Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Få av topplock
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-01-03 15:33 av .
- FörfattareInlägg
- 29 december, 2018 kl. 15:01 #453247
Magnus F
DeltagareHar nyligen börjat göra iordning en Saab 99a från 71 med Triumph-motor. Det jag tänk börja med är att byta vattenpump och topplockspackning på den. Att det kan vara knepigt att få av toppen på Triumph-motorerna är jag väl medveten om, men det har ändå gått hyfsat hittills; jag har lyckats få loss fyra av pinnbultarna. Återstår med andra ord bara en, men den har varit desto tjurigare. Har testat med att låsa två muttrar mot varandra, vilket bara har fått till följd att gängorna blivit uppslitna. Har även testat att svetsa fast muttern på pinnbulten, men svetsen vill inte ta riktigt, så muttern lossnar.
Jag har läst i andra trådar att en metod kan vara att slå in metallkilar, och på så vis lyfta toppen lite, så det går att komma åt att såga av pinnbulten med ett bågfilsblad. Är det någon som har några erfarenheter av detta? Vilken typ av kilar ska man använda, och är det risk att man skadar toppen och motorblocket?
30 december, 2018 kl. 10:07 #453271Ingmar Svensson
DeltagareJag har sett hur det gick till på 70-talet, visserligen en liten icke auktoriserad SAAB-verkstad, kilar av mässing slogs in mellan block och topp så att det gick att såga av bultarna.
Själv fick jag problem med topplocksbultarna till en Perkins dieselmotor före jul. Omöjligt att få loss bultarna med dubbla muttrar men med den största rörtången 1 meter lång, lite vickande så åkte dom ur, visserligen förstörda av skadorna från rörtången men de skulle ändå bytas.Det finns många metoder att få loss pinnbultar, t.ex som du skrev svetsa fast en mutter som du skrev, ett annat sätt är att borra hål i ett plattjärn, trä på bulten och svetsa runt, blir en större svetsyta än att svetsa i muttern, dessutom blir det ett handtag att dra i. Om det är fastrostade gängor så brukar det underlätta om man slår hårt på änden av bulten. Sedan har man ju den brutala metoden, värm med gassvetsen tills bulten är rödglödgad, då släpper rosten men jag anser att en sådan bult är förbrukad så den kasseras (den är ju ändå i de flesta fall kass.)
30 december, 2018 kl. 10:54 #453285Magnus F
DeltagareTack för tipsen! Jag ska försöka fixa mässingskilar. Plattjärnsmetoten låter ju bra, men jag har dess värre inte så mycket pinnbult kvar att svetsa i, så det går nog inte.
3 januari, 2019 kl. 15:33 #453547arafo
DeltagareJag har massor av original och nya delar till din Saab 99-modell med triumfmotor.
Om du vill kan du kontakta mig på denna email franciscoarrate@yahoo.es och jag kan skicka flera PDF-filer med foton, Saab-referensnummer och priser. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.