Gasen hänger kvar ca 10 sek efter gassläpp 96-64

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Gasen hänger kvar ca 10 sek efter gassläpp 96-64

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-08-16 13:40.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16448

    Markus Norenius
    Deltagare

    Någon som kan komma med ett bra tips på varför gasen hänger kvar ca 10 sek efter gassläpp? Den sjunker lite men inte ner på tomgång och gasspjället kärvar inte. Har rengjort förgasaren, bytt insugspackning och bytt alla tänddelar.

    Tacksam för hjälp / Markus

    #109736

    terri
    Deltagare

    Hej 2takt!

    Låter som din motor går snålt, har du justerat på någon munstycksskruv eller bytt munstycke? Det kan även bero på att din motor drar tjuvluft någonstans efter förgasaren, prova spraya startgas på ”misstänkta ställen”. Om motorn går upp i varv av den insugda startgasen tyder detta på att motorn drar tjuvluft!

    Lycka till!

    #109750

    enor
    Deltagare

    Har du justerat in tomgången efter anvisningarna i verkstadshandboken? Det låter som om din mängdskruv är lite väl långt inskruvad, på din beskrivning!

    Skruva in mängdskruven helt, öppna den därefter cirka 1,5-2 varv (så säger verkstadshandboken men jag har aldrig fått en vettig tomgång med mindre än 2 varv öppet, kanske till och med 2,5). Nu kan du justera in tomgångsvarvet med hjälp av skruven på gaslänkaget. Om fenomenet kvarstår, att den faller sakta – öppna mängdskruven lite till, och kompensera med länkagets justerskruv.

    #109752

    matthias r
    Deltagare

    Är allt rätt injusterat (mängdskruv, varvtalskruv, flottörnivå samt tändläge)
    och du din motor ändå beter sig så här är det mycket troligt att spjällaxeln
    är för glapp.

    Ingen ovanlig slitageåkomma, tvåtaktaren är dessutom betydligt mer känslig för tjuvluften som kommer in genom den otäta spjällaxelagringen och reagerar därför på detta sätt.

    #109797

    Markus Norenius
    Deltagare

    Tack för hjälpen grabbar! Ska se vad jag hittar för fel.

    Mvh/ Markus

    #109812

    Dicst
    Deltagare
    Matthias R wrote:
    … troligt att spjällaxeln är för glapp.

    Inte nog med det. På vissa spjällhus kan man se i halsen, där spjället ligger an när det är stängt, att man har fått en liiiten kant i det mjuka aluminiumet. Det kan uppstå om axeln är glapp och snedbelastad. Resultatet blir att spjället fastnar ibland på vägen upp eller ner.

    #109907

    Markus Norenius
    Deltagare

    Nu går den som en klocka. Det var spjällaxeln som var väldigt glapp, men nu är det fixat. Än en gång, tack så mycket för hjälpen!

    Mvh/ Markus

    #110620

    patrik w
    Deltagare

    Hur gjorde du detta? Ny förgasare eller någon typ av bussning?
    Jag tror att min bil lider av samma åkomma, symptomen verkar stämma och spjällaxeln glappar så jag är tacksam för tips.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng