Felkod "Bypassventil turbo" 9-3 Aero 2001.
Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Felkod "Bypassventil turbo" 9-3 Aero 2001.
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-04 15:16 av
stefan.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Har fått felkod enligt rubriken. Har bytt ”dumpventilen” och den lilla magnetventilen på torpedväggen. Alla slangar sitter som de ska. Felet kvarstår. Felet yttrar sig så att när jag släpper gasen för att växla så chippar turbon pga av mottryck; alltså är det nån ventil som inte öppnar. Finns det fler än de jag redan bytt? Ibland är den också ojämn i turbotrycket, vilket borde tyda på att en ventil plötsligt läcker?
Eller tänker jag fel? :bh
/Tom
november 22, 2013 kl. 17:16 #61184Inte hål på ngn slang?
Inte magnetventilen som styr wastegate eller wastegate armen som bråkar. ..?
Finns det alltså fler ventiler som kan krångla, och var sitter de i så fall? Ingen som vet? Det som är konstigt är att den inte blir av med övertrycket när jag släpper gasen, och turbotrycket vid acceleration är oftast inget problem, så läckage tror jag inte riktigt på. Verkar snarare som att nånting inte öppnar när det ska. Ibland kan turbotrycket dock vara ojämnt med ryckig acceleration som följd, men det är sällan. Men jag tror likväl att det också hänger ihop med felkoden.
november 25, 2013 kl. 20:37 #61271Vilket felkodsnummer får du upp?
Den lilla vita backventilen uppe på ventilkåpan kan spöka med laddtrycket, byt denna och se till att slangarna är hela där.Nästa felkälla är de 2 svarta backventilerna på retur slangen ner mot turbon, men det visar sig med dåligt laddtryck.
Finns på VW för ca 160 kr st mot SAABs kompletta slang för ca 2400 kr.Minns inte det exakta numret… Den lilla vita ska jag kolla upp! Har även idag upptäckt den här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-98-02/elektriskt/ventiler/oe7331_55557331.html
Vad tror du om det? Laddtrycket är ju inte generellt dåligt. Bara ibland.november 26, 2013 kl. 18:14 #61296Koppla bort slangen till wg klockan o se om den går på grundladd då.
november 26, 2013 kl. 21:59 #61303Drar du slangen mellan magnetventil och turbo skall den ladda hejdlöst! Gör den det så är iallafall turbon ok och felet finns ngn annanstans.
Är den här du menar som sitter på ventilkåpan? http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bransle-och-motorstyrning/ventiler/backventil-ps924a198162sv
Det är inget fel på turbon, den laddar som den ska.
bara som en liten fotnot när det gäller felkoder. De pekar aldrig mot enskild komponent utan vad man än gör så får man felsöka lite också. En felkod på en lambdasond kan vara en hel skrälldus olika fel förutom att själva sonden är trasig och lika är det med allt annat. Glappande kablar, dåliga slangar och gud vet allt kan orsaka precis vad som helst.
Koden ska man se som vägledning till vart man ska börja felsöka, inte vilken komponent man ska byta.Äntligen är turbotryck-felet åtgärdat! Det var dumpventilen som var monterad åt fel håll… Det förklaras av att någon tidigare jävla fjortis till ägare önskade sig pysljud från dumpen, vilket man får om man vänder ventilen åt fel håll. Jättekul ända tills ventilen trycks sönder av att få vacuum på fel sida. :bh
:race
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.