sonettlll

  • Fint objekt! Kul att ni behöll orginalfärgen. V4-16v är en gammal våt dröm. Nu vill vi veta mer… Mats

  • Du skriver att allt är justerat efter bok, så jag antar att du har ett glapp— spel mellan kopplingsarmen och slavcylindern när pedalen är obelastad.
    Det borde inte finnas så mycket olja i huvudcylindern att slavcylindern kan gå för långt. Gaffeln ska aldrig ta i tryckplattan.
    I ditt fall tyder det på att slaven startar för långt ut.
    Nya la…[Läs mer]

  • Några har redan sett bild på bilen på Facebook som hustrun lade ut vid provkörningen, före och efter renoveringen.
    För er andra lägger jag till en garagebild. Ett problem är låset till bakluckan, se bilderna, cylindern är inte lika dörrcylindrarna,
    utan en lång grej som gått av, jag fick borra loss den lilla delen. Hittar inte låset på SAABklubbe…[Läs mer]

  • Växellådan som satt i bilen låter illa, jag passar på att byta till 77ans låda som jag haft i sonetten ett år och vet att den går tyst och fint.
    Vid besiktningen 2016 klagades på ett glapp i styrningen, först trodde jag det var innre styrlederna men vid noggrann kontroll visade
    det att rattaxeldrevet glappade mot kuggstången i raktframl…[Läs mer]

  • Med skärmarna avplockade kändes det lämpligt att fixa ny färg på hela bilen, jag kör snålvarianten och målar själv.
    Jag har inget krav att det ska se ut som nyskick, jag vill ha en bil i bruksskick som jag törs använda mycket.
    För att göra det så bra som möjligt plockade jag ur alla rutor och dörrar.
    Nu är bilen röd igen, och det roligaste jobbet,…[Läs mer]

  • Stiltjen här beror på problem att överföra bilder från telefonen. Arbetet med bilen har framskridit sakta hela sommaren och hösten.
    Efter att ha lagat det som behövdes i bak, 4st små hål, plockade jag av framskärmarna och lagade 3st hål se bilder.
    Slutligen behövde framskärmarna lagas ovanför blinkershålen. Nu är hela bilen kärnfrisk.

  • När du skruvar tillbaka justerskruven, får du spel i kopplingsarmen då?
    Med rätt spel ska inte slaget vara så långt att armen kan ta i kopplingen. Kopplar den ur?
    Om man blandar kopplingsdelar brukar kopplingsarmarna hamna i olika lägen när tryckplattan är fastskruvad.
    Med ny tjock lamell är det vanligt att armarna trycks fram för långt, då…[Läs mer]

  • Enligt mailkontakt med säljaren var den tillverkad i Danmark, Villiam Petersens tandhjulsfabrik.
    Han svarade inte på fråga om antalet tillverkade.
    Han hade provat en i en v4 med dieselmotor, men denna var ny.
    Jag missade att köpa slutväxeln, bevakade auktionen för dåligt.Mats

  • Enda skillnaden mellan 95an och 96ans trummor borde vara att 95an har grövre axeltappar och grövre lager.
    Låsringar vid lilla lagret verkar feltänkt, med låsring vid stora lagret tar detta upp alla axiella krafter.
    Lilla lagret flyter fritt i trumman och läget bestäms av distansröret och muttern kan dras hårt.
    Med låsring vid lilla lagret fi…[Läs mer]

  • Alla hade kapad skruv med std-fördelare, jag hade inte ens stoppmutter, fick lita på att luftskruven gick tungt.Mats

  • Förlängda fördelare är dyra och sällsynta men väldigt enkel teknik.
    En bra mekanisk verkstad måste kunna göra en förlängningssats, då kan du få den längd du önskar.
    Med en tunn värmeisolering under förgasaren kanske du kan få upp fördelaren så högt att luftskruven inte behöver kapas,
    då får du fjädern kvar och kan justera skruven enkelt.Mats

  • Du behöver nog justera om rattbocken lite, även om alla växlar går i bra.
    Kolla först att alla motorfästen är hela, särskilt det bakre på lådan.Mats

  • Dessa insug gjordes för Solex eller Weber, det är inte samma hålbild för fästskruvarna till dessa förgasare.
    Har det suttit Solex på insuget måste du svetsa skruvhålen och borra nya.
    Weberförgasarna har chokeanordningen kvar så jag antar att dom aldrig suttit på det insuget.
    Om det går för luftfilter och annat så tror jag en förlängd förde…[Läs mer]

  • sonettlll svarade på ämnet Slutväxel 8:34 i forumet 95/96 V4 3 månader sedan

    Nytt för dig? !
    Jag trodde du kände till det mesta om v4/2t-lådor.
    Kunde vara ett bra alternativ till sonettutväxling.
    Om dom håller. Går hyggligt tyst och priset är rimligt.Mats

  • Såg en annons på tradera om en nytillverkad slutväxel utväxling 8:34.
    Den blir ca 10% högre än std v4.
    Har aldrig hört talas om denna utväxling.
    Någon som känner till dessa?
    Är dom seriöst utprovade?Mats

  • Jag skulle nog dra av remskivan, sätta en indikatorklocka mot vevaxeln och kolla kastet, remskivan är lätt att byta, krokig vevaxel är inte bra för livslängden.Mats

  • Bak är orginalfjärdarna ganska höga, jag tror du har större behov av bra stötdämpare med så mycket last.
    Kolla min tråd om ”Gällivare 95an” så får du lite tips.
    Fram är kanske enklast att bygga färdigt bilen och kolla vad du får för höjd, en mindre sänkning kan göras
    med att värma ihop ett varv. Mats

  • På Sonettmotorn har jag en koppling från Sweedspeed, vet inte vad tryckplatta och lamell kommer från för bil,
    svänghjulet måste svarvas och borras för tryckplattan, lamellen är ursvarvad och en svarvad hylsa från ett v4lamellcentrum är
    inpressad och svetsad i båda ändarna. Problemet är att lamellcentrumen är av stålgjutgods, svårsvetsat me…[Läs mer]

  • Rasar drevet, är balansaxellagren troligen slitna vilket ger för stort kuggspel.
    Sätter du in nytt drev och har slitna lager rasar det snart igen.
    Du måste i alla fall ta bort tråget för att byta drev.
    Är motorn bra är det värt besväret att byta lager.
    Beg drev har jag. Mats

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng