Finns det några fina 900 kvar?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Finns det några fina 900 kvar?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2002-02-11 18:42 av
tobbe99.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 6, 2002 kl. 11:58 #8325
Hej på er.
Är en mycket lycklig ägare till en Kardinalröd 900 Gl, med lite tidstypisk styling, såsom vinge och turboframspoiler och de vackra silverspoke fälgarna (samt choke haha) bilen har dock enbart rullat 17000 mil och är från 1985 (utt 1984). Köptes då av en farbror som alltid vårdat den. innhandlades av mej hösten 2000 och är motorrenoverad samt helt rostfri. Skicket är som nytt förrutom ett par små repor och så, men vad kan man begära av en snart 18 år gammal bil.Finns det någon form av klubb som vill bevara saab 900? för som det verkar nu så går de flesta till att bli skruv & bult.
I framtiden kommer nog 900 vara en minst lika eftertraktad bil som fina tidiga 99
r. Så tänk på det, innan ni kör skiten i dessa utomordentligt bra och pålitliga bilar.SAAB 900 4 ME
God fortsättning!
900 är absolut väl värd att ta vara på.
Genom Saabklubben kan man dessutom få en bra försäkring om man använder den som entusiastbil fram till och med 1981. Iom årskiftet kommer säkert 82 orna in i bilden.
På Saabfestivalen i somras var det originalskick som gällde. Ta väl vara på din bil!Ps. Familjens andrabil är en svart tredörrars 900. Gissa vilken jag helst kör till vardags…
Anonymjanuari 13, 2002 kl. 13:17 #62686Som sann bilgalning så blöder ju hjärtat varje gång en bil kasseras. Vi har två 900, en 84 och en 86. 84:an är omlackad på verkstad, underredsbehandlad mm, men behöver nya ok och svetsas ett litet hål i golvet samt vänster stötdämparfäste. Utöver det så är den i kanonskick, med en inredning som inte går av för hackor. 86:an har istället all utrustning som jag tror fanns att få. Den är full av kluriga småfel som vilket saab-mekaniker som helst skulle kunna lösa i en handvändning.
Vi kan dock inte ha kvar dessa bilar av plats-skäl. Vi har försökt att sälja, men inge´n vill ha dem. Här på Saab-forumet har jag fått 0 svar på annonsen efter 1 månad. Båda är Combicupé och olika nyanser av silvermetallic.
Istället för dessa har vi införskaffat oss en fd. Polisbil, en 900 GLi 84.
Anonymfebruari 11, 2002 kl. 15:33 #62688Är också ägare till en go´900:a, -84 GL.
Köpte den för några år sedan då hade en dam kört den 6700 mil och dessutom aldrig på vintern.
Nu är den uppe i 15000 mil, går som en klocka!
Förarstolen börjar bli sliten, annars är hela bilen fin.
Bromsarna fram är dock ett sorgligt ämne, känns som jag får renovera dem vartannat år….
Finns det några tips för att slippa detta?(Handbromsen är ok.)Hejsan!!
Och sedan är det inte dumt att smörja ofta. Rekomenderas två ggr om året av SAAB. På vintern när man avfettar ofta är det extra noga att smörja glidytorna, eftersom avfettningsmedlet sköljer bort oljan. När det är dax för bromsbyte är det god ide att knuffa oken fram och tillbaka HELA vägen mellan ändlägena. På så vis ledas dom upp, och man får in olja överallt.
M.V.H ”Tobbe” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.