sonettlll

  • Tror inte v4lådan är så högt växlad att det blir något problem på dagens fina vägar, går det för tungt kan du sätta på däck med lägre profil.
    V4lådan är nog billigaste alternativet och bäst i skick. 40 år sedan man körde bruks 2T, ska bli kul att höra vad du tycker om det.
    Vill du ha bromsservo får du montera vacuumpump, 68ans bromscylinder är 3/4…[Läs mer]

  • Ärgade anfrätta alu-rör som slangen sitter på kan behöva slipas med slippapper för att slangklämman ska orka täta.
    Har råkat ut för det på vardagsbilen. Jag hoppas du har bytt korta slangen bakom vattenpumpen. Mats

  • Hej Erik, för att röra till det för dig kan jag berätta att mina kolvar är pintokolvar som Motomobil tagit fram för att de passar v4an, vändhöjd 41,55 .
    borr 90,80 ska med obearbetade toppar ge 10,4:1 och vänder kant i kant med oplanat block. Dina kolvar borde ligga mitt emellan std kolvar och mina. Mats

  • I min projekttråd ”sonett lll som jag vill ha den” kan du se hur jag har försökt få mycket effekt för lite pengar. Ca 110 hk i motorn med ett fantastiskt vrid är jag nöjd med. Standard ventiler och standard toppackningar duger långt, satsa på bättre insug och förgasare, kam, avgassystem. Fila kanaler noga, så mycket du orkar. Höj komp, med pi…[Läs mer]

  • Lite uppdatering av vad som hänt med bilen. Idag besiktigad UA…Även om man tror sig veta att allt är bra, så är det skönt när bilen är igenom nålsögat.
    Bakluckelåset är fixat med ett nytt lås i ett beg, handtag. Har sett ett par helt nya handtag med lås på SAABmarknaden.
    Har även fått ordning på Solex 2portaren, 77a motorn som jag satte i hade…[Läs mer]

  • Du måste ta med kolvarna, dom är kortare än 1500, stakarna är samma, jag skulle hona cylindrarna och sätta i nya kolvringar för att få motorn tät. Det går naturligtvis att flytta allt som det är men kolvringarna kommer inte att nöta in sig mot cylindrarna så det blir ett visst läckage.

  • Kolla även motorfästena i fram. Om roterande något är i obalans borde den vibrera även på gaspådrag. Mats

  • Helt rätt tänkt med batteriets jordfläta, kolla både karossfästet och vid växellådan.
    Framlysen och blinkers-positionsljus påverkas mycket av dom mångpoliga kontakterna som sitter under popuplysena,
    Man delar dom när man tar av fronten, dom innehåller även jordledning och allt ärgar. Jorden är sedan skruvad bredvid kylaren, en på var sida.
    Lad…[Läs mer]

  • !972 blev ” fotbollsfälgarna” standard, 1973 blev 165-15 standard på Sonett lll. JP fälgarna är väll 4,5″ lika som fotbollsfälgarna, offset borde vara lika.
    Men 3orna är trånga i hjulhusen bak. Kolla frigången på höger och vänster sida, glasfiberkarosser är inte byggda med millimeterpassning. Jag har filat
    hålen i centrumfästet och flyttat axeln…[Läs mer]

  • Läcker den vid främre packboxen så räcker det inte med att byta den, glappar axeln måste lagren bytas först.
    Packboxen ingår i packningssats för hela motorn. Delar säljs av Saabkubben, Pejas veterandelar, Reservdelsshopen, Erik Randa, Sweedspeed i Holland,
    Motomobil i tyskland har allt i motordelar(samma som Ford Taunus). Mats

  • Följer den här tråden med stort intresse, du renoverar på riktigt när du lagar och putsar upp allt, att byta ut till nya delar är väll ingen större konst, konsten är att hitta nya delar till gamla bilar. Renovera till mekaniskt tipp topp, men synbart bruksskick tilltalar mig. Mats

  • Oljetrågspackningen byts aldrig för säkerhets skull, brukar inte börja läcka.
    Ventilkåpspackningarna får man byta ibland, blir misshandlade när man justerar ventilerna, vanligt fel är att folk drar ventilkåpsskruvarna för hårt!!!
    Då böjs plåten i kåpan ned vid skruven och trycket på packningen mellan skruvarna blir för dåligt, kolla kåporna på e…[Läs mer]

  • Det finns inget elektriskt runt v4ans förgasare, det går en vattenslang från termostathuset till choken, värmen påverkar en bimetall som minskar choken vid ökad temp. Man måste som jag skrev tidigare trampa i botten för att det hela ska kunna ställa in sig efter aktuell temp, om man startar en v4a i kyla och vill varmköra den måste man trampa på…[Läs mer]

  • Brytaravstånd 0,4mm. Kolla glappet i fördelaraxeln, det påverkar brytaravståndet, aldrig röra gasen,,, hmm låter som om den automatchoken inte fungerar som den ska. Skaffa gärna en verkstadshandbok, VHB, finns på CD hos Saabklubben. Mats

  • Har bilen automatchoke? Då måste du göra rätt före start, man trampar gasen i botten några ggr för att aktivera choken, rent praktiskt så hakar choken upp i stängt läge med förhöjd tomgång. På gamla bilar slits mekanismen och choken fungerar sämre, enklaste sättet att lösa det var tidigare att montera en ombygnadssats till manuell choke, friska tä…[Läs mer]

  • Tror att det fanns i klubbshoppen tidigare, ring och fråga.
    Det ligger en sats på Tradera nu.
    Om du inte ska köra rally kan jag rekomendera Sweespeeds rör. Mats

  • 96ans passar rakt av. Jag köpte nya standard från Pejas, Sonetten är ju lättare än 96an så dämpningen blir lite hårdare, lagom för mig.
    Däremot är fjädrarna bak väldigt mjuka för att vara en sportbil, jag har nu fjädrar från en -77 96a, något kapade. Mats

  • Jag har sett en Sonett 3a med DCD förgasare men du bör undvika den, den är för hög, även om du modifierar original luftburken så blir flödet in i förgasaren dåligt. I SAABs 90 hk trimsats användes 32-36 DGV, den sitter som original på många Fordar och Oplar, ”Rallydelar i Vretstorp” har bra pris på nya och skickar med rätt munstycken. På…[Läs mer]

  • På v4or är blinkers och bakljus jordade vid lamporna, kolla jordningen vid dom lampor som inte blinkar. Mats

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng