FIA-regler får en att bli snurrig!

Forum Övrigt SSR FIA-regler får en att bli snurrig!

  • Detta ämne har 21 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-02-04 16:11 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5269
    v4ever
    Deltagare

    Nu går det runt i huvudet på mig, har suttit och lus-läst trådar gällande App K och V4:a och för varje tråd man följer blir man bara snurrigare i huvet…. ❓
    Vet så långt att man kan använda artikel 5125 fram till 1969 och 1608 från och med 1970!
    När man tittar i 5125 så är det i princip en ”normal” V4:a man ser med enkelportsförgasare, ändock finns det vissa som påstår att man får använda två-ports förgasare men bara 1500 cc!
    Alltså, hur får man nån ordning på vad man får och inte får egentligen?? Frågar man SBF:s folk får man samma svävande svar på sina frågeställningar!

    Finns det nån här på forumet som åker enligt 5125?? Kan ni inte vara snälla och lysa upp min tillvaro och förklara vad som gäller!!! 😕

    #38349
    v4ever
    Deltagare

    Nu har jag kollat runt igen eftersom det verkar halv-dött med kommentarer runt min frågeställning!
    Tydligen ska man rätta sig efter Artikel 260 som ska gälla för 1969 års bilar, tittar man och läser innantill i denna så får man intrycket att man inom rimliga gränser får ändra motoreffekten, men inte ändra volymen! Alltså, om jag förstår denna text rätt får man trimma en 1500 genom att byta kamaxel, byta förgasare från enkel till dubbelport, porta topparna osv.
    Frågan är nu om jag förstått detta rätt!?

    Om nån har en annan fundering runt detta kan ni väl skriva några rader!

    #38350
    roger
    Deltagare

    Hej..

    Jag är dåligt insatt i Period G1 som om jag förstår dig rätt är den perioden du ska bygga efter?

    När du skriver 5125, då är det väl numret på homologeringshandlingen du menar?

    Om jag nu förstått det rätt när det gäller G1, så ska man få bygga den som 1500cc, enkelblåstoppar samt insug med dubbla stående förgasare, det är väl 2 st solex 2-portare som hör till insuget om jag inte minns fel. Om man få ersätta dom med några stående webrar vet jag inte.

    Mvh Roger

    #38435
    anders jensen
    Deltagare

    Att du inte får några tydliga svar kan bero på att din fråga är lite otydlig.
    Vad är det för bil du vill bygga, Gr1? Gr2? GrA?
    Period G1 66-69? Period G2 70-71? Period H1 72-75? Period H2 76?
    Det är nämligen olika saker tillåtna i de olika perioderna.
    Viss period kan det vara tillåtet med plastskärmar men inte dubbelblås.
    I en annan är det tillåtet med dubbelblås men inte plastskärmar.
    Så bestäm dig för vilken period du skall köra i så får du säkert bättre svar.
    I AppK står vad som är tillåtet och i Homologeringshandlingarna ser du vad som är klassat (=tillåtet).
    Som regel är det, att står det inte att det är tillåtet, så är det inte tillåtet.
    Många tolkar så, att står det inget så är det ok, vilket är fel.
    Dessutom om man skall välja saker som är fria så tänk på att de skall ha funnits inom tidsperioden.
    Exempel, blå silikonslangar i historiska bilar = inte omtyckta av tekniker/besiktningsmän.

    /Anders

    #38480
    saabfjollen
    Deltagare

    Nu har jag också börjat sätta mig in i SBF reglemente G2 och det är inte så lätt.. Och inte blev det bättre när jag snackade med min bors son som kör Grupp H och även har lite koll på just Appendix K . Efter det vågar jag inte köpa en pryl knappt… Mycket händer 2013 med datum bestämmelser på säkerhets prylar och även Hans som krav i Appendix K. Sanna eller falska rykte gör att jag helt enkelt får gräva djupare i dessa frågor.

    En tanke for igenom mitt huvud innan jag somnade i går var att det vore mycket enklare att skaffa en ordentlig tripp och köra regularity.

    Men för mig har jag mycket annat att fixa till på bilen (svensk bil men ingen saab) så tid för forskning i regler o bestämmelser kan få ta lite tid så allt blir bra när det är klart.

    Men jag fyller på med info när jag kan o vet.

    / Magnus

    #38504
    roger
    Deltagare

    Saabfjollen// Jag förstår du blir snurrig, ”Sbf Reglemente G2” finns det ingenting som heter. Appendix K är inget Sbf reglemente, det är ett FIA reglemente.

    G2 är inget reglemente, det är ett kortnamn på en ”period” och just period är en tidsperiod, alltså, mellan 2 årtal som man har ett rätt oförändrat reglemente från den tiden, till exempel, Man började använda ett nytt reglemente 1972, sen skedde inga stora förändrignar i dom reglerna förrän när det var 1976 i almenackan, alltså har man en period från 1972 till och med 1975 där man haft samma regler för vad man får göra med bilarna, då stoppar man in dom årtalet i en ”period” och kallar dem för H1.

    G2 är perioden mellan 1/1 1970 till 31/12 1971. Så ska du bygga en bil för G2 så behöver du tekniska reglerna som gällde mellan dom 2 årtalen, finsn på fias hemsida. Sen behöver du en homologerignshandling för din bil, och då måste du kolla datumen när sakerna är inklassade på bilen, du kan ju inte använda något som är datummärkt senare än 31/12 1971 på din G2 bil

    Om du läser reglerna för appendix k, så står det på en hel del saker att det ska vara periodspecifierat, det innebär att man får använda det som användes då, tex bromsarna är periodspecifierade, då måste du kolla i reglerna från dom årtalen, säg att du vill Bygga en Grupp 2 bil, då kollar du vad reglerna säger om bromsar då, skulle det stå i reglerna från någon period att bromsarna är fria, då får du använda det som finns i homologeringshandlingen ELLER om du kan bevisa att det användes under en internationell tävling under dom åren, då får du med använda det.

    Blev det begripligt?

    /Roger

    #38506
    lars-erik
    Deltagare

    Bygg klart bilen innan du köper stolar, bälten + personlig säkerhetsutrustning. När/om 5-års regeln träder ikraft så åldras prylarn även om de ej används ! 😮

    #38507
    saabfjollen
    Deltagare

    @roger wrote:

    Saabfjollen// Jag förstår du blir snurrig, ”Sbf Reglemente G2” finns det ingenting som heter. Appendix K är inget Sbf reglemente, det är ett FIA reglemente.

    G2 är inget reglemente, det är ett kortnamn på en ”period” och just period är en tidsperiod, alltså, mellan 2 årtal som man har ett rätt oförändrat reglemente från den tiden, till exempel, Man började använda ett nytt reglemente 1972, sen skedde inga stora förändrignar i dom reglerna förrän när det var 1976 i almenackan, alltså har man en period från 1972 till och med 1975 där man haft samma regler för vad man får göra med bilarna, då stoppar man in dom årtalet i en ”period” och kallar dem för H1.

    G2 är perioden mellan 1/1 1970 till 31/12 1971. Så ska du bygga en bil för G2 så behöver du tekniska reglerna som gällde mellan dom 2 årtalen, finsn på fias hemsida. Sen behöver du en homologerignshandling för din bil, och då måste du kolla datumen när sakerna är inklassade på bilen, du kan ju inte använda något som är datummärkt senare än 31/12 1971 på din G2 bil

    Om du läser reglerna för appendix k, så står det på en hel del saker att det ska vara periodspecifierat, det innebär att man får använda det som användes då, tex bromsarna är periodspecifierade, då måste du kolla i reglerna från dom årtalen, säg att du vill Bygga en Grupp 2 bil, då kollar du vad reglerna säger om bromsar då, skulle det stå i reglerna från någon period att bromsarna är fria, då får du använda det som finns i homologeringshandlingen ELLER om du kan bevisa att det användes under en internationell tävling under dom åren, då får du med använda det.

    Blev det begripligt?

    /Roger

    Tack Roger och du är helt begriplig. Min bil är ju en -71:a och med FIA:s handlingar och jag ska ta försöka skapa någon kontakt med någon förare av samma bil så man kanske får tips så det bli en intressant resa. Men just säkerhets utrustningen oroar mig också nu så att det jag köper i ”dag” inte funkar i ”morgon”. Men det får ju bli så att det är det sista man införskaffar och inte lockas av erbjudande som dyker upp nu.

    #38511
    roger
    Deltagare

    ”Tack Roger och du är helt begriplig. Min bil är ju en -71:a och med FIA:s handlingar och jag ska ta försöka skapa någon kontakt med någon förare av samma bil så man kanske får tips så det bli en intressant resa. Men just säkerhets utrustningen oroar mig också nu så att det jag köper i ”dag” inte funkar i ”morgon”. Men det får ju bli så att det är det sista man införskaffar och inte lockas av erbjudande som dyker upp nu.”

    Appappapp…. Vad din bil är för årsmodell i papperna, det har inte ett skit med resten att göra. Du kan ha en Saab 99 turbo av årsmodell 1969 som du kör i klassen från 1976 till 1981.

    Vad vill du veta?

    mvh Roger

    #38530
    saabfjollen
    Deltagare

    v4ever nu känner jag att jag tar upp saker du kanske inte berörs av och vill du att diskussionen övergår i en annan tråd eller tycker du vi ska fylla på med saker som får oss att känna mindre snurriga i huvudet ?

    / Magnus

    #35489
    v4ever
    Deltagare

    Kör på bara! :mrgreen:
    Den här tråden har högt i tak, och vi som inte har varit med länge nog för att veta är nog intresserade av vad de andra har att säga!!
    Har egentligen samma problem som du Saabfjollen, så det är bara att köra på!!

    #38552
    v4ever
    Deltagare

    När vi ändå fått lite info om hur det ska vara så kanske nån kan tala om var och hur man hittar periodspecifikationen för period G2 gällande SAAB V4!
    En annan fråga är om man är tvungen att följa G2 till punkt och pricka, måste man ha just korsinsug och så vidare för att följa G2 eller kan man inom ramen av denna t.ex använda enkelblås och tvåportare då dessa fanns under perioden!?
    Jag antar att många kan tycka att jag e lite dum i huvet för att man inte begriper hur det ska vara, men som jag sa i överskriften till denna tråd, man blir snurrig i huvet! 😆

    #38558
    saabfjollen
    Deltagare

    @v4ever wrote:

    Kör på bara! :mrgreen:
    Den här tråden har högt i tak, och vi som inte har varit med länge nog för att veta är nog intresserade av vad de andra har att säga!!
    Har egentligen samma problem som du Saabfjollen, så det är bara att köra på!!

    Det låter bra! Jag återkommer om några dagar i detta samtals ämne.

    #38740
    roger
    Deltagare

    @v4ever wrote:

    När vi ändå fått lite info om hur det ska vara så kanske nån kan tala om var och hur man hittar periodspecifikationen för period G2 gällande SAAB V4!
    En annan fråga är om man är tvungen att följa G2 till punkt och pricka, måste man ha just korsinsug och så vidare för att följa G2 eller kan man inom ramen av denna t.ex använda enkelblås och tvåportare då dessa fanns under perioden!?
    Jag antar att många kan tycka att jag e lite dum i huvet för att man inte begriper hur det ska vara, men som jag sa i överskriften till denna tråd, man blir snurrig i huvet! 😆

    Jag hörde en i lördags som berättade för 500 personer att han hade facit i handen, iaf för G1, eftersom han läser här så får jag väl hoppas han uppdaterar oss på numret på facit. 😆 😆 😆 😆 😆 😆 😆

    /Roger

    #38752
    v4ever
    Deltagare

    Ja du, Roger, vad ska man säga!? Ju mer man gör en frågeställning desto virrigare kan det bli! :mrgreen:
    Jag försöker i varje fall sätta mig in i vad som gäller, men det går fasen så trögt! På nåt jädrans vis så har jag gett mig den på att i slutänden kunna begripa vad som gäller för dessa klasser! 😆
    Och absolut, för varje fråga man ställer så finns det en expert för just den frågeställningen, men om denne är rätt ute, det var en helt annan fråga!!
    Jahapp, bara att plöja igenom en gång till så får man se om man får nåt häng på saker och ting!!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng