För mycket olja eller?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / För mycket olja eller?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / För mycket olja eller?

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • maj 14, 2022 at 21:11 #493991

      Hej
      På min 99 -72 2.0l manuell låda….
      Tror mig hittat varför det är olja under motorn.
      Det sitter ett lock vid lamellaxlen mot kylarn.
      Blir oljigt där när man kört…. Verkar vara någon form av avluftning.
      Bytte olja i lådan för något år sedan. Vet att jag läste i Vst boken om volymen… kommer inte ihåg nu bara…
      Kan jag ha fått i för mycket olja?
      Har sett att det sitter ett annat lock på senare lådor som verkar mer tätt… kanske har en annan lösning på avluftning… kanske inte behövs någon avluftning… fast då kanske det trycker ut i någon p-box….
      Någon som råkat ut för detta?
      Hade varit skönt att slippa markera revir🤪
      //Patric

        maj 20, 2022 at 20:43 #494156

        Är det någon som känner igen eller vet om det går att få tag i pos 29?

          maj 21, 2022 at 10:48 #494161

          jag är usel på drevlådorna, kedjelådorna har en packning på sitt lock. sitter ingen o-ring att byta eller kanske en packning som du kan kopiera till packnignsark? är ju inte nått tryck direkt skulle jag våga lova, så liknande tjocklek och material borde ju funka utan att var skitpetig.

            maj 21, 2022 at 22:07 #494181

            Själva locket läcker inte utan det kommer från avluftningen i lamellaxellocket pos 27.
            Pos 29 har en annan utformning.
            Verkar vara luftning högre upp.
            Är egentligen inget problem om man tvättar rent lite oftare…. Några droppar varje gång man kör blir ju snart en helt ner kletad motor.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.