Fords växellådor och motorer 1960-1990

Forum Övrigt Allmänt Fords växellådor och motorer 1960-1990

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-14 19:20 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18803
    pettersson
    Deltagare

    Att man inte ska lita på det som står på wikipedia känner jag till. Läste på norsk wikipedia om Ford Escort när den här texten dök opp:
    En kuriositet i denne sammenhengen er at alle motorer og girkasser fra Ford Europas biler passer sammen fra 1960-tallet og fram til tidlig på 1990-tallet. Det gjør det for eksempel mulig å kombinere en gammel girkasse på 1970-talls Escort med en motor fra en 1980-talls Ford Sierra.
    Är det här sant och inkluderar det i så fall också SAAB V4?

    #128772
    fjurre
    Deltagare

    Om man kollar på motorns bakvägg där kopplingslådan sätts fast passar i V4an fords V4(”Tyska”)satt i ex: tarnus och V6 på 2,0L 2,3L 2,6L 2,8L och 2,9L
    EJ den ”Engelska” V4an som satt i ex trasit för den är helt annorlunda mot den ”Tyska”

    men jag vet inte hur det är med kopplingskåpans bakre vägg, men det är ju inte intressant för Saabar.

    /Axel

    #128804
    pettersson
    Deltagare

    Att inte Essex (Transit) motorn är samma som den tyska v4-v6 motorn känner jag till.
    Jag har ägt en Scorpio med v6 motor och har kvar Haynes boken till den. Där står det att Scorpion har två olika växelådor.
    Typ N avsedd för V6 och den så kallade Pinto-motorn.
    Typ MT75 avsedd för den motor med dubbla överliggande kamaxlar som 1989 ersatte Pinto-motorn.
    Pintomotorn ersatte v4:an i Taunusen i början av 70-talet
    Har Tyska V4-V6 samma passning mot växelådan som Pinto-motorn som är en radfyra?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.