Förgasar/tomgångsinställning -79

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Förgasar/tomgångsinställning -79

  • Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #471427
    Matttias
    Deltagare

    Söker råd från kunnigt folk. Jag får inte till inställningen riktigt på tomgång och blandning. Ryker lite svart vid gaspådrag (syns inte inifrån bilen) och de gamla tändstiften var sotiga men inte oljiga. Har justerat ventilspelet till korrekta mått, bytt till nya tändstift, gjort rent förgasaren, bytt packning. Hörde av mig till en uttrycklig Saabverkstad, men de ville inte åta sig några inställningsjobb på bilen ty den var för gammal. Jag har en digital varvräknare med reflextejp på fläktdrevet.. Solex dubbelportsförgasare.

    Är det någon som har tips på hur jag ska få till blandning och tomgång så att den går bra?

    Vänligen,
    Matttias

    • Detta ämne redigerades för 1 dag, 9 timmar sedan av .
    #471432
    Lars Evertsson
    Deltagare

    Ja du Mattias vad ska man säga? Att en modern Saab verkstad inte åtar sig arbeten med en äldre bil har ju sin förklaring. Det är ju som att jämföra ett äpple och en jordglob. Gamla bilar kräver en bilmekaniker och nya bilar kräver en dator och en reservdelsbytare. Din bil behöver kolla sin tändning inklusive fördelare med dess kondensator, brytarspetsar samt vakuumslangen som går till förgasaren. Om du suger i vakuumslangen ska du kunna se att det rör sig nere i fördelaren. Sedan har vi förgasaren som troligtvis är boven i dramat. I och med att den ryker lite svart så får nog motorn för mycket bensin och det kan nog bero på att choken inte öppnar tillräckligt fort och därmed får motorn för mycket bensin som gör att motorn verkar lite på fyllan. Det kan även vara så att din rengöring i förgasaren inte var tillräcklig. Tog du bort alla munstycken och gjorde dessa riktigt rena? Kollade du om flottörhusen har den mängd med bränsle som det ska vara? Den mängden styrs av den stora ventil som justeras av flottören som sitter i flottörhuset. Den ventilen (ventilerna) blir med tiden sliten och slutar då fungera som den ska. Nu är inte jag expert på just din Solex dubbel fugge, men den är väl ungefär som alla andra. Det är inget stort allvarligt fel, men den kräver lite tålamod och nybliven lärdom. ’PS’ Ett skitigt luftfilter fungerar som en extra choke.

    Lycka till/Lasse

    #471443
    Matttias
    Deltagare

    Hej Lasse!

    Tack för svaret. Som vanligt så glömde jag att skriva dit väsentlig information innan jag postade.

    Jag har ett brytarlöst system, och därför är inte brytarna en faktor. Alla vakuumslangar är bytta till nya, och det fungerar som det skall. Att svartröken beror på fet blandning är också min diagnos. Jag har dock gått bet på att få till blandningen och därmed också tomgången. Choken tycker jag verkar fungera som den ska i det hänseendet att jag stått och tittat på den medan motorn blir varm. Filtret är också det nybytt. Jag kan förstås inte lova att jag gjort rent förgasaren tillräckligt, då det var min första gång pillandes på en förgasare ö.h.t, men bilen gick avsevärt mycket bättre efter min operation. Alla munstycken är original. Bilen har endast gått (dokumenterat så) 6.500 mil. Ger sig munstycken på den sträckan? Åren är ju förstås 40 vid detta laget så tidens tand kan ju ha gjort sitt.. Finns det nya ersättningsmunstycken att få tag på eller måste man rentav byta förgasare? (ingen googling gjord).

    Flottörhuset har rätt mängd bränsle enligt min undersökning (enl. VHB)

    Problemet med fet blandning kvarstår alltjämt – jag har dock inte kollat tändningen mer än att rotorn stod enligt instruktion vid 6 grader på drevet.. På den frågan är dock har jag dock en undran. I VHB står det att tändningen skall vara 6 grader. På klisterlappen i motorutrymmet står dock 3 som tändgrad.. ?

    Matttias

    #471446
    Lars Evertsson
    Deltagare

    Hej igen! Om bilen bara har rullat ca 6500 mil behöver du inte byta förgasare eller munstycken. Däremot säger du själv att förgasaren har för fet blandning vilket jag tror är rätt. Men den kan inte helt plötsligt ge för fet blandning om ingenting har hänt. Ta bort luftrenaren och se till att choke spjällen står helt öppna. Ta tag i gasreglaget och varva upp motorn och titta på avgaserna. Visar det sig att avgaserna fortfarande är svarta när du gasar och choken är helt öppen då har du inte något chokeproblem, då är felet med all säkerhet lågfartsmunstycket som är boven i dramat. När du gör ren förgasaren måste du ta ur alla munstycken och verkligen se att dessa blir hel rena. Du måste även se till att alla kanaler som finns i förgasaren inte är igensatta. Tryckluft och förgasar eller bromsrengörning är ett måste. Kolla i VHB hur du ska ställa tändningen, ställ den sedan på 3grader som det står på lappen i motorutrymmet.

    Hälsn/Lasse

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.