Funderingar om topplock

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Funderingar om topplock

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-11 14:27.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15224

    ps 9664
    Deltagare

    Nu är det vinter igen och dags för lite skruvande. Hade tänkt att ge topplocket en upputsning och nya bultar. Från början hade jag helt enkelt tänkt att demontera locket, putsa o polera och montera med nya bultar. Nu hör det till saken att jag har en reservmotor som jag brukar öva nya grepp på. När jag på denna motor demonterade topplocket, visade sig att det satt fast något kolossalt, packningen ( den stålnätsarmerade modellen ) satt fastsmetad både på locket och blocket och efter en oerhörd ansträngning med stålull och förtunning har jag nu lyckats få locket i någotsånär skick. Det här har gjort att lusten för att ta bort locket i bilen kraftigt minskat. Nu undrar jag:

    1. Kan man byta bultarna utan att öppna motorn? Tänkte ta en och en enligt ordningen i VHB och kontinuerligt dra dem med rätt moment. På detta sätt har man hela tiden 11 av 12 bultar åtdragna

    2. Om ovanstående inte rekommenderas: Vad skall man använda för att avlägsna packningsrester från lock och block ?

    3. Vad skall man använda för att polera toppen till superglans ? ( metod och preparat )

    Tacksam för synpunkter. Alla saabvänner tillönskas en god hjul !

    #100727

    pelle s
    Deltagare

    Varför ska du byta skruvarna??? :confused: :confused:

    Snyggast blir nog toppen om du glasblästrar den, skulle jag tro.

    Pelle

    #100728

    ps 9664
    Deltagare

    Byte av skruvarna av estetiska skäl, gamla rostiga skuvskallar mot nya blanka…

    #100730

    Martin Sigge
    Deltagare

    Är det någon som har testat hur det blir om man eloxerar toppen?

    #100731

    Dicst
    Deltagare
    Martin Olsson wrote:
    Är det någon som har testat hur det blir om man eloxerar toppen?

    Jag har kollat på detta, eftersom vi skickar iväg mycket aluminium på ytbehandling på jobbet. Det är stor risk att det blir flammigt och fult, eftersom resultatet till stor del beror av gjutmetod. Saabtoppen är kokillgjuten och kan därför variera kraftigt i ytan, vilket är osynligt för det vanliga ögat, men kommer att synas sedan.
    Dessutom kräver eloxering/anodisering efterarbete av toppen, eftersom ytan inte längre leder elektrisitet, vilket nog är en förutsättning för att få gnista.
    Jag hade tänkt mig att få en snygg och lättskött tålig yta med fördelen att det inte skulle fastna så mycket avlagringar i kylkanalerna. Kräver mycket förarbete för finishen. Får se om jag orkar prova detta någon gång, eller om någon annan har bättre med tid till förfogande.

    #100798

    Martin Sigge
    Deltagare

    OK, kanske värt att prova om man har gott om tid för förarbete. Jag har låtit eloxera och infärga aluminiumdetaljer till min DN-jakt, och det har blivit mycket bra. Dock har det inte handlat om gjutna ytor, utan extruderade resp. maskinbearbetade.

    Tillägg:
    Undrar om det blir flammigt om man eloxerar på en nyligen glasblästrad yta, och sedan färgar med lämplig kulör. Det borde kunna bli sk-tsnyggt tycker jag.

    (Hoppas isen lägger sig snart)

    #100815

    ps 9664
    Deltagare

    Det var några ideer om ytbehandlingen. Hur är det med frågan om möjligheten att byta bultarna en och en, samt frågan om hur man rengör ytorna från packningsrester?

    #100817

    Martin Sigge
    Deltagare
    PS 96/64 wrote:
    Det var några ideer om ytbehandlingen. Hur är det med frågan om möjligheten att byta bultarna en och en, samt frågan om hur man rengör ytorna från packningsrester?

    Rengöring:
    Jag brukar använda morakniv eller spackelspade och se’n slippapper. Akta så att inte skräp och slipdamm åker ned i cylindrarna (rensa med kolven i toppläge och trasor i de övriga cylindrarna).

    Vad gäller att lossa bultarna en i taget är jag osäker, men det är ju aldrig fel att chansa 🙂 (Det värsta som kan hända är ju att packningen blåser och att du då måste sätta dit en ny)

    Häpp/MO

    #100819

    pelle s
    Deltagare

    Packningsrester kan du skrapa bort med en skrapa av en mjukare metall än den du ska skrapa, Blocket kan du lämpligen skrapa rent med en mässingsplåt. Toppen är ju av aluminium så det kanske kan vara lite knepigare att hitta något mjukare men du kan ju försiktigt prova med en mässing eller aluminiumplåt.

    Skall du byta skruvarna tycker jag att du skall byta packningen också om du inte säkert vet att den är i bra skick.

    Anser
    Pelle

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.