen och efter den operationen har bilen gått som en klocka och vad jag förstått så gör den det ännu – jag stötte ju på bilen på Saabmarknaden i Norrköping förra sommaren tillsammans med nya ägaren.
    När jag berättat om problemen jag hade för TT-experterna som man stöter på, har ingen hört talas om något liknande, så det får nog sökas en förklaring till mitt dåvarande elände av högre makter. Djävulskap från yttre rymden eller liknande.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng