Framvagnsdetaljer 90, 99 och OG 900

Forum Modellspecifika forum 90/99 Framvagnsdetaljer 90, 99 och OG 900

• Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-09 22:54 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    magnumr
    Deltagare

Jag har varit på en skrot och kapat bort en framvagn ifrån en 99:a årsmodell 1983. Tanken är att skruva isär allt löstagbart på den, spola av den med högtryckstvätt och sen blästra bort rosten så man kan laga upp den ordentligt.
    Målet är i alla fall att den sedan renoverade framvagnen ska ersätta den framvagnen som idag sitter på min 96:a V4, jag ska alltså svetsa på en 90/99/OG900-framvvagn på en 96 V4 så att säga för att få dit lite stabilare grejer.

Det jag undrar över är om de rörliga delarna, övre och undre A-arm samt styrspindeln (och om det är nåt mer) går att få tag i nya? Eller är det plocka på skroten som gäller? Det är nämligen så att på framvagnen jag har hemma i carporten nu har över och undre A-armar kvar men drivaxlar, nav och spindlar var plockade på båda sidor.
    Slitdetaljer så som fjädrar, stötdämpare och gummibussningar antar jag går att hitta nytt däremot?
    Var finns grejerna att handla?
    Är framvagnen identisk på alla 90/99/OG900 från 1967 till 1993 så man kan plocka från vilken bil som helst och det ändå passar?
    Är det möjligt att montera vänster spindelled på höger sida och höger spindelled på vänster sida rent tekniskt? Funderar nämligen på att montera en styrväxel framför framvagnen istället för bakom som det sitter i vanliga fall eftersom att det eventuellt kommer att hamna en växellåda och en kardanaxel är som orginal styrväxel i så fall sitter ivägen för.
    Vilka bilar är försedda med krängningshämmare fram? Hur sitter denna i så fall monterad?

666
    Deltagare

Det är samma spindelled på alla årsmodeller av Saab 90 99 900 fram till 1994 (gammla 900an). Och passar vilken sida som helst… Vänster övre/nedre. Höger övre/nedre…

😎

Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8

magnumr
    Deltagare

Okej! 🙂

Men det är begagnat som gäller?

svarvaren
    Deltagare

Det finns original på Speedparts, och ej original hos Biltema och Skruvat
    Mekonomen och övriga bildelssäljare har dom också!

/Owe

superhedqvist
    Deltagare

Du planera alltså att sätta vänster spindel på höger sida och vice versa?
    Isf kommer styrstaget förmodligen sitta konstigt.
    Bumpsteer och ackerman kommer påverkas.
    Bilen svänger vid in- och utfjädring. Och innerhjulet kommer svänga mindre än ytterhjulet.
    Ska du köra 108 eller 114.3 i bultmönster?
    Har du SFRO:s bygghandbok? Mkt läsvärd! 🙂

Mvh

magnumr
    Deltagare

@svarvaren wrote:

/Owe

På Skruvat så hittar jag bara den ena av A-armarna (kommer inte ihåg om det var övre eller undre) men det finns till både vänster och höger sida. Själva spindeln hittar jag ej. Men jag ska kolla på Speedparts och Biltema, är det nån fara att handla på Biltema eller är det dekaltrimmade/andrasortering orginaldelar dom också. Jag menar på Mekonomen så kan man ju hitta delar till BMW som är orginaldelar med bortfräst BMW-märke.

@SuperHedqvist wrote:

Bilen svänger vid in- och utfjädring. Och innerhjulet kommer svänga mindre än ytterhjulet.
    Mvh

Dessutom kan jag inte använda orginal SAAB styrväxel (eller en likadan med servo heller) eftersom att då kommer bilen att svänga åt vänster när man rattar medsols och höger när man rattar motsols. Jag måste använda en styrväxel ifrån en bil där den sitter framför redan från början (och helst en med servo ;)).

Jag antar att kulleden ifrån stystaget inte sitter i samma höjd hela tiden när man svänger iomed att man har castervinkel, den borde ju sitta som lägst när man kör rakt och sen förflytta stig något uppåt i höjdled när man svänger. Monterar man istället spindellederna på fel sida så borde det istället bli tvärt om att de sitter som högst när man kör rakt och förflyttar sig nedåt i höjdled när man svänger. Och ”fjäderbenet” (vet att det inte finns något sådant men kallar det för det för enkelhets skull) fjädrar precis lika mycket oavsett hur spindlarna sitter (kulleden ifrån styrväxeln sitter lika långt ifrån centrum oavsett) Så med andra ord så borde man ha lika stor risk för bumpsteer oavsett vilken sida man väljer att montera styrväxeln på bara man ser till att tänka till en gång extra innan man bestämmer sig för var man väljer att montera den i böjd och längsled.

Det där med att fel hjul svänger mer än det andra har jag svårt att tänka mig hur man får i ordning på men å andra sidan så finns det ju bilar (BMW och äldre Volvo och förmodligen några till) som har styrväxeln monterad framför framvagnen så det borde gå att få i ordning på.
    Jag har SFROs bygghandbok, både den gamla och den nya tjockare varianten så jag ska läsa på en extra gång om framvagnar (den boken kunde jag ju ha tagit med och läst på kvällarna nu när jag bor på hotell några nätter, tänkte inte på det 🙁 så det får bli när jag kommer hem igen).

Har ingen aning om vilken bultcirkel det blir, funderar på att sätta dit adaptrar så jag får 4/100. Finns gott om småfälgar till denna bultcirkel och det är ju faktiskt en småbil som framvagnen ska monteras på. Det gäller bara att tänka på att ET ändras när man sätter dit adaptrar.

superhedqvist
    Deltagare

@MagnumR wrote:

@svarvaren wrote:

/Owe

På Skruvat så hittar jag bara den ena av A-armarna (kommer inte ihåg om det var övre eller undre) men det finns till både vänster och höger sida. Själva spindeln hittar jag ej. Men jag ska kolla på Speedparts och Biltema, är det nån fara att handla på Biltema eller är det dekaltrimmade/andrasortering orginaldelar dom också. Jag menar på Mekonomen så kan man ju hitta delar till BMW som är orginaldelar med bortfräst BMW-märke.

Speedparts har ju bra delar, och så får man ju medlemsrabatt om man är med i SAAB klubben 😉

@SuperHedqvist wrote:

Mvh

Dessutom kan jag inte använda orginal SAAB styrväxel (eller en likadan med servo heller) eftersom att då kommer bilen att svänga åt vänster när man rattar medsols och höger när man rattar motsols. Jag måste använda en styrväxel ifrån en bil där den sitter framför redan från början (och helst en med servo ;)).

Jag antar att kulleden ifrån stystaget inte sitter i samma höjd hela tiden när man svänger iomed att man har castervinkel, den borde ju sitta som lägst när man kör rakt och sen förflytta stig något uppåt i höjdled när man svänger. Monterar man istället spindellederna på fel sida så borde det istället bli tvärt om att de sitter som högst när man kör rakt och förflyttar sig nedåt i höjdled när man svänger. Och ”fjäderbenet” (vet att det inte finns något sådant men kallar det för det för enkelhets skull) fjädrar precis lika mycket oavsett hur spindlarna sitter (kulleden ifrån styrväxeln sitter lika långt ifrån centrum oavsett) Så med andra ord så borde man ha lika stor risk för bumpsteer oavsett vilken sida man väljer att montera styrväxeln på bara man ser till att tänka till en gång extra innan man bestämmer sig för var man väljer att montera den i böjd och längsled.

Det där med att fel hjul svänger mer än det andra har jag svårt att tänka mig hur man får i ordning på men å andra sidan så finns det ju bilar (BMW och äldre Volvo och förmodligen några till) som har styrväxeln monterad framför framvagnen så det borde gå att få i ordning på.
    Jag har SFROs bygghandbok, både den gamla och den nya tjockare varianten så jag ska läsa på en extra gång om framvagnar (den boken kunde jag ju ha tagit med och läst på kvällarna nu när jag bor på hotell några nätter, tänkte inte på det 🙁 så det får bli när jag kommer hem igen).

Har ingen aning om vilken bultcirkel det blir, funderar på att sätta dit adaptrar så jag får 4/100. Finns gott om småfälgar till denna bultcirkel och det är ju faktiskt en småbil som framvagnen ska monteras på. Det gäller bara att tänka på att ET ändras när man sätter dit adaptrar.

Styrväxeln är bara att vända på så fungerar den ju. Men SAABs har kanske lite för långt mellan lägena, så en annan kanske är att föredra… Sevo på så lätt bil? 😉

Bumpsteeren går så klart att få till med orginal styrstag, men då får du nog sätta styrväxeln ganska högt. Blir ju en platsfråga..

Sen var det ackerman, jag vet inte hur viktigt det är för att styrningen ska funka bra. Men det är ju alltid roligt om man har teorin med sig från början 🙂
    Ser du bilden så ligger styrstaget i linje med mitten på bakaxeln. Och då har du 100 % ackerman.
    Sätter du dit spindlarna bak och fram som de är, så kommer styrstaget sitta in mot centrum framför hjulaxeln. Då får du negativ ackerman, om det nu heter så.
    Förlänger du linjen från mitten bak, så kommer den mer mot hjulet framför hjulaxeln. Så har BMW etc. gjort för att få bukt med ackerman.

Allt står i SFROs bok, så det är bara att läsa 🙂

På spindlar -68 – -74 så är styrstaget ditskruvat vad jag förstått. Men då har du dålig bromsar så de kanske inte är så roliga att ha..
    Vad blir det för bakvagn? Stel i org. upphängning?

Mvh

magnumr
    Deltagare

Ja det låter onekligen som att jag bör läsa lite i den boken när jag kommer hem.

Jag hade tänkt att sätta dit en bakvagn som tidigare har suttit i en BMW E30 på bilen.

staffanv
    Deltagare

@MagnumR wrote:

Är framvagnen identisk på alla 90/99/OG900 från 1967 till 1993 så man kan plocka från vilken bil som helst och det ändå passar?

Från och med 1975 ändrades mycket i framvagnen.

magnumr
    Deltagare

Men annars så är framvagnarna identiska på alla bilar efter 1975 (fram till NG900 och 9000 borträknat) med andra ord? Jag har nämligen hört att det ska finnas skillnader?
    Den enda skillnaden jag personligen har sett är att man tog bort några plåtbitar uppepå fjäderbenstornen (inuti motorutrymmet) någon gång i början av 1980-talet.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng