sonettlll

  • Den lossnande skruven tyder på att någon skruvat på förgasaren tidigare, ojämn tomgång och dåligt svar på gasen från tomgång beror på tjuvluft. Om man drar fast förgasaren för hårt så kroknar den. På 95an vi har fick jag planslipa alla delar, vacumplattan spjällplattan på solexen och förgasarhuset, då blev den bra. Fint slippapper och en p…[Läs mer]

  • Rev ut radion, den var kopplad med sedvanligt kontaktdon plus tre st fuskkopplingar varav en var kopplad till en grå strömförande 2,5 kvadrats kabel från en kabelhärva som inte används. Pillade bort fuskskarven och radion blev strömlös, vred nyckeln till radioläge och allt fungerar. Även ljusautomatiken. Jag tror inte något mer är inkopplat d…[Läs mer]

  • Har nu tagit fram tändningslåset, med röd kabel borttagen är anslutning x spänningslös, man får spänning när tändningen vrids ett hak. Röd kabel byter tydligen färg till grå-vit på väg till omkopplaren, med omkopplaren borttagen och tändlås bortkopplat är kabeln spänningsförande i båda ändarna! Något matar ström i kabeln på mitten. Bilen har X-…[Läs mer]

  • Har köpt en -88 automat och funderade också på filtret, såg idag att Speedparts säljer filter (273kr). Mats

  • Till anslutning 1 även märkt x på omkopplaren går det en grå-vit kabel med en kort bit till anslutning 10, kabeln har spänning hela tiden.
    Ser helt original ut. Någon röd kabel finns inte i den kabelhärvan. Mats

  • Tack, Jag får leta upp röda kabeln och mäta när och hur det ligger spänning på den. Om någon har kopplat om kabeln pga fel på tändlås eller omkopplare. Mats

  • Har köpt en 900i -88. Jättefin bil men halvljusautomatiken fungerar inte. När man stänger av motorn slocknar inte lyset, måste vrida till AV, på ljusvredet. Har provat ett annat ljusrelä, ingen skillnad. Hur fungerar automatiken? Mats

  • sonettlll svarade på ämnet Stålvev i forumet 95/96 V4 7 månader sedan

    Firman som slipade borde veta om härddjupet räcker till. Det finns inga vevar som är genomhärdade, en sådan blir stenhård men skör. Jag har en traktorvev
    som skurit kraftigt vid en vevstake, slipats om 2 underdim. för att bli fin, efter 2000 timmmar gick den av, brottet är kristallint som en knäckt sten.
    Har firman sagt något om hur mycket axe…[Läs mer]

  • Körde osynkat i rallycrossbilen i flera år. Fördelar: vid hård behandling kan en synkring spricka och låsa fast växeln, osynkat ger och kräver snabba växlingar för att funka. det hände att bilen hoppade så att man missade kopplingen, men växlingen funkar ändå. Nackdelar: kräver alltid snabba växlingar, jag skulle inte köra i trafik med osynkat. Mats

  • För att lyfta av fronten av en Sonett 3a ska man vara två, att ta ur motor och låda gör man enkelt själv på mindre än en timme.
    Ta bort kopplingens huvudcylinder tar nästan lika lång tid, den sitter otroligt bökigt till, och det blev ännu värre sedan jag monterat bromsservo.
    I slavcylindern saknades låsringen, huvudcylinderns kolv var svår att…[Läs mer]

  • sonettlll svarade på ämnet Dubbelblås i forumet 95/96 V4 8 månader sedan

    När Växjö bildelar ”uppfann ” dubbelblåstoppar fick man inte lägga till material på topparna enl, reglementet. Växjö fräste av topparna och skruvade en lös bit som kallades grenrör, dom sade sig ha högre effekt än SAABs tävlingsavdelning, SAABs lösning blev att bygga om topparna och dom hade resurser att klassa in dom topparna. Mats

  • Lite uppdatering, besiktade förra sommaren, ingen kommentar om trimmad motor , lättkörd tyckte besiktningsmannen.
    På hösten började kopplingscylindern läcka, fick fylla på ibland. Har skaffat packningar till båda cylindrarna. För att få ut huvudcylindern måste man ta ut motor och låda. Mats

  • sonettlll svarade på ämnet Dubbelblås i forumet 95/96 V4 8 månader sedan

    Ett avgasrör bör öka i diameter stegvis, problemet är att SAABs dubbelblåsrör är märkligt gjorda. Rörböjarna närmast toppen är lika grova som utblåsen, nästa rörbit ca 20-30cm lång är mycket smalare, dessutom har dessa 4 rör olika längd. efter 4-2 hopkopplingen är diametern bättre men dom två rören har också olika längd. Dessa olika längder är d…[Läs mer]

  • Hej John, låter fullt realistiskt att göra. Toppar med hårda säten och upptagna avgaskanaler är lämpliga, det finns en 2port weber som heter 34 DAT,
    satt original på en turbo Lancia och är byggd för att trycka igenom, har använts på en turbo v4 i Finland. Det svåra blir nog att hitta en billig turbo i rätt storlek,
    och att vet vad som är rätt stor…[Läs mer]

  • sonettlll svarade på ämnet Stålvev i forumet 95/96 V4 9 månader sedan

    Dom ser spinkiga ut men håller för mer än man tror om allt är ok. Firman som slipar vill säkert mäta stakarna så dom är raka och runda i storändan,
    längspolering minskar risken för sprickor, alltid nya vevstaksbultar, idag finns ARPbultar att köpa, invägning till max 1gram skillnad på både stakar och kolvar,
    totalbalansering av allt som hör t…[Läs mer]

  • sonettlll svarade på ämnet Stålvev i forumet 95/96 V4 9 månader sedan

    Stålvevar är ytterst sällsynta!! Jag skulle väldigt gärna veta hur många vevar Miniparts sålde? Någon som vet? Har aldrig sett en minipartsvev tidigare.
    1984 köpte jag en Saabsigge vev av Gunnar Forsberg Nykvarn, när jag letade efter den pratade jag med ca 8st ägare eller tidigare ägare av stålvevar, alla påstod att det tillverkats 12 eller 13 s…[Läs mer]

  • Du skrev tidigare att ett vevlager skurit, då måste ju veven slipas, lämna den till en duktig firma och be dom mäta slaglängd och kast och sedan ge
    förslag på åtgärd. Obalans får du alltid vid borrning och nya kolvar, i SAABs trimanvisningar står att vevaxeln inte balanseras men det är urgamla
    uppgifter, utvecklingen har gått framåt sedan…[Läs mer]

  • En bild på hårnålarna, fick inte plats i förra inlägget, för stora filer?

  • Köpte 2st rullbälten på Mekonomen, finns 3punkts och 4punkts, 3punkts har inget fäste till dörrstolpen och kostar 566:-/st.
    Monterade dem med en förlängning uppe på tanken, annars sitter dom ivägen för låsmekanismen till lilla sidorutan.
    Som lås behöll jag orginalmekanismen, s.k. hårnålslåsning, jag kapade bort låstungan som glider på bandet…[Läs mer]

  • Lägg veven i ett motorblock, vrid upp 1ans vevtapp ungefär i topp, mät vrid ett halvt varv och mät, skillnaden är slaglängden.
    1500= 58,86mm
    1700= 66,8mm
    det är 8mm skillnad, det duger med en tumstock för att avgöra det. Det skulle förvåna mig om det tillverkats 1500cc stålvevar.
    Mät hur mycket den är krokig innan du funderar på riktning i pre…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng