Förgasarproblem 95 V4 1975B

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Förgasarproblem 95 V4 1975B

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-06-06 17:11.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

I somras blev jag lycklig ägare till en 95:a 75B med Fordförgasare och manuell choke. Nu har jag problem med att få motorn att gå på tomgång. Den går bara på choken. Har kollat och bytt vacuumslangar men problemet kvarstår. Jag har även haft förgasaren borta och blåst ur den med tryckluft. Någon som har tips?

Janne Hagnell
    Moderator

Har du tappat bort kulan och pinnen?
    Lätt hänt när man öppnar förgasaren…

Nej, pinnen och kulan har jag koll på!

saab-bo
    Deltagare

Kan vara packningen under Insuget som är dålig!
    Spraya med startgas vid Insuget, och se om den reagerar på det,,,ganska vanligt fel på V4, att de är otäta där!

/ Mvh Bosse

sonettlll
    Deltagare

Grattis till en trevlig bil! Choke tyder på för mycket luft eller för lite bränsle, i mitt fall för lite bränsle.
    Jag gjorde som dig plus blåste ren ledningen till tanken och gjorde ren filtret i pumpen.
    Dagens bensin innehåller etanol som har mindre energiinnehåll, därför mår gamla bilar bra av större munstycken,
    ett nummer större tomgångs och även huvudmunstycke så får man en motor som svarar kvickare och troligen inte drar mer soppa,
    en för snålställd motor får man gasa en massa extra.
    Jag har en projekttråd om min bil med rubriken ”Gällivare 95an”. Mats

Strulet fortsätter… flottören var bucklig och läckte in bensin. Jag har fått plocka ihop en hel förgasare av två trasiga. Motorn startade och gick, men dog efter en stund, som om den inte fick bensin. Jag upptäckte senare att det var som ett vitt pulver (oxid?) i botten av förgasaren. Tanken tömde jag i höstas och fyllde på med ny bensin, dock inte full tank. Nu är jag villrådig; ska jag tömma tanken igen, blåsa bränsleledningar och förgasare rena en gång till? Hur blir jag av med skiten??? (Ja, inte bilen utan pulvret!)

Janne Hagnell
    Moderator

Du kan alltid skänka bilen till mig… 😉
    Vitt pulver tyder på att det har varit fukt i förgasaren, inte ovanligt när bilar står. Korkar med förkärlek igen alla små kanaler! Blås rent med tryckluft från alla håll du kan komma på och några till och sätt två slangbensinfilter mellan pumpen och fuggen!
    Sedan låter det inte som flottören funkar något vidare. Satsa på en ny, med ny nål!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.