Färg på motor?

Forum Modellspecifika forum 92/93 Färg på motor?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-04-28 22:56.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12539

    saab-gamen
    Deltagare

    Hej! I min 93 -59 sitter en motor med tolvbultat topplock och motorn är rödlackerad.
    Brukar inte dessa motorer vara gröna?
    Mvh

    #86397

    Du har en 850:a i din 93:a som tydliget ersatt 750:an som har 8 topplocksskruvar Det har gett dig 5 hästar mer, om den inte är trimmad

    Rött är sportmotorernas färg.

    #86398

    saab-gamen
    Deltagare

    Innebär det att jag har en sport motor?

    #86399

    pelle s
    Deltagare

    Nää… Förmodligen har du en ommålad motor men ta en titt här:
    http://www.saabklubben.com/data/motorfaerg.shtml
    Har du en sportmotor har du separatsmörjning ochså.

    Kram
    Pelle

    #86400

    Dicst
    Deltagare

    Japp! Grattis! Ring mig om du vill sälja den.

    #86401

    saab-gamen
    Deltagare

    En tror det är en sportmotor,en annan tror inte.
    Vem kan ha rätt?
    Den har ej separatsmorning.

    #86402

    lelle f
    Deltagare

    Risken att det skulle vara sport-motor är minimal . Den är nog bara målad .

    #86403

    saab-gamen
    Deltagare

    Om jag ska måla den, ska jag måla den grön då eller vad tycker Ni?

    #86404

    anonymous
    Deltagare

    Målade man inte rallymotorer röda?

    Har målat alla våra röda

    #86405

    Dicst
    Deltagare

    Saab-Gamen: Jag skulle bara skoja till det med den gamla klassikern att ALLA röda motorer är sportmotorer, men Pelle S han in med sitt inlägg 2 sekunder före. Det var inte meningen att förvilla eller säga emot någon.

    #86406

    runosson
    Deltagare

    Måla motorn blå så går bilen fortare, titta bara på alla v8-ford

    #86407

    matthias r
    Deltagare

    I väldigt många 93:or idag sitter 96-motor, dvs den du har med 12-bultat topplock. En av anledningarna till detta är att Saab själva ersatte rasade 93-motorer med 96-d:o, redan runt 1964-65, kanske tidigare. Det har varit svårt att få fram uppgifter på hur länge man fabriksrenoverade 750:orna.

    Därför är det inte alls uppåt väggarna att ha en 96a-spis även i en 93:a man försöker bygga upp så nära fullt originalutförande som möjligt. Kombinationen ligger helt rätt i tiden, dvs tiden då bilarna brukades vardagligt!! Du kan ju trots att det är en 96-maskin måla den i 93-motorns rätta kulör, dvs Aseagrön, så smälter det in ännu bättre i bilen.

    93-motorer är alltså på 750 kubik och har 8-bultad topp, 95/96 motorer mellan 1960-64 på 850 cc och
    utrustade med 12-bultad topp.

    En 93-motor är idag ganska svår att få fatt i, och svår att hitta ÖD-kolvar till om den behöver borras.

    I min 96-61 sitter 93-motor…. i min 93-58:a 96-motor.. Byta maskin mellan bilarna??
    Never!! Då 96:ans spis sattes i 1977 och 93:ans någon gång i mitten på sextiotalet…

    96:an gick f ö som bruksbil hos förre ägaren till 1999… alltså med samma supertysta sjufemtio i
    under 22 år, den hör till bilen för gott..

    Lycka till med renoveringen! / Matte R

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng