Frihjulet

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Frihjulet

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-06-14 20:10.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #398653

    danne85
    Deltagare

    Jag skulle gärna vilja bli lite upplyst över hur frihjulet fungerar. Vad händer mekaniskt sett när man ”frihjular”? Är det något i lådan som snurrar på tomgång och vid fruhjulning? Anledning till att jag undrar är att
    jag fortfarande håller på att felsöka v4:an efter ett visst missljud. Och efter att jag har kört en del längre sträckor nu i en veckas tid med bilen så kan jag konstatera att missljudet uppenbarar sig
    vid tomgång och när jag frihjular. Jag tänkte att det kanske är nåt där inne som kanske får dåligt med smörja (olja).

    #398656

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Har du bytt olja i växellådan?

    /B

    #398657

    danne85
    Deltagare

    Nej det har jag inte gjort ännu. Men jag tänkte också att det hela kanske är så enkelt så att det kanske skulle räcka med att fylla på alternativt byta oljan helt.
    Vad använder man för olja och hur mycket går det i lådan? Jag antar att det sitter två pluggar någonstans, en för påfyllning och en för avtappning?

    #398680

    John Ahlberg
    Deltagare

    Urtappningspluggen nås genom det runda hålet i motorrumsgolvet. På ena långsidan av växellådan sitter nivå- och påfyllningspluggen. -Man fyller på tills det når upp till hålets kant och nästan rinner över helt enkelt.

    Frihjulet borde inte kunna ge några missljud vid tomgång när bilen står stilla eftersom det då driver lådans ingående axel. Det är först när man har ett driftfall som brukar ge motorbromsning då frihjulet är låst som delarna börjar halka omkring. Saablådorna har en ”skrammeldämparplåt” på ett av sina kugghjul, en slags liten friktionsbroms som när den fungerar ska ”bromsa upp” kuggspel och andra glapp som alltid finns. Har inte sett denna konstruktion på andra lådor. Fiatlådor från 1970-talet kan föra ett sabla oljud när motorn går på tomgång i friläge när dreven liksom studsar mot varandra av motorns kraftpulser på låga varvtal. Första gången jag märkte fenomenet tydligt trodde jag lådan var på väg att gå sönder, senare har jag använt oljudet som argumentation vid prutning! 🙂

    Förutsatt att kopplingen fungerar bra och verkligen kopplar ur fullständigt ska skramlet tystna när man trampar ner kopplingen. Om det sedan i fallet med en saablåda är den lilla friktionsplåten (ser ut som ett kugghjul av tunnplåt med en kugg färre än det riktiga kugghjul den är monterad mot) vågar jag inte säga säkert. Glapp och slitna lager kan säkert ge oljud också de, men då borde inte oljudet försvinna vid belastning.

    Frihjul har jag hört ge skorrande ljud och då brukar det bli lugnt om man drar ut den lilla spaken/T-handtaget intill gaspedalen och låser frihjulet så lådan fungerar som på de flesta andra (tråk-)bilar.

    #398683

    John Ahlberg
    Deltagare

    https://en.wikipedia.org/wiki/Freewheel

    Verkstadshandboken för Saab 95/96 visar en skiss med sex spärrullar som verkar vara samma skiss Wikipedia använder ovan.
    Kort sagt är frihjulet en ”steglös” spärrmekanism som verkar genom lätt friktion mellan delarna och fastkilning av de små rullarna i ena riktningen.
    Med allt för ”snorig” olja i växellådan eller klägg och avlagringar kan det hända att frihjulet inte greppar i drivriktningen. Detta har hänt mig några gånger vid kallstart vintertid men efter en stunds snurrande uppvärmning med frihjulet låst har det fungerat normalt igen. Frihjulet är en så pass underbar finess att det är en förbannad synd att inte använda det! Om tomgången inte är allt för högt ställd är det en fröjd att inte behöva använda kopplingen annat än vid start från stillastående. Vill man göra snabba uppväxlingar är det dock klokt att trampa kopplingspedal.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng