Fördelning av klubbens resurser
Forum / Klubbinformation / Styrelsen informerar / Hemsidan / Fördelning av klubbens resurser
Forum / Klubbinformation / Styrelsen informerar / Hemsidan / Fördelning av klubbens resurser
- Detta ämne har 31 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-20 18:03 av Dicst.
-
FörfattareInlägg
-
[/quote]Jo vad gäller nytillverkning går det ju att göra så. Där har vi inte kommit hela vägen fram än med tanke på att reselvdelsverksamheten omorganiserats flera gånger om under de senaste åren. Vi har fått lägga mycket tid och energi på att få försäljningen att öht fungera. Men vi hoppas att det blir bättre nu när vi har fått en man som ska syssla mer med detta.[/quote]
Det ena behöver inte utesluta det andra? Det går väl att bedriva både flytt och framtagning av nya delar?
missförstå mig rätt, det är ingen kritik mot de som sköter det. Ni har mitt fulla förtroende men det borde rimligen kunna vara liiite mer insyn i vad som händer reservdelsmässigt och då särskilt i klubbtidningen. Typ en egen avdelning. Nu känns det lite som att de arbetar i det dolda och bestämmer vad som ska köpas in och inte ihop med valda delar av styrelsen.
januari 30, 2012 at 13:24 #38713@Stefan wrote:
missförstå mig rätt, det är ingen kritik mot de som sköter det. Ni har mitt fulla förtroende men det borde rimligen kunna vara liiite mer insyn i vad som händer reservdelsmässigt och då särskilt i klubbtidningen. Typ en egen avdelning. Nu känns det lite som att de arbetar i det dolda och bestämmer vad som ska köpas in och inte ihop med valda delar av styrelsen.
Tack, det låter bra!
Tanken med en form av rapport från reservdelsgruppen i Bakrutan är inte dum enligt min mening. Det borde vi kunna lösa.Rapporter från reservdelsgruppen i bakrutan borde väl vara nåt man kunnat fixa för länge sen? Varför kommer liksom sånt i skymundan? Det är vad jag vet en förening och i en sådan meddelar man medlemmarna om vad som händer om det mesta som försiggår. Nu är det mer som att en liten grupp driver en egen reservdelsfirma snart. Pengar har de att konsumera som det verkar och annat prioriteras bort?
Finns det nå protokoll från nåt styrelsemöte där man bestämde att köpa in dessa delar för 240 000 totalt eller har jag missuppfattat nånting gällande summorna? Det låter liksom helt befängt att man på årsmötet bestämde att så mycket ska gå till just detta utan att man har gjort nån översikt om det bär sig eller inte.
Rättvisedelen mellan modeller kan man ju diskutera i evigheter men då hade man lika gärna kunnat budgetera att nytillverkningar får kosta så mycket och inköp av surplus får kosta så mycket och inom det har man att röra sig med.januari 30, 2012 at 13:54 #38715Angående rapporter i Bakrutan: Man kan alltid vara efterklok. Men som bekant har personalomsättningen varit stor i både styrelsen och reservdelsgruppen, samtidigt som det omorganiserats. Ingen har väl tänkt på det helt enkelt. Men nu är frågan lyft och jag hoppas att vi ska kunna ordna nått.
Årsmötet har inte beslutat om summan 240000:-. Årsmötet ger styrelsen i förtroende att sköta detaljerna. Styrelsen delegerar sedan uppgifter till diverse arbetsgrupper med varierande grader av befogenheter och ansvar.
Och vi köper inte in delar utan att bedöma nyttan av inköpet, givetvis inte. Det har köpts in en del partier, men vi har också valt bort partier som inte ansetts lönsamma.@phermansson wrote:
@lars2t wrote:
Det ena behöver inte utesluta det andra? Det går väl att bedriva både flytt och framtagning av nya delar?
Jo i viss mån, och det har också gjorts. Men vi kan inte göra allt på en gång, det finns det varken pengar, tid eller personal till.
Då är alltså prioritering och fördelning av ekonomin inget som vi skall diskutera?
januari 30, 2012 at 16:52 #38716Jo det har jag väl inte sagt? Medlemmarna kan och ska ha åsikter. Men detaljplaneringen sker givetvis i styrelsen/arbetsgrupperna.
januari 30, 2012 at 17:39 #38724Tråden har blivit totalt OT, de flesta inläggen har inget med grundfrågan att göra, den borde dock finnas kvar anser jag, men den kanske borde vara en egen tråd, jag anser att en sån här tråd där det här diskuteras är bra, då rörs det om lite i grytan vilket kanske är bra ibland.
/Anders
februari 9, 2012 at 13:01 #39395@lars2t wrote:
Delat ursprungstråden (viewtopic.php?f=5&t=3181) där det blev off topic. /Patrik
Det finns en enkel anledning till att det inte finns mer delar, verktygen kostar som sagts pengar och så länge klubben lägger:
300.000 :- sek på klubbtidningen som har ett visst underhållningsvärde.
240.000:- sek på gamla reservdelar till og900/9000.
60.000:- sek på nytillverkning av delar till tvåtakt/V4Dessa summor gäller för 2010.
Så kommer det ta en mycket lång tid innan vi får fram de delar vi väntar på…
Men det är denna fördelning av klubbens medel som medlemmarna uppenbarligen vill ha….
Hej Lars och alla andra.
Jag har varit aktiv i reservdelsgruppen sedan 2007 och var med och startade upp 99-900 reservdelslagret till Saabklubben. Jag var faktiskt lite tveksam till hur det skulle funka med reservdelsförsäljningen till dem bilarna. Samma sak gällde för styrelsen. Det började lite trevande men efter ett tag när medlemmarna fick upp ögonen för att det fanns började det rulla på. reservdelsgruppen och styrelsen har varit överens om att köpa in NOS lager från Saabs egen reservdelsverksamhet liggandes på Arnö samt Saabhandlare mm över hela landet och även från utlandet.
Vi som jobbar med det här försöker att få så bra priser på delarna det bara är möjligt och det har vi fått framförallt av Saabhandlarna i Sverige, Annars har vi inte köpt delarna, vi är väl medvetna om att det är klubbmedlemmarnas pengar som vi har ansvar för. Det är ju så att vi hållit en väldigt låg prisnivå på delarna så att klubbmedlemmarna ska kunna komma igång med projekten samtidigt som klubben ska få ett överskott för nytillverkning av delar. Men priserna har stigit och kommer att stiga mera.
Vi har som prioritering att nytillverkning först ska gå till 92-96-bilarna och det har det gjort, det vet väl du Lars? Det kommer att vara omöjligt att klubben inte kommer att ha hyllvärmare (finns även nytillverkade sådana exempel.)
Vi kan ta ett exempel på vad verktygskostnaden blev till bromssköldarna fram för Saab Sport och Saab V4 67-80 bara ,det kostade medlemmarna 100,000:- sedan tillkommer ju produktionskostnaden på ca: 250:-/ sköld. Det är oerhörda pengar som det handlar om, därför är det jätteviktigt att köpa upp NOS delar så länge det finns till 99-9000 modellerna. Klubben kommer inte att ha stora möjligheter att tillhandahålla så mycket nytillverkat för dem modellerna.
Det mest frustrerande är att allt som ska göras till Saabklubben tar lång tid ifrån offerter till färdigställande av produkten. Det beror på att tillverkaren inte tar oss först i kön p.g.a det ”lilla antalet” av delar som klubben beställer av dem. Allt handlar som sagt vad om Pengar.
Kan hålla med om att reservdelsgruppen inte varit synligast i Forumet eller i Tidningen. Det har nog sina orsaker, tiden räcker inte till att vara med överallt, för är det något som tar tid är det att sköta en reservdelsverksamhet. men förhoppningsvis blir det bättre i framtiden.
Delar som är under nytillverkning nu är bara till 92-96:
Drivknutsdamask Saab 92
Styrväxeldamask Saab 92
Vattenslangar Saab 93
Bakre Växellådsupphängning: Saab 93,95,96 alla 3 modellerna inkl V4
Vulkad Vindrutelist 93-95,96 58-67
Skraplister till Sidorutor: 93-96 58-80
Vevhusventilationsslangar: Saab V4 enkel o tvåportsförgasare
Mittdel stötfångare fram: 93-96 56-64
Bromshuvudcylinder: 95-96 1964-1968
Huvudkopplingscylinder 95-96 65-68
Standardhjulbult 93-96Nytillverkning görs både i Sverige och i utlandet.
Sist men inte minst vill jag tacka Patrik Hermansson som står upp för Saabklubbens mångfald av Saab bilar och Saabklubbens reservdelsverksamhet.
Vänliga Hälsningar:
Jan Karlsson
F.D SSK Reservdelsgrupp.
Saab 95,96,99.Klubbens verksamhet med reservdel försäljning och ny framtagning av delar tycker hör till klubbens kärnverksamhet. Dock kan frågan om klubbtidningen diskuteras jag föreslår att den skickas per e-post för att åtminstone spara tryck och porto kostnader.
Jag önskar att klubben arbetar för att komma över så mycket pappers och cad ritnings underlag som möjligt från Saabs konkurs, bra att ha för framtiden.
Personligen hoppas jag att klubben tar upp tillverkning på V4 yttre drivknutar.
februari 9, 2012 at 18:12 #39410Bakrutans vara eller icka vara i pappersform har stötts och blötts i omgångar. Det som gör det helt omöjligt att köra den digitalt är ju att en stor del av medlemmarna inte använder dator. Dessutom skulle det vara organistoriskt vansine att skicka digitalt till hälften och trycka till hälften. Speciellt på ideell basis. Nån ska ju sköta det.
Vad gäller kostnaderna för bakrutan så pågår offertarbete för att skala av dess kostnader.Angående ritningar från Saab så är det ju en sak som ska kollas men det är ju nu ganska svårt att få grepp på vem man ska prata med. Konkursförvaltarna skulle knappast släppa in någon i arkiven just nu.
Thomas Ramsell
SSK Reservdelsgrupp@phermansson wrote:
@Stefan wrote:
Vi gjorde en stor enkät under 2008-2009 nånstans.
Och har man åsikter om hur vi sköter vårt jobb är det ju bara att säga till.Finns resultatet av den enkäten enkelt tillgänglig någonstans? Här på forumet tex. Om inte, vore det möjligt att lägga ut den på forumet innan årsmötet? Reservdelsförörjningen är en oerhört angelägen fråga för många medlemmar.
Hej Timo,
Det var just undertecknad som höll i både förslaget, genomförandet och presentationen av den undersökningen. Skulle inte tro att någon i nuvarande styrelsen har kvar den Power-point/Excel-filen, men ge mig ett par dagar så ska jag gräva fram infon ur min gamla bärbara dator.
Däremot är jag inte säker på om svaret på just den fråga Ni söker finns med i det underlaget, men det får vi väl snart se.Mvh
/D@Dicst wrote:
Hej Timo,
Det var just undertecknad som höll i både förslaget, genomförandet och presentationen av den undersökningen. Skulle inte tro att någon i nuvarande styrelsen har kvar den Power-point/Excel-filen, men ge mig ett par dagar så ska jag gräva fram infon ur min gamla bärbara dator.
Däremot är jag inte säker på om svaret på just den fråga Ni söker finns med i det underlaget, men det får vi väl snart se.Mvh
/DTack Dick! Jag har det inte den.
//Karl
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.