Fråga till våra Danska läsare eller andra
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-26 14:07 av saab v4-ever.
-
FörfattareInlägg
-
april 23, 2004 at 12:30 #10460
För något år sedan exporterade vi en SAAB 96 -68 till Danmark. Den hamnade hos min morbror. För någon vecka sedan skulle han reg.besiktiga bilen i DK men tyvärr fick han nedslag på att främre blinkersen inte var orange. Eftersom det är samma glödlampa till positionsljus och blinkers kan man inte heller måla glaset orange. Det lär ha funnits särskilda hållare och glas till bl.a. Danmark tror även det var så i UK där det var uppdelat på positionsljus och blinkers med separata glödlampor.
1. Är det någon som har två dylika kompletta blinkers med hållare!
2. Är det någon som har någon idé om hur man gör annars? 😮
Mkt tacksam för tips så att bilen får komma ut på vägarna.
Mvh
///Harald
april 23, 2004 at 14:08 #74227Hej Harald,
Jag tror att jag har två stycken NOS av denna typ i mina samlingar. Låt mig kolla upp det i helgen så kan du ta kontakt med mig på måndag.
Du når mig på 070 633 79 42.april 24, 2004 at 00:29 #74229Hej
Jag äger två stycken tvåtaktare här i DK, en 65:a och en 66:a. Den äldre bilen har helvita glas där framme med ett styck 21/5W lampa (som i Sverige), 66:an har “export-versionen” med två separata lampor bakom glaset, och en särskild orange “insats” (?) framför blinkersen, innanför glaset.
Jag har kollad med “detajlförskrifter för motorfordon” (där ALLA krav till bilar finns att läsa) här i Danmark och konstaterad att bilar med första registreringsdatum 1. januari 1966 eller senare måste ha “gula” (orange) blinkers fram, så besiktningsgubben har tyvärr rätten på sin sida.
Jag tycker nog att det enda rätta är att modifiera bilen med den typen av positionsljus/blinkers som min 66:a har, då det är Saab original-look’en i Danmark. Designen är enligt min åsikt rätt lyckad. Notera att blinkersen lustigt nog ska sitta innerst och positionsljusen ytterst, á la 60-tals Renault med flera. Det är alltså inte felvänd på t.ex. denna bil…:
http://www.saabnet.com/tsn/class/ci.php3?ph=040225hhorn
Frågan återstår då bara: Kan antingen Bengt G. eller någon annan förse ägaren med delarna? Jag kan nämligen tyvärr inte, har inga i reserv.
Möjligen kan Danmarks tvåtakts-reservdels-krämare nummer ett, Vagn Bruncke, hjälpa till, det kostar nog en slant bara. Länk till honom:
http://www.vagnssaabmuseum.dk/
Mvh. Peter Hansen, Köpenhamn.
När jag besökte Luzern för några år sedan och den internationella saab-träffen där, deltog flera danska bilar. De hade alla extra blinkers på framskärmarna, högt upp och längst bak sas. Modellen kände jag i flera fall igen från gamla Mercedes, kanske hade insatsen rätt form för att passa mot framskärmens välvning.
Titta f ö på den här bilden från skotska rallyt.
http://www.saabklubben.com/forumbilder/skotskaRySaab96.jpg
Här verkar blinkersinsatsen vara tvådelad. Har även britterna denna regel?
Jag har undersökt det brittiska spåret vidare. Här är en ledtråd till:
http://www.saabclub.co.uk/new/images/motorsport/MH/Clibbery.html
Glasen är tydligt delade, uppenbarligen med två lampor. Kanske går dessa insatser att uppbringa i Storbritannien. Kolla med ovanstående förening eller Saab Enthusiasts på
http://www.saabenthusiasts.co.uk/
En annan ledtråd är Mike Hally som hjälpte mig att få fatt på kolvringar till TT:n från England. (Jag vill minnas att överdimensioner av Austin Healy 36-38 passar)
http://www.mikehally.com —> historic rallying
april 26, 2004 at 07:59 #74232Hej igen Harald
Jag kollade garaget i helgen och det ligger två stycken posljus av modellen som visas på bilderna i inläggen ovan. Ljusen är oanvända och ligger i orginalförpackning. De har reservdelsnummer 73 26 40.
Hör av dig om du är intresserad.
070-633 79 42.Här är en engelsk bil med liknande ljus
http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9645b.jpg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.