sonettlll

  • Om övre bussningen i fördelaren är glapp, ändras brytaravståndet hela tiden med ojämn gång som resultat, tomgången kan försvinna helt,
    har varit med om det. Mats

  • Jag tittade för några år sedan på ett rostigt objekt, en fd polis 95a. I den satt det en extra säkringsdosa och massor med kabel kors o tvärs,
    en liten mardröm utan elschema.
    Gröna knappen på instrumentpanelen är väl till en Ebersprescher? Kul med en bil med historia, var rädd om den.Mats

  • Grattis till fina fynd! har själv en 95 -75b. Rörande nycklar och lås, tändningslås och dörrlås finns att köpa nytt, hur man tar bort det gamla utan nyckel står i VHB (verkstadshandboken) skaffa en sådan! bakluckelås och handtag finns inte nytt,jag har letat ! Gör som saabcustom skriver, leta igenom bilen och boden där den var parkerad, Mats

  • Blir nog en utmaning att få till solfilm på dubbelkrökta ytor utan glipor eller för stort överlapp. Skulle det passa med ett jalusi ( hönstrappa)? Mats

  • Sorry Janne såg inte dit inlägg när jag svarade. Jag har Simons hela system på 95an och Sweedspeed främre rör på Sonetten, de har samma grovlek,
    man får inte plats med grövre mellan pinnbultarna om man ska ha mellanbrickan och flänsen kvar, rören är ca 41mm invändigt, enligt SAABs trimanvisningar skulle topparna tas upp till 44mm, men det kräver e…[Läs mer]

  • Det jag menade på tradera är standardavgassystem med ett extra rör under golvet. Dessa är för smala mot topparna. Sonettens original är dubbla hela vägen men ett mellanrör där fram, passar inte på 96or, sonettmotorn ligger mycket lägre. Simons är lätt att få tag på och ganska bra, SAABklubben tror jag har grova främre rör som går ner i orginalhåle…[Läs mer]

  • System med dubbla rör under golvet och dubbla slutdämpare säljs ibland på tradera, ser trevligt ut, ger roligare ljud och bra flöde för en standardmotor.
    Den stora strypningen i systemet är tyvärr kvar, röret från topparna och mellanlägget är för smalt. Mats

  • Original är väldigt smalt, V4an reagerar positivt på alla typer av grövre system, bullernivån inne i bilen blir högre. Ett sätt att minska oönskat buller men behålla trevligt muller är att montera ett kort flexrör från biltema längst fram under golvet. Flexröret dämpar inget, men tar bort en del skrammel och resonans. Normalt är v4ans system et…[Läs mer]

  • Ett sätt att lösa problemet är att bygga om till vanliga framdämpare. Gå in på min projekttråd ”Gällivare 95an” så hittar du lite bilder på hur man kan göra, det funkar utmärkt. Mats

  • V4or fram till -75 var på 65hk, -76 års avgasrening sänker effekten till 62hk, -77 med 2port Solex ökade effekten till 68hk, inte mycket att hurra för.
    Solexen går bra när allt är OK, men den är känslig, jag har problem med avlagringar i accpumpsystemet som inte går att få bort, ska prova med
    ultraljudtvätt. Ett annat problem är tvåportinsuge…[Läs mer]

  • Hej. Har en USAimport lll:a, dom amerikanska gula parkeringsljusen får ju inte användas, därför var de urkopplade och hel-halv insatserna utbytta mot nya H4 med parkeringslampa. Rätt dumt då måste man ju ha flipp-upplysena uppe jämt. Jag har bytt blinker-parkeringsarmaturen mot en europeisk. Det finns fler alternativ: Sonettklubben säljer original…[Läs mer]

  • What do yuo need? 73 28 487 is not the universal joint (drivknut) its the long driveshaft.
    If yuo need drivknut, is it inner or outer drivknut ?
    What part of sweden do you visit ?
    Med vänlig hälsning Mats

  • Vad har du för stroboskop ?? Enligt VHB skall man ställa tändningen på 6grader med bortkopplad vacumslang!
    På trimmade motorer rekomenderade SAAB i trimanvisningarna att ta bort vacumklockan och punkta fast plattan i fördelaren.
    Sedan grundinställer man på ca 9grader, rätt inställning på en trimmad motor måste provas i bromsbänk.…[Läs mer]

  • Fint objekt! Kul att ni behöll orginalfärgen. V4-16v är en gammal våt dröm. Nu vill vi veta mer… Mats

  • Du skriver att allt är justerat efter bok, så jag antar att du har ett glapp— spel mellan kopplingsarmen och slavcylindern när pedalen är obelastad.
    Det borde inte finnas så mycket olja i huvudcylindern att slavcylindern kan gå för långt. Gaffeln ska aldrig ta i tryckplattan.
    I ditt fall tyder det på att slaven startar för långt ut.
    Nya la…[Läs mer]

  • sonettlll bytte profilbild 5 månader sedan

  • Några har redan sett bild på bilen på Facebook som hustrun lade ut vid provkörningen, före och efter renoveringen.
    För er andra lägger jag till en garagebild. Ett problem är låset till bakluckan, se bilderna, cylindern är inte lika dörrcylindrarna,
    utan en lång grej som gått av, jag fick borra loss den lilla delen. Hittar inte låset på SAABklubbe…[Läs mer]

  • Växellådan som satt i bilen låter illa, jag passar på att byta till 77ans låda som jag haft i sonetten ett år och vet att den går tyst och fint.
    Vid besiktningen 2016 klagades på ett glapp i styrningen, först trodde jag det var innre styrlederna men vid noggrann kontroll visade
    det att rattaxeldrevet glappade mot kuggstången i raktframl…[Läs mer]

  • Med skärmarna avplockade kändes det lämpligt att fixa ny färg på hela bilen, jag kör snålvarianten och målar själv.
    Jag har inget krav att det ska se ut som nyskick, jag vill ha en bil i bruksskick som jag törs använda mycket.
    För att göra det så bra som möjligt plockade jag ur alla rutor och dörrar.
    Nu är bilen röd igen, och det roligaste jobbet,…[Läs mer]

  • Stiltjen här beror på problem att överföra bilder från telefonen. Arbetet med bilen har framskridit sakta hela sommaren och hösten.
    Efter att ha lagat det som behövdes i bak, 4st små hål, plockade jag av framskärmarna och lagade 3st hål se bilder.
    Slutligen behövde framskärmarna lagas ovanför blinkershålen. Nu är hela bilen kärnfrisk.

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng