Generatorbyte og900 -92, mektips?

Forum Modellspecifika forum OG900 Generatorbyte og900 -92, mektips?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-13 22:58.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25056

    exlssn
    Deltagare

    Fick akut behov av att byta generatorn. Började riva loss övre fästet där justeringskruven sitter. Gick smidigt.
    Men det nedre fästet gick jag bet på. Muttern är loss, men bulten är så lång att den tar i plåten på torpedväggen och generatorn går därför ej lyfta upp 😕
    Måste jag lossa AC-pump, fäste för AC-pumpen för att komma åt att lossa hela generatorfästet? Verkar onödigt krångligt?
    Snabbvarianten kan vara att massera plåten med hammare/slägga så att bulten går dra ut en halv centimeter eller vad det nu behövs.
    Hur löser jag detta smidigast? Nån som har några bra tips?

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #180379

    longjohn61
    Deltagare

    Tja har för mig att man kan lossa ac fästet nere nånstans och sen kan man ta ur den 😉 Och nej det hjälper nog inte så mycket med en hammare 😉 generator fästet måste lossas det räcker ibland med att ta ur 2st och sen vrida bort fästet med generator i och då kommer den långa rackaren ut 😉

    Mvh Nisse

    #180380

    prostreet
    Deltagare

    Jag vet inte hur du gör med AC:n och det.

    Men du får lossa fästet i motorn, 2 st insex bultar. Och sen är det en 10mm bult som är AC pumps fästet med.
    Riktigt krångligt, bökigt, och allmänt jobbigt arbete att skruva bort generatorn. Jag tyckte de var ett helvete.

    #180381

    longjohn61
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    Jag vet inte hur du gör med AC:n och det.

    Men du får lossa fästet i motorn, 2 st insex bultar. Och sen är det en 10mm bult som är AC pumps fästet med.
    Riktigt krångligt, bökigt, och allmänt jobbigt arbete att skruva bort generatorn. Jag tyckte de var ett helvete.

    Det var därför jag byggde om min med 2 korta bultar 😀

    Mvh Nisse

    #180382

    exlssn
    Deltagare

    Tackar för svaren! Då försvinner den icke fungerande AC:n med fäste och allt. Onödigt krångligt. .(säkert GM:s fel) 😉
    Inte bättre av att stå 15mil hemifrån i ett lånat kallgarage. På tisdag kväll brottar jag ner en annan generator. Hoppas den är mer laddad än jag 😉

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #180383

    anderslindh
    Deltagare

    Jag hade lite problem med AC-kompressorns främre fäste på passagerarsidan.. det var svårt att få ner verktyg mellan insug men det gick lättare när jag dränkt den i WD40 och ruckat på hela ac-kompressorn. Fick använda polygrip (där man annars sätter stor torx va?) och hålla hårt som fasen och sen en ringnyckel på insidan om jag kommer ihåg rätt. Men det är inga större problem ändå 🙂

    #180384

    exlssn
    Deltagare

    Då tar jag med insex och torx.
    Misstänkt generatordödare är bypassventilen till värmepaketet som läckte och hade marinerat generatorn i glykolvatten. Den kommer tas bort och ersättas med rör enligt slang dragning ”old-style”
    Återkommer tisdag kväll/natt när allt förhoppningsvis funkar igen.
    Tack igen för alla svar, ni är suveräna!

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #180385

    Simon
    Deltagare

    Gjorde samma operation i torsdags faktiskt. Plocka väck AC-fästet, lossa insexbulten i framkant på generatorfästet. När det var gjort kunde jag vrida på hela fästet och få loss den långa bulten. Sen får man trixa lite för att få ur generatorn, lite slangar ivägen men det går. 🙂 Lycka till!

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #180408

    exlssn
    Deltagare

    Så..hemma igen efter..17mil tur och retur med någon timmes skruvande. Gick rätt smidigt faktiskt med rätt verktyg och tips härifrån. Med AC-pump och fäste till den bortskruvat blev det oceaner av utrymme 😉 Insexbulten kom loss och kunde då vrida generator med fäste så att bulten gick att dra ur. Sen i med den andra generatorn (med ny regulator) och bilen hoppade igång direkt med startkablar och tuffade på som vanligt.
    Den gamla generatorn var helt genomsur av glykolvatten, pga att bypassventilplastmojängen spruckit och läckt rakt ner i generatorn. Måste varit det som tog ”sudden-death” på den. Nu är slangarna omkopplade enligt den gamla dragningen utan bypass.
    Sicken värme det blev 😆

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #180484

    porsvw
    Deltagare

    hmm, jag har också dålig värme på den ”nya” 900:an, har vart knallbra på dem gamla. Har du någon bild som visar hur man ska koppla?

    #180485

    longjohn61
    Deltagare

    Kanske nån har en bild 😉 men det är väl bara ta bort den och koppla ihop som det är på dom utan bypass ventil 😉

    Mvh Nisse

    #180489

    exlssn
    Deltagare

    @porsvw wrote:

    hmm, jag har också dålig värme på den ”nya” 900:an, har vart knallbra på dem gamla. Har du någon bild som visar hur man ska koppla?

    Det kan även vara din termostat som står öppen. Har du ordentlig temperatur i motorn?

    Bild från min röde som det ser ut före -92. http://picasaweb.google.com/axelsson1974/Saab900S91RDaFaran2#5170646895435254514” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Bästa bilden har du i Turbocabs tråd en liten bit ner på denna sida viewtopic.php?f=8&t=53&start=30

    Den seriösa lösningen är att som Turbocab och skaffa andra hela slangar.
    Men det går även skarva ihop slangarna med en rörstump som ska vara tillräckligt lång för 2st slangklämmor. Inte jättesnyggt men funkar. Tänk på att lägga en plastpåse eller nåt över generatorn innan du börjar! Annars rasar kylarvatten rakt ner i den.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #180490

    longjohn61
    Deltagare

    @shinyhead wrote:

    @porsvw wrote:

    hmm, jag har också dålig värme på den ”nya” 900:an, har vart knallbra på dem gamla. Har du någon bild som visar hur man ska koppla?

    Det kan även vara din termostat som står öppen. Har du ordentlig temperatur i motorn?

    Bild från min röde som det ser ut före -92. http://picasaweb.google.com/axelsson1974/Saab900S91RDaFaran2#5170646895435254514” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Bästa bilden har du i Turbocabs tråd en liten bit ner på denna sida viewtopic.php?f=8&t=53&start=30

    Den seriösa lösningen är att som Turbocab och skaffa andra hela slangar.
    Men det går även skarva ihop slangarna med en rörstump som ska vara tillräckligt lång för 2st slangklämmor. Inte jättesnyggt men funkar. Tänk på att lägga en plastpåse eller nåt över generatorn innan du börjar! Annars rasar kylarvatten rakt ner i den.

    Exakt ❗ så gjorde jag 50 spänn på skroten för slangarna bättre än skarvar dom läcker bara ändå 😉

    Mvh Nisse

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.