Färgkod 153 B saab 99 -84
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Färgkod 153 B saab 99 -84
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-24 11:08 av
askelius.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Håller på att renovera och fixa till min gamla saab 99 så den skall bli färdig inför det goa vädret och igår köpte jag färg till bilen hos mekonomen, och nyansen stämmer inte tycker jag. De sa att det bara fanns en färg till saab som hette 153 å inte 153 B som det står i motorrummet. Färgen är lite lite beigeaktig, skulle tro att den passar senare versioner av vita OG 900 typ runt 1992 finns det en vit som är lite mer cremefärgad vit eller hur man nu skall säga det. Min fråga är om ngn vet vilken färgkod som de senare 900 hade om den bara hette 153 eller ngt helt annat? Har köpt färg på mekonomen förr till andra bilar och det har varit bra resultat så jag blev lite besviken när jag såg denna färgen. Hoppas att ngn kan hjälpa till med detta 🙂
Med vänlig hälsning
Jerry
Hej!
Om inte jag missminner mig står b efter 153 för tillverkaren av färgen = Beckers. Står det ett h är det Herberts fabrikat.
Det kan skifta lite i kulör beroende på tillverkare, men tänk på att det är en gammal bil där solen tillsammans med väder och vind kan ha ställt till med en del.Pelle i Härnösand
Pelle i Härnösand
@Cirrus wrote:
153 Cirrusvit 1981-1988=153B,1989-2001=153 Frågan är om det blev nån nyansskillnad efter -89?
Senare kom 233 Carraravit 1992-1993
/AnnHej! Tack för ditt svar! Jag googlade lite och det verkar som att det skall vara samma nyans även efter -89 men är lite tveksam till att det verkligen är samma nyans på de nyare saabarna. Ska åka tillbaks med färgen och be dem göra en extra koll. 🙂
/ Jerry
@HUP213 wrote:
Hej!
Om inte jag missminner mig står b efter 153 för tillverkaren av färgen = Beckers. Står det ett h är det Herberts fabrikat.
Det kan skifta lite i kulör beroende på tillverkare, men tänk på att det är en gammal bil där solen tillsammans med väder och vind kan ha ställt till med en del.Pelle i Härnösand
Hej! Tack för ditt svar!
Jag googlade lite på detta och det är fler som säger att bokstaven står för tillverkaren, ska åka tillbaks med färgen och be den göra en extra koll. Jo väder & vind sätter ju sina spår på bilarna tyvärr, dock har jag en gammal VW Golf från -86 och där har färgen stämt väldigt bra de gånger jag köpt färg till den 🙂 kan ju vara så att det blivit en miss i blandningen utav färgen eventuellt.
/ Jerry
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.