Fixa tempgivaren

Forum Modellspecifika forum OG900 Fixa tempgivaren

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-16 20:01.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25473

    jolin
    Deltagare

    Dags att ta tag i den taskiga tempgivaren på min bruksbil (alltså den givaren som går till motorstyrningen). Blev stående hemma idag när jag vänt efter en kilometer för att hämta en grej jag glömt – precis fel tillfälle att stänga av motorn när den blivit halvvarm. Efter en kvart – tjugo minuter gick det ju bra (vet inte om motorns avsvalning eller 5-56 på kontakthuset var det som fick det hela att funka) men det är ju värdelöst om man inte kan stänga av motorn när som helst.

    Antingen ska givaren bytas, eller så är det oxiderat och räcker med att putsa upp kontakterna. Bara att plocka isär och kolla, eller? Men – kontakthuset satt som berget. Det kändes inte vettigt, jag måste göra något dumt. Jag antar att den lilla fjädern i ståltråd ska demonteras och låser kontaktstycket på något vänster? Det är alltså en Lucasgivare, den blå.

    Nästa fundering är ju hur det ser ut i botten på givaren, vad den mäter mot. Är den doppad ner i en kylvattenkanal? Då lär det väl behövas någon värmetålig form av gängtejp för att få det tätt?

    #187895

    joh900
    Deltagare

    Byt givaren så ska det nog fungera som det ska igen, antingen från skroten eller ny från Speedparts. Den sitter i en vattenkanal ja, jag har aldrig behövt använda gängtejp på den givaren för att få tätt så det ska nog inte behövas.

    En ny kostar under 190kr på Speedparts, så betala inte för mycket på skroten.

    MVH

    #188063

    plankan
    Deltagare

    @jolin wrote:

    Dags att ta tag i den taskiga tempgivaren på min bruksbil
    Det är alltså en Lucasgivare, den blå.

    Nu menar du väl ändå att kontaktstycket är blått –
    för givaren i insuget till Lucasbilarna skall dock vara svart 🙄

    #188072

    jolin
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @jolin wrote:

    Dags att ta tag i den taskiga tempgivaren på min bruksbil
    Det är alltså en Lucasgivare, den blå.

    Nu menar du väl ändå att kontaktstycket är blått –
    för givaren i insuget till Lucasbilarna skall dock vara svart 🙄

    OK, jag trodde att det var en del som hörde till själva givaren. Det orsakade en del förvirring, för om jag kollar på Speedparts så ser sexkantskallen med den lilla plattan (på 10.85006) ut som den som sitter i bilen, utom det att plastklossen är blå (som på 10.2396). Bara antog att färgen fanns för att man ska slippa gräva fram boxen för att veta vilken givare som ska monteras. Dessutom blandade jag ihop vilken som var blå och vilken som inte var blå.

    Hur som helst har jag fortfarande inte begripit hur det hela är tänkt att monteras isär. Det finns ju två ställen, mellan givare och plastkloss resp mellan plastkloss och gummitutan på kablaget. Dessutom verkar den där ståltrådsgrimman sitta som f-n, jag antar att den låser det hela på något sätt. Provat att vricka på olika håll för att se hur den ska lossas, men den ger inga ledtrådar.

    Jaja, blir väl tid att kolla nästa helg, ska iväg nu, sedan har jag ingen chans meka i dagsljus förreän tidigast lördag.

    #188074

    joh900
    Deltagare

    Metallbygeln som du beskriver skall du trycka på, då släpper kontaktstycket från givaren och du kan dra lös det. Skarven är mellan givare och plastkloss om jag tolkar dig rätt. Bygeln kan kärva lite, så prova tryck lite försiktigt med en mejsel, tång eller liknande så ska den släppa. Efter det brukar det gå bra att hålla nere den med fingrarna.

    MVH

    #188083

    jolin
    Deltagare

    Tack! Hann kolla hur det såg ut innan ljuset försvann för dagen. Så enkelt det är när man sett hur grejorna ser ut när de är isär. Kontakterna såg oväntat blanka ut. Hursomhelst får jag göra ett försök att beställa på Speedparts. Försökte för två år sedan, då kom det aldrig någon givare…
    Det egentliga problemet gissar jag annars är kablaget. Gummitutan och ytterisoleringen har spruckit så att man ser kablarna inuti. Antagligen vandrar det in fukt den vägen. Får fundera ut nåt som man kan montera över för att skydda.

    #188084

    plankan
    Deltagare

    @jolin wrote:

    Får fundera ut nåt som man kan montera över för att skydda.

    Det går att peta ut stiften –
    så dra en runda på skroten och klipp av en likadan anslutning där gummihättan är bra på.
    Fick göra detta på min projektbil då den blåa anslutningen var knäckt vid låsfjädern

    #188094

    joh900
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @jolin wrote:

    Får fundera ut nåt som man kan montera över för att skydda.

    Det går att peta ut stiften –
    så dra en runda på skroten och klipp av en likadan anslutning där gummihättan är bra på.
    Fick göra detta på min projektbil då den blåa anslutningen var knäckt vid låsfjädern

    Stämmer bra det, jag har stiftat ur mina med en spetsig liten syl. Borde gå med en väldigt, väldigt lite plattmejsel också. Förövrigt kan man använda sig av stift ur bilstereo ISO-kontakter om något stift skulle vara dåligt.

    MVH

    #188295

    jolin
    Deltagare

    Efter att ha väntat från söndag till fredag, tog jag kontakt med Speedparts via mail (de säger på telefon att de inte svarar i telefon..). Fick hyfsat snabbt svar ”Tempgivare har vi inte på lager, fick du inte veta det vid beställningen?”. Det hade jag nu inte fått.. men jag fick annullera ordern och beställde istället på Skruvat.se, varifrån givaren dök upp pronto.
    Fram tills dess hade jag hela veckan fram till fredagen varit tvungen att rycka kabeln för att över huvud taget få igång bilen. Helt annorlunda beteende mot tidigare – jag fick värma motorn lite (20-30 sekunder) och sedan kunde jag återmontera kabeln och ”övertala” igång bilen på ett par tre försök. Tomgången var då nästan obefintlig, släppte man gasen självdog den rätt snabbt. Men när motorn blivit varm, gick den kalasfint. Ingen CE-lampa, inget konstigt beteende vid halvvarmt. Styrenheten föreföll helt enkelt ge för lite soppa, som om den ansåg att motorn var varm från början (m a o kortis eller nära kortis i givaren). På fredagen (7:e) startade bilen på en gång, utan ryckt kabel, och har sedan dess funkat utan anmärkning (hela förra veckan). Piggare än någonsin, drar dessutom en smula mindre soppa.
    Enligt principen ”if it’s not broke, don’t fix it”, så har jag inte monterat givaren från Skruvat, den får ligga i handskfacket så länge.. en simpel NTC-termistor borde inte kunna gå sönder, taskigt kablage är däremot en helt annan historia. Oxiderade kontakter kommer ju med åren, det är bara att ta ett djupt andetag inför allt jävulskap som kan förväntas i den vägen.

    Tack för hjälpen – jag kan verka rätt korkad ibland, men jag är nog mest okunnig (en viss skillnad). Och här får man den kunskap man saknar! 😀

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng