Frågor kring däck till 99 Turbo

Forum Övrigt SSR Frågor kring däck till 99 Turbo

  • Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-26 10:40 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21842
    jorgen
    Deltagare

    Vilka är de rekommenderade dimensionerna på däck använder man på:
    Minilite magnesium tävlingsfälg?
    Minilite 5,5 tum aluminium fälg?

    #154973
    johan josefsson
    Deltagare

    Vad man använder för däckdimension styrs ju av hur bred fälgen är, inte vilket material den är gjord av. Sen kan man ju använda ett tyngre däck på magnesiumfälgen för att kompensera fälgens lägre vikt…

    #154984
    Dicst
    Deltagare

    Varför skulle man vilja kompensera med ett tyngre däck? Låg ofjädrad vikt är ju ett önskemål.

    #154986
    nkro
    Deltagare

    Vad ska du använda bilen till.

    Är det fortfarande regularity som gäller eller pratar vi riktiga rally däck.

    Niklas

    #155001
    johan josefsson
    Deltagare

    Dicst: Med tanke på dom höga farterna i regularity så får ju inte hjulen bli för lätta. Då flyttar man upp tyngdpunkten och bilen välter i kurvorna…

    #155002
    Dicst
    Deltagare

    Aha, så självklart! Då tycker jag ni ska fylla däcken med vatten istället för luft i fortsättningen, garanterat önskad effekt.

    #155207
    jorgen
    Deltagare

    OK tillbaka till grundfrågan.
    Vi funderar på ett all-season däck i regularity ett som klarar av grus bra…..
    Vi är inte intresserade av att spruta grus med ”riktiga” rallydäck.
    Sedan var det frågan om dimensioner vad har ni som har dessa fälgar för storlek på däcken?

    #155243
    eriks
    Deltagare

    Hej!

    I am driving my 99 rally mainly on asphalt. I use normal Dunlop SP Fast Response in dimension 195/60 R15 on 5.5-minilites for wet and rain.
    On dry road I use Dunlop Direzza 02/03 Semi-Slicks in dimension 195/55R15 on 6.5-minilites.

    A tyre that could be interesting for you is Vredestein quatrac 2 in size 195 / 65 R15 (reinforced!!). This tyre is used in Germany in BMW E30 rally-cup for some years now and is a good and not expensive allround-tyre. Works good on gravel and on wet asphalt. They use the reinforced type which has thicker sidewalls – so rarely punctures on the gravel.

    MVH,
    Erik

    #155368
    jorgen
    Deltagare

    Thanks Erik,
    How do You rate the Dunlop tire on gravel roads?

    #155400
    kjellboget
    Deltagare

    Vad jag förstått så har du bur m.m i bilen. Varför köra regularity? Vad jag vet så körde alldrig Stig eller Per regularity med dessa bilar. Sattsa på riktiga grusdäck o låt bilen bekänna färg i fart klassen. Betydligt mycket roligare.

    #155412
    roger
    Deltagare

    Ska du åka regularity med replikan? Köp 4 Michelin FB begagnade så ahr du däck länge och som funkar kalasbra .

    #155421
    eriks
    Deltagare
    Jörgen wrote:
    Thanks Erik,
    How do You rate the Dunlop tire on gravel roads?

    The Direzza is a semi-slick, so that is nearly a slick-tyre – never drive on gravel.

    The Dunlop Fast Response is a normal summer-tyre, but I have used it on mixed special-stages with mainly asphalt and some short gravel-sections. There it handled okay on gravel.

    But if you want to attack a bit and drive long stages in gravel, I would rather recommend at least a good winter-tyre, the reinforced Vredesteins or as Roger says, a real gravel-tyre.

    MVH,
    Erik

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.