Gamla envisa kopplingsproblemet – urtrampningslagret når inte fram

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Gamla envisa kopplingsproblemet – urtrampningslagret når inte fram

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-15 15:51 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #448079

    Nu åkte motorn ur Spökplumpen igen, denna gång pga blåsta toppackningar och annat strul. Eftersom jag har en del ”grovstädning” rostlagningar och annat fix som görs bäst när motorn är ur så ska jag också passa på att ta itu med ett gammalt och envist kopplingsproblem jag aldrig lyckats begripa:

    Pedalrörelsen är mycket kort och senaste åren har pedalen stoppat stumt innan den gått helt ner i golvet. Kopplingen har varken slirat eller ”legat på”, utan fungerat normalt rent mekaniskt förutom den korta rörelsen. Jag såg nu att hävarmen har böjts nedåt mellan urtrampningslagret och pinnen till slavcylindern, vilket hindrar hävarmen att gå tillbaka helt så den kommer ut genom hålet mitt för slavcylindern. Detta har dock inte spelat någon roll eftersom jag ändå haft hävarmens justerskruv långt inskruvad för att urtrampningslagret ska nå fram till tryckplattans nav. I detta läge har det varit mycket nära att hävarmarna som håller urtrampningslagret skrubbar mot tryckplattan när pedalen trampas ner i botten. Allt är helt enkelt väldigt kritiskt.

    Min slutsats är att urtrampningslagret har svårt att nå fram till tryckplattans nav, och jag funderar på om jag har fel urtrampningslager eller någon detalj som ska sitta på tryckplattan saknas? Urtrampningslagrets hävarm verkar inte vara krökt i ”längsled”, alltså i dess arbetsriktning. Tryckplattans nav ligger ganska precis i nivå med tryckplattan, kanske t.o.m. något innanför. Som jag ser det skulle det behövas en utfyllnad på 5-10mm mellan lagret och navet, men jag kan inte minnas att jag sett någon sådan detalj, och jag har ändå hunnit skrota två gurkor och samlat på mig några motorer och lådor.

    Bilagor:
    #448083
    Janne Hagnell
    Moderator

    Är det inte något lurt med Sachskopplingar som inte fungerar rakt av utan måste moddas?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #448086
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Vi satte i ett gammalt men bra original urtrampningslager tillsammans med nya Sachs tryckplatta och lamell på Henrik Z Saab 95 V4 och då fungerade det perfekt.

    /B

    #448139

    Har för mig det var något med att nya Sachs-lamellerna är aningen för tjocka, och då blir det ju för långt mellan tryckplattans nav och urtrampningslagret. Min lamell har dock varit med ett tag och jag har för mig att tryckplattan är begagnad, helt enkelt för att jag fick problem med en ny från Sachs… Har haft bilen i säkert sju åtta år nu och har glömt alla turer med motorbyten, kopplingskrångel m.m. Däremot minns jag att när jag köpte bilen så högg kopplingen ryckigt i takt med motorvarvet, det morrade och ville inte koppla ur ordentligt. Orsaken var att en av de tre armarna i tryckplattan slitits mycket mer än de andra. Jag köpte då ny komplett Sachs koppling och fick nya problem, bland annat att den inte helt ville släppa när pedalen trampades ner. Jag ”löste” det med shimsbrickor mellan svänghjul och tryckplatta men fick i stället en koppling som lätt slirade, samt att skiten fortfarande inte ville koppla ur helt alla gånger. Sedan dess har det bråkat i olika varianter utan att jag blivit klok på det.

    För mycket länge sedan var jag med om att hydraulslangen till en kopplingscylinder var utmattad så att den svällde något när man trampade på pedalen. Innan jag insåg detta höll jag på att bli galen. Jag kan visserligen ana en lätt rörelse i min slang, men slavcylindern reagerar å andra sidan omedelbart så jag tror varken slangen, tätningarna i cylindrarna eller luft i systemet kan vara ett problem. Dessutom har vi det faktum att kopplingens manöverarm går en bra bit in genom hålet vid slavcylindern innan urtrampningslagret når tryckplattans nav.

    Viktigaste frågan är kanske hur tryckplattans centrum/nav ska se ut när kopplingen i övrigt är frisk? Ska det ligga precis i nivå med tryckplattan eller sticka något utanför? På min koppling ligger det snarare något innanför (se bilderna). Kanske problemet är en utsliten tryckplatta?

    En vanlig solfjädertryckplatta hade varit trevligt, men färdiga satser kostar väl kring 6000 kr? Finns några fiffiga DIY-trick som löser detta billigt?

    #448968

    *trådbumpar*

    Hur ska tryckplattans ”nav” vara i förhållande till tryckplattan när kopplingen är monterad på svänghjulet? Jag har en ganska fräsch lamell och ”navet” är ungefär i nivå med tryckplattans yttre plan. För att funka bra skulle jag vilja att navet stack ut 5-10 mm utanför tryckplattans yta.

    #449139

    Nu fick jag till en helt normal koppling, hurraaaa! Jag provklämde några tryckplattor jag hade i garaget och valde en gammal rostig i stället för den nyare. Jag tyckte den gamla hade finast ”gång”, och dessutom vilade något högre i navet. Störst skillnad tror jag det blev av att i stället för en nästan osliten lamell välja en mer sliten. Jag provmonterade olika alternativ på ett löst svänghjul och konstaterade att de nyare delarna fick ”urtrampningsnavet” att ganska exakt ligga i nivå med tryckplattan, medan de särskilt utvalda delarna fick detta att sticka ut 3-4 mm utanför, vilket räckte utmärkt för att ge den marginal som behövdes.

    Det skumma är att jag inte fick till någon bra koppling för några år sedan med de nyare delarna ens när jag eftermonterade shimsbrickor mellan svänghjul och tryckplatta. (med plockmagnet genom den lilla inspektionsluckan, -pilligt, pilligt)

    Lärdom: Saabgurkekopplingen tycks leva på väldigt små marginaler. Jag har inte hittat något i VHB om detta, men det verkar som att några millimeters utstick på ”urtrampningsnavet” över tryckplattan är viktigt att ha. Är lamellen för tjock eller tryckplattan sliten/felaktig har man inte mycket marginal för kopplingshävarmen innan dess ytterhörn (närmast stötstången till slavcylindern) krockar med den roterande tryckplattan.

    #449141
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Mitt vinterfix på Sonett IIIan är just kopplingsbyte (hugger och lever om) och eventuellt ta bort ”steloperationen” på frihjulet. (dessa amerikaner). Tänkte göra ett bildreportage om det kan vara av intresse.

    /B

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.