förgasare x2

Forum Övrigt SSR förgasare x2

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-13 20:55.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14771

    anonymous
    Deltagare

    någon mer än mig som provat denna lösning.
    Jag har endast provkört dessa med
    resultat, svårstartad när motorn va varm!

    #98148

    enor
    Deltagare

    Den där varianten är mycket populär i Upphärad, med åtminstone 2 av mig kända anhängare! *ler*… Janne2Takt eller Kent kommer säkert att kommentera detta mitt påstående så snart någon av dem ser tråden!

    #98149

    gmc
    Deltagare

    Dahlin: I am thinking of fitting two port/twin carbs to my V4, what carbs are in the image and what was the donor car.

    Regards Gary McConnell

    #98150

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    This is for two stroke, Gary.

    /B

    #98151

    Martin Sigge
    Deltagare

    Nu passar jag på att fråga igen:

    Är det någon som kan förklara fördelen med flera små förgasare i stället för en stor? Att det går fortare har jag redan fattat, men vad är den principiella skillnaden?

    Ger det bättre blandning och bättre fyllnadsgrad, eller vad beror det på?

    Högre hipfaktor?

    Det vore intressant att få detta belyst av någon som förstår sig på.

    Cheers
    Martin O

    #98152

    stefan
    Deltagare

    normalt sett får du en högre gashastighet i flera små förgasare än en stor. Har man bara en jätteförgasare kan man få problem med tomgångsblandningar och sånt eftersom gashastigheten blir så låg genom halsringen.
    Allt beror på användningsområde, startar man bilen och ligger konstant på 8000 varv så spelar det mindre roll men vill man ha en bruksbil som startar och går snällt så är det alltid lättare att utgå från flera små.

    #98153

    anonymous
    Deltagare

    Kul att någon annan också provat med dubbla org förgasare.
    De svåra va att få till det så att båda spjälen lirade lika.
    Och att han surade ner sig i varma starter.
    Därför blev en adapter plata för -66 trippel förgasare
    mont på mitt Gr:2 -65 block.

    Ingen som har bild på liknande insug som visades på första bilden?

    #98154

    Martin Sigge
    Deltagare

    Tack för svaret Stefan,

    jag såg det inte förrän just nu. Så det handlar om bättre egenskaper i andra lägen än plattan i mattan alltså. Det kanske är förklaringen till att Silverpilen (Huskvarna) på sin tid hade en förgasare med två parallella rör och en trottel i varje. Den ena trotteln stod stängd ända tills den första redan hade öppnat fullt (eller nästan fullt).

    Med endast en stor förgasare borde dock strömningsmotståndet vara mindre än med tre mindre förgasare eftersom friktionsytan blir större. Eller?

    #98155

    stefan
    Deltagare

    ja strömningsmotståndet minskar men ju större förgasare man har desto svårare är det att få dem att gå bra och det har med gashastigheten över venturin att göra. Får du låg hastighet där så har lufthastigheten allt svårare att dra med sig bensin från huvudmunstycket och blir det för stort så vill gärna bränslet kondensera sig och forma doppar istället för dimma. Då går motorn ännu sämre.
    Allt beror på hur man ska använda motorn som sagt och vad man prioriterar. Inget är bättre eller sämre än det andra alltså.
    Stämmer bra det där med Huskvarna motorn dessutom, jag lagade en sån häromdan. Den puffade och smällde och ägaren begrep ingenting och det visade sig att kilen till svänghjulet var avslagen så tändningen blev lite fel……….

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng