Fläktmotstånd og900S 1992

Forum Modellspecifika forum OG900 Fläktmotstånd og900S 1992

Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-24 20:15.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

ola
    Deltagare

Någon som vet var fläktmotståndet sitter? Bilen är en 900S cab 1992 med AC.
    Kan inte hitta det…

Tack på förhand.

Martin
    Deltagare

Kan detta vara till hjälp?

Motståndet är markerat med blått

Tack snälla Martin. Då var vi på rätt spår trots allt!

Men hur i tusan byter man ut den?

Mvh Ola/Sten-Arvid

Martin
    Deltagare

Jag tillhör de lyckliga som (ännu) inte bytt… 😉
    Jag har däremot fått min beskärda del av 900-mek denna sommar, men det är en annan historia.

Utan att veta skulle jag börja med att demontera högtalargallren för att försöka få pejl på situationen. Det är möjligt att du/ni sedan kan behöva demontera själva frontpanelen. Den sitter med fyra olika långa skruvar undertill förväxla dem inte vid återmontering.

ola
    Deltagare

Man kommer åt motståndet genom att demontera vänster högtalargaller. Man kan plocka ur radion också för att få lite bättre koll. Man drar sig i det längsta för att plocka ur frontpanelen med alla reglage…
    Men vi går bet på hur den sitter fast. Limmad? Bara att bända loss? Såg inga skruvar varken i verkligheten eller i din (tack!) sprängskiss.

Martin
    Deltagare

Radion förstås, det glömde jag.
    Skruvarna sitter väl dolda i framkanten/undersidan på panelen. I skissen är de märkta [color:#3366FF]47-50[/color] och styrs av plaströren [color:#3366FF]32-34[/color]. Nr [color:#3366FF]49 [/color]sitter försåtligt nog bakom askkoppen. Skruvarna greppar i underkant av instrumentpanelens översida och låser på så sätt fast insatsen [color:#3366FF](21)[/color].
    Förväxlar man dem vid återmontering finns det en risk för att man spräcker panelen.

ola
    Deltagare

Här har vi den rackaren. Ser ut att sitta med fyra clips.
    http://img.eautopartscatalog.com/live/R203256740OES.JPG

Får ge mig på den igen imorgon – borde gå att byta den via högtalarhålet.. Tack för hjälpen, Martin!

ola
    Deltagare

Kunde förstås inte hålla mig… Gick bra att dra loss den med armen krokig in genom högtalarhålet. Bara för att konstatera att ”den lille brödrosten” var hel…

Kanske dags att beskriva felet: Fläkten går inte annat än på full effekt via luftflödesvredet. 3-stegsvredet för fläkthastighet är dött, men när man kontrollerar det med mätinstrument verkar det kurant. Likaså är alla kablar hela. Fläktmotståndet var länge huvudmisstänkt, men verkar nu kunna avskrivas.

Någon som har en idé om felkälla?

Påverkar tex AC:n fläkthastigheten på något sätt? Frågar eftersom den nämligen aldrig har funkat och jag undrar därför om den kanske spökar här på något sätt. (Fläkten har dock fungerat tidigare…)

Problemet är löst 😀

Efter att Ola och jag gått igenom hela systemet upptäckte jag nyss en lös kabel i luftflödesvredet :crazy:

Tack för all hjälp på vägen :worshippy:

porsche944
    Deltagare

Den lilla kabeln är lätt att peta ur läge när man plockar med radion eller byter värmekran och tar av reglage staget, utan kabel= fullfart på fläkten.

Ja du Michael; vad man kan dra på sig om man inte är uppmärksam :sick:

Nu hade Ola glömt VHB, men jag hade en gammal Haynes liggande. Tyvärr var inte kopplingsschemana up to date. Hans 1992 og900 Cab EP kommer från Italien. Så där stämde det inte helt.

Det är inte första gången jag går på en så ”enkel” nit. Under alla dessa år man rotat i Saabar, förbiser man ibland bagatellfel och tror att det är värre saker på gång :whistle:

Men visst blir man glad, när man upptäcker en miss som denna. Vi var på väg att köpa nya delar innan jag mätte upp allt ordentligt. Men nu kan både Ola och jag funktionen av hela fläktsystemet 😀

Nu funkade fläkten igen när de gav sig iväg till sitt sommarboende i Alvestatrakten.
    Just nu behövs den ju inte så mycket. Nu är det bra torkare som gäller. Men vid visiten i Trollhättan på jubileumet hade de det jobbigt när den inte gick i den starka hettan.

Återstår att byta tempgivaren till temperaturmätaren. Mätaren visar hela tiden på låg temperatur, men kylfläkten går in ibland. Så vi tolkar det som dålig tempgivare.
    Men ”jäklar” vad den sitter gömd! Är tacksam för tips hur man byter den. Måste det lossas slangar?

Skåneregniga hälsningar från far o son i Perstorp 😡

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng