Går illa på högre varv

Forum Övrigt Allmänt Går illa på högre varv

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-07 14:54.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15063

    pelle s
    Deltagare

    Mon motor surnade för ett tag sedan men jag fick till slut igång den med hjälp av bogsering och rensning av soppaledningen. Felet var att choken hängde sej och sedan gick den inte för att någon skit hade beckat igen ledningen när den stod still.

    Men nu går den inte på alla cylindrar över ca 4000 varv, varken obelastad eller på någon växel. Den har gjort så i våras och då hjälpte det att byta tändspole. Kan den verkligen ha havererat igen? Vad är det som knäcker spolarna i så fall? Eller finns det något annat tips? Bränsle- eller tändningsfel? Motorn är en enkelfargasar kortnosmotor med ofilat standardblock, 3mm planad topp, 31mm halsring, 160 huvudmunstycke, XP-kona och 2″-system. De flesta delarna är nya (som avgassystemet och det mesta i tändningen).

    Alla ideer och förslag är välkomna!

    Pelle

    #99727

    Dicst
    Deltagare

    Kolla att kondensatorn är ok. En kass/glapp kondensator flyttar inte energin över brytarspetsarna och vidare i svängningskretsen, utan skapar en ljusbåge över spetsarna i primärkretsen som stjäl massor av energi från tändspänningen tills avståndet mellan spetsarna blir tillräckligt stort för att inte bära gnistan längre. Först då transformeras energin över till sekundärlindningen.

    Detta ger ökat slitage på spetsar, ökad belstning på spolen, feltimad tändning och URUSEL tändenergi på höga varvtal.

    Det luriga med magnettändning är att den kan snurra och gå ganska förlåtande trots att det är fel. Om man byter grejer i hela tändsystemet, men det är något fel i själva fördelarhuset kan man få leta lääänge. Har du någon alternativ fördelarkropp att byta med?

    Förresten: Kolla även att fördelarkroppen inte rört sig med motorns rotationsriktning! Det gör den ganska lätt upptäckte jag i sommras, trots ordentlig fastdragning i motorblocket.

    #99728

    pelle s
    Deltagare

    Vad vill vi ha för kapacitans i kondingen då? Vilka kondensatorer kan man använda till en kortnos? Vad i Kondensatorn är det som bestämmer vilket tändsystem som den passar till? På macken står det ju oftast ”Skoda 1100 GS” eller något sånt på kondensatorn… Vilka parametrar i tändsystemet påverkar kondensatorns värden?

    Pelle

    #99729

    Dicst
    Deltagare

    Tror faktiskt att det enbart beror på tillverkaren av tändsystemet vilken konding som passar rent mekaniskt på fördelarkroppen, så länge vi talar om samma typ av tändsystem.
    Ev kan någon högeffektspole kräva en lite tuffare konding, men det vet man utifrån bilmodellen som spolen ska sitta på.
    Har du högeffektspole nu?

    #99730

    pelle s
    Deltagare

    Nä, en billig universal köpt på OK. Så då borde man kunna ta en konding på macken också om den ser ut att passa?!

    Tack för tipset!

    Pelle

    #99731

    pelle s
    Deltagare

    Då var problemet löst!

    Det var en kabelsko på tändkabeln från spolen till fördelaren som hade ärgat svårt under stilleståndet… Bilen har ju stått ute under höstregnen och vatten har tydligen letat sej in och på något sätt runnit på undersidan av huven, till tändspolen och letat sej in i anslutningen för tändkabeln!? Det är helt obegripligt var vatten kan hamna…

    Med rengjord anslutning på spolen och ny kabel med nya kabelskor varvar den villigt igen!

    Tack för välvillig hjälp!

    Pelle (som har åkt med nedvevade rutor och 6000 rpm under stans alla broar på lunchen)

    #99732

    lsoderlund
    Deltagare

    Va härligt att det löste sig…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng