Fälg färg 96 1960

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Fälg färg 96 1960

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-05 19:50.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

vavle
    Deltagare

Någon som vet färgnummer eller tips om var man kan hitta färg nummer till de rödaktiga fälgarna på Saab 96 1960.

Har farit runt här på forumet men hittat något

/Torbjörn Andersson

hotrodder
    Deltagare

Kapar tråden… Vart hittar man uppgifter/färkoder på fälg-färger gentemot bilen kulör. Tänker främst på min ljusgröna 92´a

henric
    Deltagare

Tjena. Jag har själv försökt reda ut det hela några gånger med skiftande resultat. Angående de röda fälgarna påstår vissa att färg R1 är den rätta medan andra föredrar R2. Båda är säkert rätt. På Saab skiftade kulörerna litet under åren och beroende på färgfabrikat. De röda orginalfälgar jag har i min ägo är de flesta av nyans R2 medan en är mörkare och går åt R1. På en bil från 1960 skulle jag använda R2.
    Gällande ljusgröna 92 och 93 är silvergrå vanligast, jag har dock ägt en 93 57:a som haft ljusgröna fälgar sen den var ny, men ljusgrön 92:a bör ha silvergrå.

martin h
    Deltagare

Hej!

Henric, den silvergrå som du nämner, är det vanlig silver fälgfärg eller är det den lite mer gråa färgen. Har sett några fälgar som nästan varit som vanlig lack, gråa.

hotrodder
    Deltagare
    Henric wrote:
    Tjena. Jag har själv försökt reda ut det hela några gånger med skiftande resultat. Angående de röda fälgarna påstår vissa att färg R1 är den rätta medan andra föredrar R2. Båda är säkert rätt. På Saab skiftade kulörerna litet under åren och beroende på färgfabrikat. De röda orginalfälgar jag har i min ägo är de flesta av nyans R2 medan en är mörkare och går åt R1. På en bil från 1960 skulle jag använda R2.
    Gällande ljusgröna 92 och 93 är silvergrå vanligast, jag har dock ägt en 93 57:a som haft ljusgröna fälgar sen den var ny, men ljusgrön 92:a bör ha silvergrå.

Det där var intressant, tackar! och.. Minns att min pappas 1960 svarta -96´a hade röda fälgar. Inredning och framförallt instrumentbrädan var lackad i samma röda färg som fälgarna. Värt att noteras i detta är att kulören var inte blank. Varken på fälgar eller instrumentbrädan. Den lackade ytan var snarare åt sidenmatt, vilket blir resulatatet av min tankegång..; Instrumentbrädan i min ljusgröna 92´a är grå.. Är det isåfall den (solida) gråfärgen som skall vara på fälgarna eller är det verkligen en silvermetalic?

Sen en tanke till när det gäller min fars svarta 96´a.. Den hade även svarta kedjelister runt skärmarna och flertalet renoveringar jag stött på har dessa i röd kulör. Hur rätt eller fel är det egentligen. Fanns detta att få från fabrik, tillval eller vadå? Vet att ”vår” svarta hade orginal svarta från fabrik även att jag till 99% säkerhet inte stötte på någon på den tiden som hade avikande färg på kedjelisterna.

henric
    Deltagare

Hej igen.
    Jag har aldrig sett en grå fälg utan de är silver, exempel finns i Lindhs bok ”Saab bilarna de första 40 åren” sidan 58-59. Om den silvergrå färgen skiljer sig från den enhetsgrå som kom 1961 vet jag inte riktigt men jag tror inte det. Angående glansen så borde väl fälgarna vara samma som bilen men jag kan ha fel. Instrumentbrädan lackades i i samma färg som fälgarna 1958-1961 men inte alltid, exempelvis finns det blå bilar med blå bräda men silvergrå fälgar. De orginalbrädor jag sett är inte högblanka utan lite mattare, troligtvis för att inte solen ska blänka och blända för mycket.
    kederlisterna förkom väl i färgerna röd, silvergrå och mörkgrön och matchades oftast med samma färg på fälgarna, dock med variation, exempelvis toreadorröda bilar som ofta har röda fälgar men silvergrå kederlist. Det har förekommit vilda kombinationer nån gång, man tog väl vad man hade hemma för dagen på fabriken. Svarta kederlister har jag dock aldrig sett på en kortnos, dök inte de upp i samband med V4:an?

hotrodder
    Deltagare
    Henric wrote:
    Hej igen.
    Jag har aldrig sett en grå fälg utan de är silver, exempel finns i Lindhs bok ”Saab bilarna de första 40 åren” sidan 58-59. Om den silvergrå färgen skiljer sig från den enhetsgrå som kom 1961 vet jag inte riktigt men jag tror inte det. Angående glansen så borde väl fälgarna vara samma som bilen men jag kan ha fel. Instrumentbrädan lackades i i samma färg som fälgarna 1958-1961 men inte alltid, exempelvis finns det blå bilar med blå bräda men silvergrå fälgar. De orginalbrädor jag sett är inte högblanka utan lite mattare, troligtvis för att inte solen ska blänka och blända för mycket.
    kederlisterna förkom väl i färgerna röd, silvergrå och mörkgrön och matchades oftast med samma färg på fälgarna, dock med variation, exempelvis toreadorröda bilar som ofta har röda fälgar men silvergrå kederlist. Det har förekommit vilda kombinationer nån gång, man tog väl vad man hade hemma för dagen på fabriken. Svarta kederlister har jag dock aldrig sett på en kortnos, dök inte de upp i samband med V4:an?

Känns som om topicen kommer längre och längre bort.. (f-låt) men.. Är tämligen säker på fälgarna var matterade precis som instrumentbrädan. Kortnosen som pappa köpte sprillans ny i Sollefteå 1960 för 10 000kr. Köpekontraktet finns kvar och här i Östersund begärdes 12 000 för samma modell. Den bilen vet jag till 110% hade svarta kedjelister och när pappa bytte in den 1978 på ANA här i stan fick han 2000kr och den hade aldrig varit plåtreparerad. Det är först på senare år jag regerat på de svarta tvåtaktarna som dykt upp med röda kedjelister. Känns som om jag verkligen vill gå till botten med detta och hur fabrikspecningen verkligen var på de svarta 96´orna 1960.

Edit: Pappas bil finns fortfarande kvar, avställd sedan tidigt åttiotal och mycket välbevarad bortställd i en lada.

henric
    Deltagare

Se där, har man en orörd orginalbil som referens så ljuger ju inte den. Att gå till botten med det hela är nog omöjligt eftersom det förekommit undantag från reglerna gällande det mesta på Saabfabriken verkar det som. Alla svarta 93:or och 96:or jag sett har i alla fall haft röda kederlister men er bil var väl just undantaget som bekräftar regeln. Gällande fälgarnas matthet har du säkrt också rätt, jag kan bara referera till två 93:or jag ägt där reserhjulen varit orörda och de är och de är om inte blanka så i alla fall inte matta. Du är välkommen hem till mig så kan vi fördjupa oss lite närmare i mitt fälglager.
    Men kom just på; hade inte 92:a modell svarta kederlister?
    Intressant att bilen finns kvar, har du försökt köpa tillbaka den?

hotrodder
    Deltagare
    Henric wrote:
    Se där, har man en orörd orginalbil som referens så ljuger ju inte den. Att gå till botten med det hela är nog omöjligt eftersom det förekommit undantag från reglerna gällande det mesta på Saabfabriken verkar det som. Alla svarta 93:or och 96:or jag sett har i alla fall haft röda kederlister men er bil var väl just undantaget som bekräftar regeln. Gällande fälgarnas matthet har du säkrt också rätt, jag kan bara referera till två 93:or jag ägt där reserhjulen varit orörda och de är och de är om inte blanka så i alla fall inte matta. Du är välkommen hem till mig så kan vi fördjupa oss lite närmare i mitt fälglager.
    Men kom just på; hade inte 92:a modell svarta kederlister?
    Intressant att bilen finns kvar, har du försökt köpa tillbaka den?

Oj!! nu först såg jag det var en Östersundsbo jag pratar med.. *skrattar* jag bor en mil utanför stan i Ås, well..
    Sålångt jag kan se på min 92´a så är kedjelisterna samma färg som bilen, vet dock inte hur mycket eller om den är omlackad.

Ägaren till min pappas bil har jag pratat med ett antal gånger. Bilen finns ett helt gäng med mil härifrån och jag skulle få köpa den vid vår senaste kontakt. Dock säger han inget pris utan jag får ge ett bud sa han. Budet skulle vara så högt att han fick igen sina utlägg på den. Dvs. inköp, hyra där den står osv. och han ville inte ge en hint om hur mycket det rörde sej om??

Den 96´an var i ett oförskämt bra skick när pappa bytte bort den och han ångrade sej flera gånger, 2000 var ju liksom ingen förmögenhet. Den gick mellan två ägare här i stan innan den försvann till den personen som äger den idag, som enligt uppgift köpte den endast för sitt fina skick och ställde den på ”väntan”.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng