Fördelning av klubbens resurser
Forum / Klubbinformation / Styrelsen informerar / Hemsidan / Fördelning av klubbens resurser
Forum / Klubbinformation / Styrelsen informerar / Hemsidan / Fördelning av klubbens resurser
- Detta ämne har 31 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-20 18:03 av Dicst.
-
FörfattareInlägg
-
Delat ursprungstråden (viewtopic.php?f=5&t=3181) där det blev off topic. /Patrik
Det finns en enkel anledning till att det inte finns mer delar, verktygen kostar som sagts pengar och så länge klubben lägger:
300.000 :- sek på klubbtidningen som har ett visst underhållningsvärde.
240.000:- sek på gamla reservdelar till og900/9000.
60.000:- sek på nytillverkning av delar till tvåtakt/V4Dessa summor gäller för 2010.
Så kommer det ta en mycket lång tid innan vi får fram de delar vi väntar på…
Men det är denna fördelning av klubbens medel som medlemmarna uppenbarligen vill ha….
januari 30, 2012 at 12:20 #38699Man kan ju inte bara ta ett år och se det som en generell standard. Nästa år kanske summorna är de omvända. Det finns inga principbeslut som säger hur mycket som ska läggas per modell.
Till viss del styrs utläggen också efter omständigheterna. Dyker det upp ett bra parti till tex 900 så kan det köpas in, även om vi kanske i rättvisans namn egentligen borde köpt delar till 92. Men det går ju inte att planera vad för partier som ska dyka upp eller vilka tillverkningsmöjligheter som kommer i vår väg.nä jag menade rent generellt……….är det ens ekonomiskt försvarbart att lägga så mycket på en enskild grupp reservdelar som kanske bara blir hyllvärmare? Nu kanske det har sålts för lika mycket vad vet jag men det känns konstigt att sånt här prioriteras när klubben inte ens har haft en riktig matrikel på åtskilliga år……………….
januari 30, 2012 at 12:32 #38703Varför skulle det bli hyllvärmare bara för att det är till nyare bilar? Vi har pratat om detta en del i styrelsen, alltså vilka modeller som kommer att vara populära i framtiden. I takt med att yngre kommer in tror jag att intresset faller mer på yngre bilar. Nån som är äldre än mig vurmar för 92an som de växt upp med. Själv är jag uppväxt med V4a och 99. Andra har sina Saabrötter i 900an.
januari 30, 2012 at 12:36 #38704Matrikeln har vi prioriterat bort pga de mycket höga kostnaderna för en sådan. De pengarna har vi istället valt att lägga på redervdelar. Jag minns inte exakt vad matrikeln skulle kosta i tryck och porto men har för mig att det med råge skulle sluka de pengar som las på delar 2T/V4 som Lars redovisade tidigare.
Personligen är jag tacksam att klubben köper in delar till 99/900/9000 medan det fortfarande finns. Att det är en orättvis fördelning mellan modellerna är inget som kommer att bestå. Snart är lagren med ”nyare” delar också borta. Då kan man använda resurserna till nytillverkning.
Att uppdelningen av klubbens pengar mellan delar/tidning/etc. diskuteras är bra och där skiljer sig åsikterna åt ordentligt misstänker jag. Jag hade gärna sett att en del av pengarna som läggs på tidningen användes till delar istället… Och matrikel går bort för min del.
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 1972@phermansson wrote:
Man kan ju inte bara ta ett år och se det som en generell standard. Nästa år kanske summorna är de omvända. Det finns inga principbeslut som säger hur mycket som ska läggas per modell.
Till viss del styrs utläggen också efter omständigheterna. Dyker det upp ett bra parti till tex 900 så kan det köpas in, även om vi kanske i rättvisans namn egentligen borde köpt delar till 92. Men det går ju inte att planera vad för partier som ska dyka upp eller vilka tillverkningsmöjligheter som kommer i vår väg.Vi borde kanske ta en funderare på vad medlemmarna sitter och väntar på, år efter år….
Klubbens medlemmar håller på med 92-96 och nyare bilar. Borde vi inte få in de nya medlemmarna även på tvåtaktsspåret? De som provat blir ju fast…
Se t.ex på föryngringen som Isträffen har gett med nya entusiaster som börjar leka med Tvåtakt.Men när dessa nya entusiaster skall skaffa sig en Tvåtaktare och behöver delar….
Om vi drar paralellen med Volkswagen Bubblafolket så skulle dom inte ens drömma om att komma med argumentet att ”det finns ju nya Passat dieslar att köpa delar till så varför ta framåt något kul till bubblorna”
Att det hela tiden dyker upp något spännande ”billigt” parti som inte har sålts när bilarna gick som bruksbilar är lite oroande. Snart finns det billiga 9-5 delar att köpa in…
Som det sagts, vem har gett mandatet till att lägga pengarna i denna ordning. Klubben består av många äldre medlemmar som fortfarande väntar på delar till 92-96. Borde vi inte börja i rätt ände…
Att vi lägger 300.000:- på klubbtidningen är också intressant. Detta är lika mycket som alla reservdelar tillsammans….. 300.000:- borde räcka långt om vi skulle få för oss att ta fram nya framskärmar till kortnosarna till exempel….
januari 30, 2012 at 12:58 #35579Alla har olika smak och vi är en klubb som sysslar med Saab-bilar som är äldre än 25 år. Så är stadgarna skrivna, alltså har årsmötet gett styrelsen mandat att arbeta efter den förutsättningen i och med att stadgarna godkänts.
Dessutom har vi små resurser att röra oss med. Men det jobbas på flera håll för att förbättra detta. Bland annat nytt portoavtal och ev nytt tryckeri för tidningen vilket pressar kostnaderna. Den nya lagerlösningen effektiviserar flödet. Arbete pågår för internationellt samarbete om nytillverkning av delar mm mm.
För klubbtidningens 300.000:-/ PER ÅR!!!! så borde vi komma mycket långt med dom plåtdetaljer som efterfrågas i början av denna tråden…..
Gör ett litet räkneexempel på mycket nytillverkning vi kan får till på säg fem år…. 1.500.000:- på plåtvertyg, gummiverktyg.
Med dessa summor kan vi börja nytillverka slangar i motorrum och gummidetaljer/lister till 99-900 som redan börjar bli bekymmer med att få tag i….
Hur mycket är klubbtidningen värd?
Ja som Lars beskriver så kommer det aldrig att sluta dyka upp partier som ingen annan blir av med och många delar är och förblir hyllvärmare även hos saabklubben även om intentionen är att det naturligtvis ska gå att sälja.
Det som förvånar mig är attityden i styrelsen på hur detta ska fungera men är det enkom styrelsen som bestämmer detta på årsmötena eller hur fungerar det? Jag som medlem har då inte sett röken av varken enkäter eller nåt annat hur reservdelsgruppen ska arbeta och vad mina medlemspengar ska användas till………..
@phermansson wrote:
Alla har olika smak och vi är en klubb som sysslar med Saab-bilar som är äldre än 25 år. Så är stadgarna skrivna, alltså har årsmötet gett styrelsen mandat att arbeta efter den förutsättningen i och med att stadgarna godkänts.
Dessutom har vi små resurser att röra oss med. Men det jobbas på flera håll för att förbättra detta. Bland annat nytt portoavtal och ev nytt tryckeri för tidningen vilket pressar kostnaderna. Den nya lagerlösningen effektiviserar flödet. Arbete pågår för internationellt samarbete om nytillverkning av delar mm mm.
Låt oss inte gå i polemik kring vilken bil som är viktigast, jag vill se att vi tar fram delar till alla modellerna, men vad jag säger är att det borde finns en medveten prioritering och inte en opportunistisk prioritering…
Dessa frågor kanske borde avgöras av medlemmarna, hur prioriteringen skall göras…. Det går väl att se hur fördelningen på fordonsinnehavet ligger?
januari 30, 2012 at 13:07 #38706@Stefan wrote:
Ja som Lars beskriver så kommer det aldrig att sluta dyka upp partier som ingen annan blir av med och många delar är och förblir hyllvärmare även hos saabklubben även om intentionen är att det naturligtvis ska gå att sälja.
Det som förvånar mig är attityden i styrelsen på hur detta ska fungera men är det enkom styrelsen som bestämmer detta på årsmötena eller hur fungerar det? Jag som medlem har då inte sett röken av varken enkäter eller nåt annat hur reservdelsgruppen ska arbeta och vad mina medlemspengar ska användas till………..
Vi gjorde en stor enkät under 2008-2009 nånstans.
Och har man åsikter om hur vi sköter vårt jobb är det ju bara att säga till.januari 30, 2012 at 13:11 #38707@lars2t wrote:
Låt oss inte gå i polemik kring vilken bil som är viktigast, jag vill se att vi tar fram delar till alla modellerna, men vad jag säger är att det borde finns en medveten prioritering och inte en opportunistisk prioritering…
Dessa frågor kanske borde avgöras av medlemmarna, hur prioriteringen skall göras…. Det går väl att se hur fördelningen på fordonsinnehavet ligger?Jo vad gäller nytillverkning går det ju att göra så. Där har vi inte kommit hela vägen fram än med tanke på att reselvdelsverksamheten omorganiserats flera gånger om under de senaste åren. Vi har fått lägga mycket tid och energi på att få försäljningen att öht fungera. Men vi hoppas att det blir bättre nu när vi har fått en man som ska syssla mer med detta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.