Förgasarexperter (Fomoco) sökes

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Förgasarexperter (Fomoco) sökes

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Förgasarexperter (Fomoco) sökes

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 21, 2014 at 15:54 #24613

      Hej alla förgasarexperter,

      Jag håller på att renovera förgasaren på min 96:a -70 (Fomoco) med rengörning och packningsbyte etc. Som vanligt så går det alltid väldigt bra att monter isär saker och ting, men att få ihop grejorna är inte alltid lika lätt 😕 Det gick lite fort när jag tog isär länkaget till choken, och nu är jag inte helt säker på om jag satt ihop den rätt. Jag har dessutom hittat en liten, liten fjäder på arbetsbänken som jag inte märkt att jag monterat bort. Känner någon igen den, eller kanske är det något som blivit över efter något annat mek? Jag bifogar lite bilder, och kanske kan ni som gjort detta förut se om länkarna sitter rätt. Det är inte helt lätt att förstå funktionen på automatchoken tycker jag. Sist men inte minst så hittade jag lite spännande saker i flottörhuset som jag antar inte hör hemma där, men vart kommer de ifrån? Jag kan inte se vart de skall sitta…

      Tack på förhand…

      /Magnus

        oktober 21, 2014 at 18:29 #185906

        Slänger in en bild på FoMoCon från vhb. Kan inte direkt säga att jag känner igen fjädern; ser ut som den till accpumpen fast mycket mindre. Grunkan i flottörhuset kanske är en del av den alternativa flottörhusventilationen (11)?
        Automatchoken är ett elände pga dess dämpventil som om (när…) den strular gör att choken hänger sig (i bästa fall på helt öppet). Min vägrade stänga, så jag anslöt en fiskelina in i bilen så jag kunde rycka till så sk*ten släppte och gick i vid kallstart. Tillbaka gick den av sig själv, lyckligtvis.
        Lycka till! :CH

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          oktober 21, 2014 at 19:26 #176708

          Tack för det Janne,

          Jag får kanske montera tillbaka och prova om det funkar. Fjädern är visserligen lik den i accpumpen, men är det inte då den är mycket större – mysteriet fortsätter….

            oktober 22, 2014 at 05:06 #177031

            Uppe i flottörhuslocket sitter en mekanism som bl.a. ger tillskottsbränsle på fullgas.
            Där sitter det lilla aluminiumlocket och en fjäder.
            Det är inget som man normal rör på men det har tydligen lossat på din förgasare.
            Jag kan ta ett kort senare om det behövs.

            Sabbe

              oktober 22, 2014 at 05:19 #177033

              Hej Sabbe,

              Det skulle vara toppen-schysst om du kunde fixa en bild på detta. Vet du om den där nålliknande prylen också hör dit….?

              Mvh

              Magnus

                oktober 22, 2014 at 12:55 #132070

                Nu har jag skruvat isär förgasaren igen, och kan bara se ett ställe där dessa delar skulle kunna passa. Är det det här du menar Sebbe? skall både fjädern och nålen in där bredvid huvudmunstycket i flotörhuslocket, och sedan låsas med det lilla aluminiumlocket?

                Mvh

                Magnus

                  oktober 22, 2014 at 13:51 #131906

                  Ja det stämmer men jag vet inte åt vilket håll nålen skall sitta.
                  Om det inte syns tydligt kan jag plocka isär en förgasare och titta.
                  Det ser ut som nålen är rätt på din bild men fjädern skall vara på andra sidan och trycka upp nålen mot ett säte i huset.

                  Sabbe

                    oktober 22, 2014 at 14:19 #131879

                    Ser man på, det där har jag aldrig sett förut! Man lär så länge man lever! :CH

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      oktober 22, 2014 at 14:57 #131446

                      Aha, så det är först nålen, sedan fjädern och sist locket? Efter en snabb koll så kan bara nålen sitta åt ett håll – med den långa spetsen inåt. Det finns en klack i godset som tar emot om man vänder den “tjocka” ändan inåt och då sticker spetsen ut ur själva hålet och med följd att locket inte kan pressas fast. Fjäderns smala ända skall sedan in först och den passar perfekt på det övre lilla stiftet på nålen. Sist på med locket, och det borde väl vara den konkava (inåtbuktande) sidan in, som stöd för fjäderns breda ända. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad detta har för funktion, men det är mycket man inte förstår här i världen…

                      Jättetack för hjälpen, du kan jag skruva tillbaka gasaren igen (sen återstår det att se om den funkar)… 😆

                        oktober 22, 2014 at 16:12 #129809

                        Sitter locket bara pressat på plats kanske ett par försiktiga körnslag på omgivande gods kan vara bra så du slipper råka ut för detta igen.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          oktober 22, 2014 at 16:37 #129810

                          Ja, det kanske skulle vara något. Jag skall kolla det när jag sätter ihop den igen…

                            oktober 22, 2014 at 19:19 #129633

                            Bara för att sy ihop denna diskussion. Så här blev det, återstår att se hur det funkar i praktiken sedan…

                            Mvh

                            Magnus

                              november 16, 2014 at 20:57 #199653

                              Hej igen,

                              Det visade sig att denna förgasare var helt skev, antagligen så var den för hårt dragen både vid stora locket och acc pumplocket. Det var mycket svårt att få tätt, trots att jag försökte plana så gott det gick med en planfil. Dock löstes detta med hjälp av en hjälpsam klubb-kollega som hade vänligheten att sälja mig en ny förgasare för en spottstyver. Dock krävdes en rejäl rengöring och packningsbyte på nya fuggan, vilket inte skulle vara några problem längre eftersom jag skruvat isär och ihop min förra ett helt gäng gånger. Tror ni dock inte att när jag monterade isär den nya så trillade det ut en jätteliten plastplupp som jag inte hann se varifrån den kom (tror det var locket) :bh . Jag har försökt kolla på sprängskisser för att lokalisera den lilla pluppen, men har inte lyckats hitta den i VHB:n i alla fall. Jag lägger därför upp en bild här i hopp om att någon kan tala om för mig vart den skall vara. Kan det vara så att den skall sitta under flottörhusventilen kanske….?

                              Mvh

                              Magnus

                                november 16, 2014 at 21:14 #199654

                                Ser ut som filtret i flottörnålshuset, ja.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  november 16, 2014 at 22:14 #199657

                                  Är det ett filter, det var som tusan!!! Skall den sitta med den öppna ändan mot nålen och den slutna mot godset (bränsleslangen) eller tvärtom…?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.