Förardörr går inte att öppna utifrån 1975 v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Förardörr går inte att öppna utifrån 1975 v4

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-06-23 23:24.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Victor Ödmark
    Deltagare

Hej, fick bli ett till inlägg idag.
    Som nybliven v4 ägare lyckades jag skämmigt nog vrida nyckeln i dörrlåset ett par varv innan jag insåg att det inte finns några stopp! 😳

Och nu går dörren inte att öppna utifrån! Inifrån går bra och låsa osv går bra också.
    Känns som att något lossnat i mekanismen till själva knappen.

Innan jag river lös dörrsida tänkte jag be om nåt tips, nån bild/sprängskiss på hur det ser ut?

2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
    2001 Saab 9-3 Aero
    Speedparts steg 1
    1993 Saab 9000 2.3T
    1992 Saab 900

Janne Hagnell
    Moderator

Det är så simpelt att det bara sitter en metallplatta i änden på låskolven. När plattan pekar mot låskistan når den fram till densamma och dörren går att öppna. Annars trycker metallplattan bara i tomma luften inne i dörren.
    På handtaget inne i dörren sitter spärrar som gör att det inte går att snurra runt, runt. Plattan sitter bara med en skruv i låskolven och min gissning är att skruven gängat ur sig och den och metallplattan ligger på botten av dörren. Enkelt att fixa, men dörrsidan måste förstås loss.

John Ahlberg
    Deltagare

Kan vara så att det är allmänt slitet och glappt mellan den rörliga låscylindern och handtaget också, som på min Spökplumpen. Där snurrar hela låscylindern och låter jag någon annan låsa upp blir det garanterat problem eftersom både låscylinderns yttre och inre delar måste stämma så att plattan Janne skrev om ovan pekar åt rätt håll. Jag måste vara noga med att alltid hålla fast låscylindern medan jag vrider runt nyckeln.

Tänker jag rätt nu ska nyckelskåran vara horisontell när dörren är olåst och vertikal när det är låst. (hade varit smidigare med tvärt om i de fall man bara vill låsa upp, öppna snabbt och låsa igen med nyckeln kvar i låset)

Har skruven Jannen nämnde gängat ur sig och ”plattan” trillat loss borde man kunna höra den skramla om man bultar i underkant på dörren, alternativt kunna treva sig fram inuti dörren efter att försiktigt ha bänt loss klädseln endast i nederkant. Var MYCKET försiktig med clipsen som håller klädseln, de är svåra att få loss utan att riva sönder masoniten, Bäst är att använda en flat och bred mejsel eller ännu hellre ett inte allt för vasst stämjärn som förs hela vägen in till varje clips innan man bänder.

bilomnibussen
    Deltagare

Det tycks kunna bli så att plattan i dörrknappens ände hamnar bakom den klack på själva låset den är avsedd att trycka till. Jag har det problemet nu. Ska det inte finnas någon fjäderbelastning i själva låset som drar det i rätt läge, tänkte slippa skruva bort låset bara för att se hur det ser ut inuti.
    Mvh Jan G

Victor Ödmark
    Deltagare

Var låscylindern och den lilla ”plattan” som hade hamnat i osynk.
    När dörren var låst låg plattan i det läge då man kan öppna dörren, och när dörren var öppen tryckte man bara plattan ut i tomma intet!

Tur det är lättskruvat, tog 5 min att fixa 😁

2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
    2001 Saab 9-3 Aero
    Speedparts steg 1
    1993 Saab 9000 2.3T
    1992 Saab 900

Janne Hagnell
    Moderator

Så bra! Ja, det är som sagt en synnerligen simpel konstruktion samtidigt som det är en väldigt udda lösning med de två parallella låssystemen.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.