Frågor kring bromshydraulik Saab 9000

Forum Modellspecifika forum 9000 Frågor kring bromshydraulik Saab 9000

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-06-10 12:27.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22332

    nubbpiraten
    Deltagare

    Hej Saabfantaster hjälp mig i min knipa!

    Jag har en 9000 cd – 92 där bromsservo har gett upp (säkringen för pumpen bränner direkt). Men nu undrar jag om det är någon som har koll på det här.

    Det är ABS på bilen, är det samma pump för ”ABS” som för ”Bromsservo” då eller är det 2 separata pumpar?

    #159137

    hotrodder
    Deltagare
    Nubbpiraten wrote:
    Hej Saabfantaster hjälp mig i min knipa!

    Jag har en 9000 cd – 92 där bromsservo har gett upp (säkringen för pumpen bränner direkt). Men nu undrar jag om det är någon som har koll på det här.

    Det är ABS på bilen, är det samma pump för ”ABS” som för ”Bromsservo” då eller är det 2 separata pumpar?

    Bromspedalen känns som ”en sten” att trampa på? Pumpen sköter bromstrycket och är ett jäkla meck att byta. Stor som en Coca Cola burk ungefär och sitter under hela ABS paketet längst ner under bakom därnere alldeles invid torpeden… Pumprackarn är monterad med en insexskruv som sitter mer än jävligt till. Bytte på en -91 9000 och det löste jag genom att montera ner innerskärmen och med en dosfräs/hålsåg köra upp ett 5-8cm stort hål som man kunde stoppa in fingrarna till bulten/pumpen från hjulhuset.

    #159142

    saabaero
    Deltagare

    Det är bara en pump och den sitter som sagt illa till.

    Man kan såklart plocka ur hela hydraulenheten och byta pumpen ”på bänken” men risken är att man skapar extra jobb ifall bromsrören inte kan lossas utan att dom går sönder.
    Fast å andra sidan, är bromsrören så dåliga att dom inte kan lossas utan att gå sönder kanske det ändå är läge att byta dom ?

    Hydraulenheten sitter bara med 4 skruvar genom torpedväggen men man måste även lossa pedallänkaget, bromsrören och några kablar. Har även ett minne av att det måste bort lite krafs för att kunna lyfta ur hela klumpen

    Beroende på motor (insugsrör) kan det vara mer eller mindre plats att komma åt från insidan

    #159143

    nubbpiraten
    Deltagare

    Tack så mycket för svaren!

    Ja bromsen är hård och lamporna ”Anti Lock” och ”(!)” lyser på instrumentpanelen.

    Är det muttrar på insidan torpeden då eller är det gängat i plåten eller svetsade muttrar?
    Känns som att båda sätten är lite hugget som stucket men att det nästan vore lika bra att plocka ut hela enheten så kan man lika gärna tvätta av och kolla över hela manicken med en gång så slipper man göra mer hål i karrosen också.

    Det blir spännande med pedallänkaget också för jag har nämligen 2 gaspedaler på min automat då farbrorn som haft den hade problem med högerfoten tydligen.

    Förresten så hur fungerar det med batteriet, det känns som att det kan vara lite ivägen eventuellt och jag har dålig erfarenhet av att koppla ur de på 9000, på min cse dog färddatorn nämligen. Det går kanske bra att komma åt med det på plats?

    Tack så mycket för att ni är så hjälpsamma :).

    #159145

    saabaero
    Deltagare

    Det sitter pinnbultar i hydraulenheten och muttrar på insidan torpedväggen.
    Länkaget är original bara en sprint men någon sorts låsning.

    Har aldrig varit med om att det blivit problem när batterikablarna lossats. Har man däremot airbag kan det vara klokt att inte bryta strömmen för att undvika att lampan tänds.

    Mitt tips är att blocka bort batteri, batterihylla och inloppsröret före spjällhuset för att skapa lite mekutrymme.

    Har för mig att det var mer eller mindre bortkastad tid att plocka innerskärmen när hela enheten ska bort, men det kanske är annat om bromsrören krånglar.

    Märk gärna upp bromsrören för frambromsarna så du inte sätter dom fel 😉
    Fram å bak går inte att förväxla.

    Läs gärna på hur du luftar bakbromsarna också 😉
    Kanske är läge att byta bromsvätska i systemet samtidigt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng