Få av topplock

Forum Modellspecifika forum 90/99 Få av topplock

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-01-03 15:33.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #453247

    Magnus F
    Deltagare

    Har nyligen börjat göra iordning en Saab 99a från 71 med Triumph-motor. Det jag tänk börja med är att byta vattenpump och topplockspackning på den. Att det kan vara knepigt att få av toppen på Triumph-motorerna är jag väl medveten om, men det har ändå gått hyfsat hittills; jag har lyckats få loss fyra av pinnbultarna. Återstår med andra ord bara en, men den har varit desto tjurigare. Har testat med att låsa två muttrar mot varandra, vilket bara har fått till följd att gängorna blivit uppslitna. Har även testat att svetsa fast muttern på pinnbulten, men svetsen vill inte ta riktigt, så muttern lossnar.

    Jag har läst i andra trådar att en metod kan vara att slå in metallkilar, och på så vis lyfta toppen lite, så det går att komma åt att såga av pinnbulten med ett bågfilsblad. Är det någon som har några erfarenheter av detta? Vilken typ av kilar ska man använda, och är det risk att man skadar toppen och motorblocket?

    #453271

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Jag har sett hur det gick till på 70-talet, visserligen en liten icke auktoriserad SAAB-verkstad, kilar av mässing slogs in mellan block och topp så att det gick att såga av bultarna.
    Själv fick jag problem med topplocksbultarna till en Perkins dieselmotor före jul. Omöjligt att få loss bultarna med dubbla muttrar men med den största rörtången 1 meter lång, lite vickande så åkte dom ur, visserligen förstörda av skadorna från rörtången men de skulle ändå bytas.

    Det finns många metoder att få loss pinnbultar, t.ex som du skrev svetsa fast en mutter som du skrev, ett annat sätt är att borra hål i ett plattjärn, trä på bulten och svetsa runt, blir en större svetsyta än att svetsa i muttern, dessutom blir det ett handtag att dra i. Om det är fastrostade gängor så brukar det underlätta om man slår hårt på änden av bulten. Sedan har man ju den brutala metoden, värm med gassvetsen tills bulten är rödglödgad, då släpper rosten men jag anser att en sådan bult är förbrukad så den kasseras (den är ju ändå i de flesta fall kass.)

    #453285

    Magnus F
    Deltagare

    Tack för tipsen! Jag ska försöka fixa mässingskilar. Plattjärnsmetoten låter ju bra, men jag har dess värre inte så mycket pinnbult kvar att svetsa i, så det går nog inte.

    #453547

    arafo
    Deltagare

    Jag har massor av original och nya delar till din Saab 99-modell med triumfmotor.
    Om du vill kan du kontakta mig på denna email franciscoarrate@yahoo.es och jag kan skicka flera PDF-filer med foton, Saab-referensnummer och priser.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng