Felkoder på en S
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Felkoder på en S
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Felkoder på en S
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-24 21:15 av
Jonas Åberg.
-
FörfattareInlägg
-
september 24, 2012 at 14:07 #6719
Hej.
Jag får Check Engine lite då och då vid körning. Lampan slocknar efter ett tag igen. Märker ingen skillnad på körning, men tomgång blir konstig. Dvs nästan dör men hämtar upp sig igen. Min misstanke är tomgångsstyrningen eller något, kan inte de där moderna sakerna.Hur kan man läsa ut felkoder på Lukas, för det är väl de det är.
I vilken ände ska jag börja i? :ID
Vilken årsmodell är det?
Den vanligaste anledningen till att CE-lampan börjar lysa är pga glapp i kontakten till tempgivaren på insuget. Alternativt att den faktiskt är felaktig.
Lampan tänds när boxen får fel signal från givaren, men fortsätter lysa tills man slår av tändningen, oavsett om signalen är bra igen eller inte.Var bor du? Jag har en kabel som behövs, samt verkstadshandböcker till 900s med -90ans box, dvs CU14. Bor du kring Uppsala kan jag komma förbi och hjälpa dej kolla.
Har själv problem på en 900i -89 16v med att CE-lampan tänds/släcks till synes helt slumpmässigt, det kan ske vid pådrag, jämn gas eller vid gassläpp och slutar också helt slumpmässigt, ibland så blinkar den bara till, ibland så lyser den en stund innan den slocknar. Till synes utan att man ändrat läge/belastning på gas/motor.
Kan det fortfarande ha med insugsgivaren att göra?
Nu gjorde jag så, att jag fotade avsnittet med just felsökning i CU14. Vet inte om det skiljer på 14.1 dock.
Det enda ”verktyg” man behöver, är en kabel med flatstift i ena änden, krokodilklämma i andra änden samt en av/på-strömbrytare i mitten. 😉Hoppas texten blir läsbar.
@ReinO wrote:
Vilken årsmodell är det?
Den vanligaste anledningen till att CE-lampan börjar lysa är pga glapp i kontakten till tempgivaren på insuget. Alternativt att den faktiskt är felaktig.
Lampan tänds när boxen får fel signal från givaren, men fortsätter lysa tills man slår av tändningen, oavsett om signalen är bra igen eller inte.Var bor du? Jag har en kabel som behövs, samt verkstadshandböcker till 900s med -90ans box, dvs CU14. Bor du kring Uppsala kan jag komma förbi och hjälpa dej kolla.
Var har du fått tag i verkstadshandböcker till en 90:a 900s? Jag har själv en sån och har letat efter böcker ett tag. Har till både 99 och 900 tom -87 men till nyare 900 88-93 verkar vara sällsynta som f… // Mvh Ola
@olahol wrote:
Var har du fått tag i verkstadshandböcker till en 90:a 900s? Jag har själv en sån och har letat efter böcker ett tag. Har till både 99 och 900 tom -87 men till nyare 900 88-93 verkar vara sällsynta som f… // Mvh Ola
Farsan skaffade dom, back in the days, när vi hade en 900s -90, i mitten på 90talet. 😛 Sen fick jag ta hand om dom när jag skaffade min förra ett gäng år sen.
september 24, 2012 at 21:15 #47937@ReinO wrote:
Vilken årsmodell är det?
Den vanligaste anledningen till att CE-lampan börjar lysa är pga glapp i kontakten till tempgivaren på insuget. Alternativt att den faktiskt är felaktig.
Lampan tänds när boxen får fel signal från givaren, men fortsätter lysa tills man slår av tändningen, oavsett om signalen är bra igen eller inte.Var bor du? Jag har en kabel som behövs, samt verkstadshandböcker till 900s med -90ans box, dvs CU14. Bor du kring Uppsala kan jag komma förbi och hjälpa dej kolla.
Det är en 91:a . lampan slocknar efter ett tag. Och tänds lite när som.
Trelleborg bor jag 🙁
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.