försäljning av saab till norge

Forum / Övrigt / Allmänt / försäljning av saab till norge

Forum / Övrigt / Allmänt / försäljning av saab till norge

  • Författare
    Inlägg
    • juni 24, 2007 at 10:15 #16247

      hej ska sälja en saab 99 ems till norge i morgon. är det bara att fylla i reg beviset som vanligt eller måste han ha en svensk adress skriven? annars kan jag ta av reg plåtar å ram nummer å skrota ut den i sverige. obs det är en skrot bil å ingen bes person bil mvh niklas

        juni 24, 2007 at 10:20 #108256

        Vägverket http://www.vv.se Sök på “export”

        Vägverket skriver;


        Ska du sälja ditt fordon till någon som är bosatt i ett annat land?
        Det finns två tillvägagångssätt, om du ska sälja ditt fordon till någon som är bosatt i ett annat land. Läs här hur det går till.

        Variant 1: Avregistrering genom tillfällig registrering

        Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land, rekommenderar vi att en tillfällig registrering görs. Säljaren ska då anmäla att fordonet ska avregistreras samtidigt som köparen ansöker om en tillfällig registrering. Köparen ska vara permanent bosatt i utlandet för att kunna beviljas denna typ av registrering. Den kan även beviljas för oregistrerade men begagnade fordon.

        Vägverket beviljar dock inte tillfällig registrering om

        * fordonet inte får användas på grund av obetalda skatter eller avgifter
        * senaste kontrollbesiktningen är gjord för mer än 12 månader sedan, eller
        * fordonet har ett körförbud eller ett föreläggande (det vill säga skyldighet enligt lag) om kontrollbesiktning.

        Läs mer om tillfällig registrering

        Observera att detta sätt innebär att den utländske köparen måste kunna uppge en svensk adress, c/o eller annan, eftersom Vägverket då skickar ut de nya speciella tillfälliga registreringsskyltarna som denna typ av registrering leder till. Det tar viss tid, eftersom ansökan samt trafikförsäkringsbevis med mera ska sändas in i original och ärendet ska behandlas. Dessutom bör man även räkna med postgången, tills den nya ägaren fått sina tillfälliga registreringsskyltar. Om köparen till exempel endast är i Sverige över dagen och dessutom saknar svensk adress, kan detta sätt alltså inte tillämpas. Se då istället variant 2 nedan.

        Variant 2: Avregistrering genom export

        Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land och inte har möjlighet att välja variant 1 ovan, innebär det ett utökat ansvar för den svenske säljaren. Det beror på att ärendet betraktas som en export och inte ett ägarbyte. För att fordonet ska kunna avregistreras, ska säljaren sända in följande till Vägverket,
        701 81 Örebro:

        * fordonets bägge registreringsskyltar (om fordonet endast har en registreringsskylt, till exempel mc, EU-moped klass 1,traktor, terrängsskoter, motorredskap eller släpvagn, ska den enda registreringsskylten sändas in)

        * fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2 i original, om ett sådant har utfärdats. I annat fall det registreringsbevis som finns. En kontroll om ett nytt registreringsbevis har utfärdats eller inte kan göras genom att kontakta Vägverket. På handlingen ska säljaren markera att fordonet ska avregistreras med orsak export samt underteckna. Eftersom ingen registrering av ett ägarbyte kommer att ske, på grund av köparens avsaknad av svenskt personnummer, finns det inget krav på att köparen ska skriva under eller namnges, men naturligtvis är detta ett bra tillfälle att notera namnet om kontakt behöver tas i efterhand av andra anledningar.

        * kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället.

        När samtliga tre saker är Vägverket tillhanda, avregistreras fordonet. Saknas någon av dem kommer fordonet inte att avregistreras utan kvarstår då i det svenska vägtrafikregistret (ända tills kraven är uppfyllda) med säljaren som fortsatt registrerad ägare. Det kan ta tid för köparen att få fordonet registrerat i mottagarlandet och därmed få fram en kopia på en registreringshandling. En annan svårighet kan vara att fordonet kanske först ska renoveras eller iordningsställas och att det hela därför drar ut på tiden.

        Säljaren är den som i slutänden ansvarar för att de tre delarna i punkterna ovan blir insända till Vägverket.

        Observera att fordonet är både fordonsskattepliktigt och trafikförsäkringspliktigt om det inte är avställt.


          juni 24, 2007 at 10:26 #108257

          låter väldigt krångligt bara för att man ska sälja en skrot bil till norge? blir nog att jag behåller reg skyltar å ram nummer eller vad tror ni?

            juni 24, 2007 at 10:27 #108258

            bilen ska ju inte reggas i norge den ska slaktas å skrotas

              juni 24, 2007 at 12:40 #108261

              om du står skriven på bilen ifråga så får du vara vaksam, antingen skrotar du bilen i sverige men då måste man vara bra tjenis med skrotaren efterom han uppenbarligen inte får nån bil att skrota och då begår en olaglig handling.
              Nackdelen med att exportera till just norge är att mindre nogräknade köpare struntar att tulla eftersom det finns vägar in i landet utan tull och utan tullpapper så blir det svårt för dig att bevisa att bilen lämnat landet. Köparen kan naturligtvis tulla in den som skrot utan att registrera den i norge men tullpapperen krävs ändå för avregistrering i sverige.

                juni 24, 2007 at 15:01 #108264

                jag har kontackt med en skrot som fixar bort den om jag har reg plåtar chassie nummer

                  juli 4, 2007 at 05:53 #108607

                  Nå er vel bilen allerede i Norge, men det man gjør er å skrive en salgskontrakt og levere med originalt reg.bevis i signert stand.
                  Den som tar bilen inn i Norge betaler moms av kjøpesummen, og leverer skilt og reg.bevis tlbake til Tollvesenet i Norge. Tollen sender så bekreftelse til Svenke V.värket om at bilen er innført til Norge, og så føres den ut av registeret i Norge.

                  I Norge har kan vi ta inn en bil og bare betale moms av kjøpesummen. Dersom bilen senere skal registreres i Norge må vi betale toll og innførselsavgifter.
                  En delebil betaler man således kun moms på.

                  Been a Saab owner since 1987.
                  I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                  Today I have:
                  1960 93F
                  1967 96 Monte Carlo 850
                  1975 96 V4
                  1989 900i 8V 5 dørs
                  1992 900S 5 dørs
                  2009 9-3 SC tid

                    juli 4, 2007 at 16:03 #108625

                    han skickade bara tillbaka reg plåtarna till mig så nu har jag skickat in dom med reg bevis å tull bevis. så nu är den död.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.