Förhöjd tomgång, misständning & fel lambda

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Förhöjd tomgång, misständning & fel lambda

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #499100
    antonsson
    Deltagare

    Hej!

    Jag skulle behöva lite tips med felsökning på min Saab 9-5.

    Modell; LINEAR Sport 2 / 2,3t – årsm. 2003

    Felkoder;
    P0300 & P0301 (feltändning) samt
    P0101 (luftmassemätare)
    P0171 (mager blandning bränsle/luft)
    Övriga fel; Förhöjd tomgång. Lambda = 1.12 (2:a på besiktning)

    Symptomen;
    Ojämn tomgång vid start när motorn är kall. Den svajar och rycker ganska ordentligt. Försvinner sedan helt efter ca. 1-2 min och återkommer sedan vid nästa kallstart.
    Felkoderna om feltändning kommer direkt medans P0101 dröjer några dagar innan den återvänder efter rensning med OBII.

    Åtgärder såhär långt;
    – Bytt alla 4 mm vakuumslangar
    – Hissat upp och letat läckage på avgassystemet, ej funnit något. (Hittades inte av besikn.mannen heller)
    – Haft lös LMM och sprayat med ”CRC Air sensor clean pro” (såg inte speciellt smutsigt ut)

    Hur bör jag gå vidare i min felsökning?
    (Trycktest? Byte av LMM? Magnetventil?)

    Har hittills varit mest inställd på luftläckage men kan det luta år något annat fel?

    Tacksam för all hjälp 🙂

    #499108
    Lsoderlund
    Deltagare

    Testat med annan tändkassett?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #499109
    hyvens
    Deltagare

    Ta loss kontakten till luftmassemätaren och prova. Det kommer att ge felkod, men går den fint då så är det en luftläcka mellan luftmassemätare och insug. Jag har sett några bilar med sönderrostade slangklämmor till intercoolerns inlopp, med lossad slang som följd.

    #499154
    antonsson
    Deltagare

    Tack för svar!

    Den går precis som vanligt när jag drar ur kontakten på luftmassemätaren. Tyder det på att den är trasig eller ska jag fortsätta leta efter luftläckage? Har köpt hem en ny lmm och överväger att sätta dit den o prova, men om det inte med säkerhet är den som är boven i dramat så känns det onödigt.

    Inte testat byta tändkassett. Kan den påverka lambdavärdet direkt vid besiktning om den är kaput?

    #499157
    hyvens
    Deltagare

    Det tyder på att den drar mycket tjuvluft. Kolla anslutningarna till intercoolern som jag skrev ovan. Det lär inte skada att se över vacuumslangar och o-ringar på insuget heller.

    #499321
    antonsson
    Deltagare

    Har inte hittat några lösa eller trasiga slangar el. klämmor. Bytt O-ring till bypass-röret, samt 4mm vacuumslangar, fast ingen större inverkan då dessa verkade vara i okej skick.

    MEN! Bytte luftmassemätaren och satte dit en ny och vips så var alla symptom borta och inga felkoder sedan dess. Bara startat upp bilen 4-5 ggr och kört till o från jobbet en vända idag, men det verkar definitivt lovande och som att lmm var boven i dramat.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng