Gemensamma reservdelar?

Forum Övrigt Allmänt Gemensamma reservdelar?

  • Detta ämne har 22 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2002-07-24 11:17 av .
Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #64546
    Martin
    Deltagare

    Hej Bengt

    Det är det som är tanken.

    På vSaab finns en hel del att hämta. Jag har själv lämnat bidrag dit. Den kanske största skillnaden är att många jänkare tänker mest på funktion framför originalutförande. I Sverige vill vi gärna ha bägge.

    #64547
    kjell lindberg
    Deltagare

    Hejsan!
    Mitt bidrag bakre bromscylindrarna på V-4an är samma som till BMC (kojan).
    Trevlig midsommar på er alla,ha det så bra.

    #64548
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Martin.
    Visst är det kul med delar som är lika som orginal men själv anser jag att funktionen är viktigare speciellt när det gäller säkerhet tex bromsar mm. Om bilen skall vara ett utställningsobjekt så är orginal att föredra men om man skall bruka bilen så är funktionen viktigare.

    På elsidan måste det finnas en hel del relä mm som är samma vad gäller funktion. Får väl botanisera.

    /B

    #64549
    stenstorparn
    Deltagare

    Hej
    Det vore ju suveränt med en sida som Bengt föreslog.
    Sedan är det kanske aktuellt någon gång i framtiden att nytillverka delar ihop med någon annan klubb.
    Det brukar väl vara så att desto fler som beställer ju billigare blir det.
    Sen håller jag med om att funktion är viktigare än original på detaljer som ej syns, ifall bilen
    ej är typ super utställningsskick.
    Fast å andra sidan får det väl inte se ut som på Cubabilar.
    MVH C.Sköld

    #64550
    Martin
    Deltagare

    Ja, som sagt, det är tanken med faktainsamlingen. Vi har reservdelssamarbete med exvis Sonettklubben. När jag höll på med nytillverkning av stötfångardelar för klubbens räkning gick vi också utanför Sverige och samordnade beställningar för att få det hela att gå hem. Delarna gjordes sedan av Anders Lång i Leksand.

    Funktion är viktigt, ännu roligare är det när man dessutom kan få originalstuk på det. Jag håller med om att när det gäller trafiksäkerhetsrelaterade delar är det viktigt att ha bra grejer.

    Ett annat exempel är de tätningslister för dörröppningarna som JC Whitney i USA saluför. De har mest med utseende och komfort att göra. Jag fick hem en provbit genom en bekant i USA. De fungerar bra men de behöver ”klämmas” lite. För en senare V4 passar de utmärkt, men inte för en originalrenoverad trubbnos.

    Alternativet som vi(jag) höll på med var nytillverkning av nya dörrlister i det gamla utförandet. Det stöp den gången på en leverantör som mest var full med sk*tsnack. Men vi har inte släppt tanken på nytillverkning.

    Fler tips som Ni vill dela med er av?
    Motordelar finns det kanske en hel del av tex?
    Elprylar har nämnts. Fler bromsdelar?
    Fler förslag?

    #64551
    Nisse
    Deltagare

    oljefiltret i V4orna är samma som till volvo (typ alla) (och vissa ford givetvis)

    /Nisse
    Team Gbg
    96 V4 '77b
    9-3 Sport '99

    #64552
    Martin
    Deltagare

    Inga fler förslag?

    Under SS&R berättade Mats J att SAAB 96 Sport-62 delar bromsbelägg med MGB.

    #64553
    Morten S.
    Moderator

    Bakre støtdempere SAAB 93 (og 92?)
    er lik framdempere
    Morris Marina 1300 og 1800TC ’71 -’73
    Koni; artikkelnr 80-1239)

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng