Fördelardrivning-tätningar

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Fördelardrivning-tätningar

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-01 18:14 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12940
    sabina51
    Deltagare

    Hej!
    Skall byta tätningar i fördelardrivningen på min 65:a, läcker ut fett bakom remskivan när man försöker pumpa i fett och det man lyckats få in rinner ut ganska snabbt när man kör och det blivet varmt . När man läser vekstadshandboken skall det vara en del specialverktyg (olika former av avdragare).
    Min fråga är om man kan demontera/montera utan specialverktyg. Vad använder ni i sådant fall istället.
    Hälsn Leffe

    #68547
    Dicst
    Deltagare

    Hej,
    Det är ganska ömtåliga saker det där och mycket individuellt hur hårt det sitter. Remskivan måste man få loss på ett kontrollerat sätt om den sitter fast, helst med avsedd avdragare för annars spricker den ganska lätt. Sen brukar både yttre och inre kåpan samt drevet i fördelarväxeln sitta rätt ordentligt om man ha otur. Alla dessa är också ömtåliga och sprickbenägna, så att lirka med skruvmejslar och annat jox brukar sluta med att det går flisor ur nånting som snabbt blir obrukbart. Själv petar jag sällan på dessa utan att hela motorn är isärtagen. Jag brukar t ex pressa in fördelarväxelhusets detaljer i position strax innan jag momentdrar bottendelen vid ihopmontering av motorer för att minimera risken för skador på bl a O-ringar o dyl.
    Eftersom du har färskt fett i växeln verkar det som kanske det inte sitter så förb-t ändå. Om du får bort remskivan så märker du hur pass hårt det sitter och då vet du samtidigt vad du vågar göra. Man kan isåfall dra ut yttre kåpan med krokar gjorda i grov ståltråd genom att ta tag i den packbox du ändå ska offra.

    /D

    #88660
    sabina51
    Deltagare

    Kanske bäst att man köper på sig några mindre avdragare och försöker få dem anpassade. Har en del kontakter på en verkstadsmekanisk firma. försöker undvika att riva hela motorn, då den rent mekaniskt fungerar och låter alldeles utmärkt och då skall man väl röra så lite som möjligt.
    Leffe

    #61416
    sabina51
    Deltagare

    Jag har nu fått isär hela fördelardrivningen, gick ganska lätt utan specialverktyg och pressat i nya tätningar. Har också köpt speciellt värmetåligt fett som Saabklubben säljer. Skall montera ihop det hela och hoppas att det blir bättre.
    Hälsn Leffe

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng